Trøbbel med vannbåren gulvvarme

Medlem
6. feb. 2014
Innlegg
2.006
Sted
Oslo
En longshot før jeg ringer rørlegger :mrgreen:

Har vannbåren gulvvarme (fjernvarme) hjemme. Det er fem kurser og tilhørende to fjernstyrte termostater. Kurs 1 går til badet (egen termostat), mens de øvrige fire går ut i stue/gang.

Systemet fungerer tilfredsstillende når jeg kun har varme på badet. Da er vannet inn til fordelerstokken ca 40c, og gulvet holder grei temp. Problemet kommer når jeg skrur på termostaten i stua. På signal åpner aktuarene seg og shunteren (pumpa) begynner å gå på signal, og umiddelbart faller temperaturen på vannet inn i fordelerstokken ned mot 20c, og det kommer fint lite varme. Ser på fjernvarmemåleren at den trekker ca 4kw mens dette pågår. Tur- og retur-rørene er kalde. Når jeg igjen skrur av termostaten og shunteren skrus av, kommer varmen raskt tilbake igjen i fordelerstokken.

Noen som har er drevne på dette og har forslag til en quick fix eller løsning? :) Legger ved et bilde av herligheten. Aktuatorer og termostater virker å være ok.

75E5F9FE-8D31-4C16-AEAA-26EEB6361EE9.jpeg
 
Jeg er ingen rørlegger, men stusser over at den vrideren helt til høyre bare står på litt over 2. Hvis den åpner/lukker for varmtvann inn, så ville jeg prøvd å vri den til maks (5-6?).
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Pumpa går vel også når du kun har varme på badet? Som Kraken nevner så kan du teste å skru opp termostaten nede til høyre i skapet. Vil tro denne føler på en temperatur i pumpekretsen, og at denne bestemmer når det slippes på varme fra hovedrøret.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Jeg er ingen rørlegger, men stusser over at den vrideren helt til høyre bare står på litt over 2. Hvis den åpner/lukker for varmtvann inn, så ville jeg prøvd å vri den til maks (5-6?).

Pumpa går vel også når du kun har varme på badet? Som Kraken nevner så kan du teste å skru opp termostaten nede til høyre i skapet. Vil tro denne føler på en temperatur i pumpekretsen, og at denne bestemmer når det slippes på varme fra hovedrøret.

Pumpa går også kun ved badevarme, ja :) Jeg har forsøkt å skru opp til maks, uten at det ga noe utslag. Burde den eventuelt stå på maks over lenger tid, eller gir dette en umiddelbar effekt?
 
Har du latt det stå på over natta, eller bare noen timer? Vannbåren varme er temmelig tregt før man får effekt når det startes opp.
Har vannbåren varme selv og det tar opptil 24t før varmen er stabil ved oppstart hos meg.
Når du aktiverer stue/gang, kan du kjenne at den produserer varmtvann(35gr) fra kjelen og at dette går videre i plast røra til stue/gang?
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Pumpa går også kun ved badevarme, ja :) Jeg har forsøkt å skru opp til maks, uten at det ga noe utslag. Burde den eventuelt stå på maks over lenger tid, eller gir dette en umiddelbar effekt?

Hvis det kan sammenlignes med sentralvarme og radiatorer (som det er her jeg bor), så er det som Cuoresportivo sier, tar tid :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Ring til driftspersonellet i bygget der du bor eller til Eviny før du klår for mye i kundesentralen.
;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Takk for alle tips og triks! Som dere sa, det tok bare litt tid. Da er det god kok i gulvvarmen igjen :cool:

Bra at det fungerer igjen. Har selv et lignende opplegg men med tre kurser med ca 100 meter ledning i hver. Da vi fikk dette montert opp og satte igang systemet fungerte det ikke spesielt bra, bl.a måtte det monteres en extra pumpe pga den ene ikke klarte å pumpe effektivt nok. Jeg justerte flow rate på pumpene opp, ikke til max men ca middels, på max blir det støy - hørbar susing i gulvet. Justerte temperatur til ca 40 som er anbefalt. I tillegg balanserte jeg flow rate individuelt på hver av kursene for å få mest mulig jevn varme. Systemet kom igang i 2017 og har omtrent ikke rørt det etterpå bortsett fra at det er tatt service på selve gass boileren som driver systemet og vann til andre radiatorer og varmvann i huset ellers.

Jeg går ut fra at på ditt system er det de blå "toppene" på ventilene der som angir flowrate, ser at den til høyre ikke ser ut til å være åpen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Bra at det fungerer igjen. Har selv et lignende opplegg men med tre kurser med ca 100 meter ledning i hver. Da vi fikk dette montert opp og satte igang systemet fungerte det ikke spesielt bra, bl.a måtte det monteres en extra pumpe pga den ene ikke klarte å pumpe effektivt nok. Jeg justerte flow rate på pumpene opp, ikke til max men ca middels, på max blir det støy - hørbar susing i gulvet. Justerte temperatur til ca 40 som er anbefalt. I tillegg balanserte jeg flow rate individuelt på hver av kursene for å få mest mulig jevn varme. Systemet kom igang i 2017 og har omtrent ikke rørt det etterpå bortsett fra at det er tatt service på selve gass boileren som driver systemet og vann til andre radiatorer og varmvann i huset ellers.

Jeg går ut fra at på ditt system er det de blå "toppene" på ventilene der som angir flowrate, ser at den til høyre ikke ser ut til å være åpen?

De blå/grå toppene er aktuatorene, og styrer flowen, ja. Aktuatorene styres av termostatene, så de går litt opp og ned etter tempen i rommet. Den til høyre som er lukket er kursen til badet, og er «stengt av», da termostaten er happy med temperaturen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac