Supert med langt innlegg @Almås! Absolutt ikke noe å beklage.
Vil det ikke ha noe for seg å trene noe for å tåle mer syre også? Feks trappeløp, knebøy osv.. Jeg trener primært kondisjon for å gjøre kroppen bedre rustet for turer i vinter og fordi det er gøy.
Det er helt klart en positiv effekt at man blir avhengig av denne type trening, og pulsen gir meg indikasjon på hvordan jeg ligger ann iforhold til før.
Burde vel dra dette over i treningstråden men hvor tar du lactattest? Har jeg rett i min oppfatning at for mitt bruk så er lactat mer nyttig enn o2 opptak?
Til deg som trener for turer til vinteren vil nok ikke å trene for å tåle mer syre være det lureste å innvestere tid i. Dette er trening som krever voldsomt lang restitusjonstid. Men jeg vet jo ikke hva slags syretur du skal på.
Lactattester har jeg kun tatt gjennom Team Statkraft Trondheim, som er et skiskytterteam i Trondheim som jeg er med i. Jeg aner ikke hvor man ellers kan ta det, men det er vell bare å kjøpe en scanner og stikke hull i fingeren selv...
En O2 test er et mål på hvor god form en er i. Det er ikke en lactattest. En lactattest definerer kun de ulike intensitetssonene. Man kan selvfølgelig bruke en lactattest til å måle form også, ut i fra en standardisert løype og tidtaking. Men da må man gjennomføre flere over et lengre tidsrom For min del så har lactattester vært ekstremt lærerikt, med tanke på å lære sin egen kropp å kjenne og hvordan følelsen er med de forskjellige verdiene. Så det er for all del å anbefale en lactattest.
Håper du ble litt klokere, ellers er det bare å spørre mer. Jeg deler gjerne min kunnskap på felter dr jeg har noe å komme med
Redigert av en moderator: