Trenger hjelp til klokkevalg :)

Medlem
29. jan. 2011
Innlegg
24
Har sett litt rundt og funnet ut at jeg skal ha enten, citizen orca, citizen ecozilla eller seiko monster. Skal først og fremst ha en klokke som tåler litt juling som jeg bare kan ''leke'' litt med. Så vis dere har erfaringer eller tips så si ifra ;) takk
 
Jeg har seiko monster, men har ikke noe erfaring med de andre. Monsteret er mye bang for buck og en skikkelig "morsom" klokke å eie. Robust er den og:) anbefales!
 
Ja, den virker veldig ''morsom'' og en litt tyngre klokke enn de 2 andre. Ville du anbefalt stålreim eller gummireim ?
 
Jeg vil anbefale å kjøpe med stållenke, gummiremen er rimelig å kjøpe senere. Den kler natorem også, så valgmulighetene er mange. Seiko Monster har nærmest fått kultstatus i klokkemiljøene, noe som er imponerende i seg selv med tanke på prisklassen.
 
Har en Orca liggende etter et impulskjøp. Grei klokke, men litt i største laget for meg.
Ecodrive er greit hvis den ikke er i daglig bruk.
Ta kontakt på pm om du kunne tenke deg å kjøpe en (meget lite) brukt.
 
Yes, kan bare bestille det sammen med klokka, vis jeg bestemmer meg for monster ;)
Men vet du om en side som selger klokke utstyr ? sånn til å fikse lenka osv, og har sett noen men de ser så vanvittig billig ut. Så tror det holder til 1-2 skift før det knekker.
 
Ja, men liker ikke at den går litt ''feil'', er det som er minuset med monster klokka ;)
Mens citizen orca feks med quartz går mye mer riktig ?
 
Du har misforstått helt, ettersom det er endel av sjarmen med mekaniske klokker at man må stille dem i ny og ne :)
 
Joda, vil ikke si at det blir så mye problem når jeg kommer til å bruke klokka ca 50 timer dette året ;) Men en ting jeg lurer litt på, vis du rister litt på armen hvor lang tid tar det før kl stopper ? (Hvor lenge ''batteriet'' varer da)
 
Det er ikke batterier i klokken, men en rotor som snurrer rundt som trekker opp fjæren. Det kommer helt an på hvor lang power reserve klokken har, men såvidt jeg husker har vel seiko sine 7S26 verk en power reserve på 42 timer. Du kan lese mer her om hvordan en automatisk klokke fungerer :)

M
 
tobbe: Bare ikke tolk dette som at du kan plukke opp klokka fra skuffen annenhvert døgn, riste den raskt og holde den gående med dette :) Det er snakk om en fjær som trekkes opp av bevegelser, og klokka må brukes normalt over en tid (aner ikke hvor mange timer det vil være snakk om for Monster) før du oppnår maksimal gangtid.

Med andre ord, hvis du kun skal bruke klokka sporadisk må du stille den hver gang du skal bruke den. Men som Marius sier, dette er litt av sjarmen.
 
tobbe: Bare ikke tolk dette som at du kan plukke opp klokka fra skuffen annenhvert døgn, riste den raskt og holde den gående med dette :) Det er snakk om en fjær som trekkes opp av bevegelser, og klokka må brukes normalt over en tid (aner ikke hvor mange timer det vil være snakk om for Monster) før du oppnår maksimal gangtid.

Med andre ord, hvis du kun skal bruke klokka sporadisk må du stille den hver gang du skal bruke den. Men som Marius sier, dette er litt av sjarmen.

Jaja, vil helst ikke stå og riste klokka mi heller jeg da ;) Blir vel brukt innemellom så skal nok ikke være noe problem å stille den uansett. :D