Trenger hjelp til research av chrono24 selger

Medlem
24. mai 2014
Innlegg
37
Sted
Oslo
Hei,

Jeg er i gang med forhandlinger med en selger på chrono24 som kaller seg T&N "Glücksschmiede" GmbH. Alt virker greit, jeg kan se på chrono24 at han har solgt 203 "trusted checkouts". Han er en "trusted seller" siden 2013 og eier en butikk med adresse og nettside. Selgers nettside er www.gluecksschmiede.biz. Jeg søkte litt på det tyske klokkeforumet og fant en tråd der en hadde hatt en positiv opplevelse med selger, denne tråden her: https://uhrforum.de/gluecksschmiede-in-hagen-empfehlenswert-t211471.

Jeg har aldri handlet på chrono24 før. Klokken jeg skal kjøpe er til en god pris, og er ikke mulig å kjøpe i Norge. Mail-korrespondansen har vært bra og han svarer alltid ila dagen. Har tilbyr ikke paypal, men han tilbyr chrono24 sitt "trusted checkout". Han noen her noen erfaringer med dette? Virker dette som en seriøs selger? Jeg er generelt redd for å bli lurt.

På forhånd, mange takk!
 
Det er alltid lett å gi råd når noen andre skal bruke penger, men hvis det hadde vært meg, så hadde jeg ikke vært bekymret for denne selgeren som ser veldig seriøs ut. Jeg tenker alltid: Hadde en svindler brukt så mye tid og ressurser på å sette opp et system for å lure en nordmann? I teorien kan man kanskje se for seg en svindler som bygger opp tillitt over lang tid, og så lurer alle til slutt, men i praksis er sjelden klokkesvindlere så tålmodige. (Har vel hørt om en klokkeselger i statene som havnet i finansielle problemer og endte opp med å forsøke å lure 50-60 kjøpere på en gang, men det er lenge siden, og i dagens google-baserte verden, så ville et sånt svindelforsøk fort blitt stoppet)

Generelt sett er denne typen selgere med verifiserbar adresse og flere handler, trygge handelspartnere. Det eneste jeg er bekymret for i slike handler, er om klokken er i den stand den blir presentert som. Finnes enkelte som spekulerer i at folk ikke har kunnskap eller gidder å sende tilbake en klokke som er litt i overkant entusiastisk beskrevet. Vær derfor nøye med å få gode bilder og forsikre deg om at servicearbeid som er annonsert faktisk er utført.
 
Tusen takk for svar og gode råd. Jeg er enig med det du skriver og har bestemt meg for å kjøpe av selgeren. Jeg har fått gode bilder med høy oppløsning. Om bildene er tuklet med i Photoshop er umulig for meg å si. Selger skriver at klokken er i meget god stand, gradering 1 (mint), og jeg stoler for så vidt på det. Dette blir spennende! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Santos-Dumont