Tråden vi alle elsker- inspirasjon til innkjøp

Jeg liker jo godt Submariner, og snorkler på grunna så den er innafor ;)

Men det er alltid verdt å utvide horisonten før du tar et valg, også for ferske klokkekjøpere. Stiller meg også bak IWC, og vil gjerne legge til JLC og Glashütte. Ta deg en tur til Tidemann i Oslo om du har muligheten!

Når det gjelder anbefalingen av Sjöö Sandström stusser jeg litt. Jeg har solgt disse urene selv, og har noen argumenter mot.

Modellen som nevnes har jo en artig funksjon i den hengslede kassen og to urverk, quartz og mekanisk. Men kassen blir bra tykk av slikt, og når man bruker de digitale funksjonene må kassen være åpen. Hverken praktisk eller elegant.

Det mekaniske urverket er ETA, ikke spesielt horologisk interessant. Manuelt opptekk i kombo med quartz er litt snodig, men et automatisk verk hadde nok gjort kassen for tykk.

Det mest interessante med uret er jo faktisk quartz-verket! Vet ikke hva slags verk som sitter i de nyeste utgavene, men da de ble lansert var det mye fokus på at verket var utviklet i forsvarsindustrien, det skal også sitte i missiler fra Bofors. Verket er termokompensert, og av høy kvalitet. For en quartz-entusiast bør SS være høyst interessant.

SS har gjort mye ut av det svenske ved urene. Forsvarsknytning, svensk stål, svenske kjendiser etc. Og det har de nok lykkes med. Utenfor Sverige er interessen laber. Bruktprisene er lave, så en fersk kjøper bør være helt sikker.

Perfekte ur for stolte svensker (uendelig mer interessant enn Bruvik ihvertfall ;)), hvorfor vi andre skal velge Sjöö Sandström framfor klassikere fra Sveits er jeg mer usikker på.

Mange gode poeng her, men synes fortsatt personlig at Sjöö Sandström er mer spennende enn du skal ha det til. Det interresante med klokken er ikke det mekaniske urverket eller hvor praktisk den er, men hvor unik den er. Du finner få lignende ur på markedet. Grunnen til at jeg har sansen for klokken er rett og slett at den ikke er som alle andre. Ellers synes jeg at det å si at klokken ikke er elegant blir å ta i. Selvom den er noe tykkere enn mange andre klokker blir den etter min mening ikke mindre elegant. Det at den er tilknyttet svensk forsvar og laget av svensk stål er etter min mening med på å gjøre klokken spesiell, også for oss som ikke er svenske. Når du sier at interessen utenfor Sverige er laber er jeg delvis uenig i det. Chronolinken som blir nevnt over er blant annet inkludert i samlingen av verdens mest prestisjefylte klokker hos Musée International d’Horlogerie i Sveits.

Ellers har nylig kommet med en annen interresant klokke, nemlig UTC skydiveren. Anbefaler flere og sjekke ut den.
 
Redigert:
Mange gode poeng her, men synes fortsatt personlig at Sjöö Sandström er mer spennende enn du skal ha det til. Det interresante med klokken er ikke det mekaniske urverket eller hvor praktisk den er, men hvor unik den er. Du finner få lignende ur på markedet. Grunnen til at jeg har sansen for klokken er rett og slett at den ikke er som alle andre. Ellers synes jeg at det å si at klokken ikke er elegant blir å ta i. Selvom den er noe tykkere enn mange andre klokker blir den etter min mening ikke mindre elegant. Det at den er tilknyttet svensk forsvar og laget av svensk stål er etter min mening med på å gjøre klokken spesiell, også for oss som ikke er svenske. Når du sier at interessen utenfor Sverige er laber er jeg delvis uenig i det. Chronolinken som blir nevnt over er blant annet inkludert i samlingen av verdens mest prestisjefylte klokker hos Musée International d’Horlogerie i Sveits.

Ellers har nylig kommet med en annen interresant klokke, nemlig UTC skydiveren. Anbefaler flere og sjekke ut den.

Den er unektelig unik, men jeg synes ikke det er et kriterium i seg selv. I mine øyne er den som en praktisk klokke ikke vellykket. Men det blir vel kanskje først og fremst et spørsmål om smak :) Hvis man liker den er det jo ikke så mye annet som teller :D Jeg klarer likevel ikke anbefale den som et godt tips for en fersk klokkekjøper som skal kjøpe sin andre ordentlige klokke.

Interessen var nok der ved lansering av Chronolinken ja. Men har den vedvart? Og blant kjøpere, ikke bare bransjepressen?

UTC Skydiveren synes jeg er interessant ved at den faktisk er levert til den svenske flyvåpenet. Om man får tak i et issued eksemplar (med autentisk militær gravering?), desto bedre! Designmessig, fortsatt ingen innertier (i mine øyne). Men autentisitet bør telle mye i denne sammenhengen.

Uansett, Sjöö Sandström er dårlig representert her på forumet. @edderi, om du kunne vise oss bilder og fortelle litt om din(e?) hadde det vært kult :D
 
Redigert av en moderator:
Den er unektelig unik, men jeg synes ikke det er et kriterium i seg selv. I mine øyne er den som en praktisk klokke ikke vellykket. Men det blir vel kanskje først og fremst et spørsmål om smak :) Hvis man liker den er det jo ikke så mye annet som teller :D Jeg klarer likevel ikke anbefale den som et godt tips for en fersk klokkekjøper som skal kjøpe sin andre ordentlige klokke.

Interessen var nok der ved lansering av Chronolinken ja. Men har den vedvart? Og blant kjøpere, ikke bare bransjepressen?

UTC Skydiveren synes jeg er interessant ved at den faktisk er levert til den svenske flyvåpenet. Om man får tak i et issued eksemplar (med autentisk militær gravering?), desto bedre! Designmessig, fortsatt ingen innertier (i mine øyne). Men autentisitet bør telle mye i denne sammenhengen.

Uansett, Sjöö Sandström er dårlig representert her på forumet. @edderi, om du kunne vise oss bilder og fortelle litt om din(e?) hadde det vært kult :D

Har ikke noen bilder nå, man skal se å få tatt litt bilder. Hvis du er interresert finner du det nok snart under min samling sammen med andre spennende klokker. Min Sjöö Sandström er Chronolinken, som har tjent meg vell i snart 10 år, men må si jeg blir sterkt fristet av Skydiveren også.
 
Redigert av en moderator:
På tide med en liten oppdatering i min jakt, for de som fortsatt orker å følge en vinglete nykommling :)

Nå står det mellom Panerai PAM ? og Rolex GMT.

I dag var jeg innom Bjerke og fikk prøve 312, og makan til varm følelse er det lenge siden denna kroppen har kjent på. Det uret er veldig nære min "sannhet". Så nå er det paneraisource på harde livet!
Liker også 386, men den er noget dyr, imo.

Forslag til PAMs i samme prisklasse og uttrykk som 312?
 
PAM 320 (GMT)
PAM 351 (Titan, gull visere og brun skive ellers lik 312)
PAM 233 (Litt slankere en 312 og buet glass. 8 dagers manuelt opptrekk. GMT. Dyrere. Kongen)
 
Jakten vil ingen ende ta, og jeg beklager på forhånd at jeg er helt vingleguri.

Men, det ligger an til ønbåksing i løpet av juli.

Det er fortsatt Pam vs Rolex. Jeg er såpass spennende og mystisk at det står mellom vintage sub og PAM 312/351/111/112.

Et alternativ er å kjøpe en vintage sub nå for så å spare videre til en ny PAM. Jeg kjenner at det frister mest nå.
En vintage sub går til det meste, imo. Både jobb og fritid. Også kan en jo alltids bytte sko en gang i blant.
Forøvrig heller jeg mot Sub og ikke Sub Date.
 
Jeg kan ikke gi noe godt råd om hva du skal kjøpe av PAM og gammel Sub, da jeg sikler på, og slites mellom, begge alternativene selv (riktignok GMT-Master, men liker Sub også).
Men hvis man er i nærheten av å kunne kjøpe en vintage Sub, så mistenker jeg at de aldri vil "billigere" enn de er i dag. Så hvis man har planer om å kunne eie en vintage sub, ville jeg nok gått for det først. Forutsatt at man finner det eksemplaret man virkelig ønsker seg. Slik tenker jeg i dag ihvertfall :)
 
Et alternativ er å kjøpe en vintage sub nå for så å spare videre til en ny PAM. Jeg kjenner at det frister mest nå.
En vintage sub går til det meste, imo. Både jobb og fritid. Også kan en jo alltids bytte sko en gang i blant.
Forøvrig heller jeg mot Sub og ikke Sub Date.

Jeg er muligens litt inhabil her, men: HELT ENIG!!!! Både ift vintage, dato og PAM. Spesielt ift vintage. ;)
 
Valget er tatt. Klokken er på vei inn. Dette blir gøy.
Jeg lovte ønbåx i løpet av juli litt tidligere i denne tråden, om jeg husker riktig. Går ting (posten) etter planen blir det onsdag, 31. juli :)
 
...og der er den på armen. Må si jeg er meget fornøyd!
Skal få laget en unbox i løpet av kvelden.


Jeg vil gjerne takke for gode råd underveis, dere er jammen meg en fin gjeng :)
 
Argh, dette er en forbannelse.

Jeg har lyst på en Omega Speedmaster i Rose Gold :D