Trenger hjelp med å få løs viskermekanisme fra bakrute

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Jeg har en 03-modell BMW E46 316i Touring. På disse bilene, som på alle BMWs touringmodeller, kan man åpne bakruten separat fra bakluken. Vindusviskeren sitter nederst i bakruten, og et kjent problem med disse er at mekanismen i bakruten over tid blir tregere, før den til slutt låser seg helt, på grunn av at de er for dårlig smurt. Dette har altså skjedd med min. Dette er i utgangspunktet en grei sak å fikse selv, det er bare å ta ut mekanismen og smøre den opp.
Hele greia er illustrert her:

AutoPower - Mekartips

Problemet mitt er at mekanismen sitter noe grønnjævlig! Den lar seg ikke rikke i det hele tatt. Har prøvd med 5-56/WD40, til ingen nytte. Fikk et tips om å dekke til rundt med våte håndklær, for så å bruke varmluftpistol, men er litt skeptisk til det. Er også skeptisk til å sette inn en skrutrekker bak og prøve å bikke den ut, da jeg er redd for å dra til så hardt at bakruten sprekker. Er det noen her som har noen tips? :)
 
Hvist den er limt på med frontrutelim må den skjæres ut med en streng beregnet til formålet.

Den skal ikke være det. Sjekk linken, det skal bare være å dra den ut, men den setter seg fast etter noen år med veisalt, fuktighet osv.
 
Noe må den jo sitte fast i, ser ut på fotoet som det er noe hvit pakning eller dobbelsidig tape. Det kan vel ikke skade å prøve å skjære pakningen med en tynn piano wire.
 
Den er festet med den ene 10mm-mutteren du ser i bilde 7, og ikke noe mer. Dette vet jeg, da jeg har prøvd å få den ut, og det kun er saltgørra rundt selve hullet i vinduet som gjør at den sitter. På utsiden sitter det en 24mm mutter, en låsering og en liten plastpakning under det hele. Alle disse får jeg av uten problemer.
 
Når du nå har spayet "løsemidler" mellom glasset og den mekaniske anretninge,er det bare og vente til i morgen og sim sala bim er den løs etter at du kiler med et bredt tappjern. Ruta tåler mer en du "trur"

Mvh
Timebandit
 
Det finnes spesialverktøy som du trekker av armen med! Bruk rustløser og slå forsiktig på siden av armen med en gummihammer!

Det pleier å hjelpe!
 
Er det plass på baksiden til å terse den av med en liten lagerters eller lignende?
Hvis ikke så ser det jo ut til at du kan legge et flattjern mellom de to anleggsflatene på viseren og motoren og slå den forsiktig inn med en hammer.
 
Det er vel ikke pusserarmen som er problemet, den er jo såre enkel å løsne, bare løsne mutteren, vipp ut armen og rikkle den litt sideveis en to tre ganger så løsner den enkelt i konfestet til selve akslingen.
 
Redigert:
Det er vel ikke pusserarmen som er problemet, den er jo såre enkel å løsne, bare vipp den ut og rikkle den litt sideveis en to tre ganger så løsner den enkelt i konfestet til selve akslingen.

Beklager jeg misforstod!

Men jeg ville brukt rustløser og ventet en dag, så prøvd forsiktig å dunke på mekanismen!
Sikkert bare støv og salt som sitter på "festene"
 
Har prøvd med rustløser, men den sitter noe helt jævlig! Såpass mye at jeg ikke tør å ta i mer..
 
Enn om du setter på mutteren til akslingen og trer nedpå et rør eller en lang koppnøkkel med forlenger og prøver fra utsiden å bende litt frem og tilbake sideveis?
 
Redigert:
Har ikke noen løsning. MEN vær forsiktig med ruta. Den sprekker bare du ser stygt på den, det kan en kompis av meg skrive under på.....
 
Dette høres ut som et case hvor det er billigere og mer behagelig å stikke innom et bilglass-verksted og høre omd e kunne være så snille og hjelpe deg mot en flaske rødvin.