Tråden om politikk, religion og makroøkonomi

Status
Stengt for ytterligere svar.
Puh, vi er trygg :)


"Den store depresjonen på begynnelsen av 30-tallet var imidlertid langt verre."

Misvisende... 30 tallene krisen var slett ikke det som skjer nå og det vises rett under.
Men det IMF har ikke lyst å snakke om...
Det er statene og sentralbankene som har det største problemet nå.
Og sånn har det aldri vært i moderne tider.
Men det har skjedd før...
Balance-Sheet-of-the-Federal-Reserve-Total-Assets-1914-through-May-20th-2020.png



Det var det som startet i september 2019.
Federal Reserve bærer verdensvalutaen og det har sin pris.
Veldig tydelig under.
Balance-Sheet-of-the-Federal-Reserve-Total-Assets-May-20th.png


Problemet kommer fra "emerging markets" og eurosonen først og fremst.
Men siden IMF sier at alt skal gå bra må vi bare høre på de:rolleyes:
Eller kanskje har de et voksende problem med statsobligasjonene...
Siden ECB også eier snart 70% av EUs statsgjeldene fordi ingen andre vil kjøpe de.
Pytt pytt vi er trygg.
 
"Den store depresjonen på begynnelsen av 30-tallet var imidlertid langt verre."

Misvisende... 30 tallene krisen var slett ikke det som skjer nå og det vises rett under.
Men det IMF har ikke lyst å snakke om...
Det er statene og sentralbankene som har det største problemet nå.
Og sånn har det aldri vært i moderne tider.
Men det har skjedd før...
Vis vedlegg 229942


Det var det som startet i september 2019.
Federal Reserve bærer verdensvalutaen og det har sin pris.
Veldig tydelig under.
Vis vedlegg 229944

Problemet kommer fra "emerging markets" og eurosonen først og fremst.
Men siden IMF sier at alt skal gå bra må vi bare høre på de:rolleyes:
Eller kanskje har de et voksende problem med statsobligasjonene...
Siden ECB også eier snart 70% av EUs statsgjeldene fordi ingen andre vil kjøpe de.
Pytt pytt vi er trygg.
Du har selvsagt noen poeng, men tallene er på ingen måte entydige.
 
Du har selvsagt noen poeng, men tallene er på ingen måte entydige.

Det som er tydelig er at "løsningene" som er på banen er :
Perpetual Bonds

Og Modern Monetary Theory (ren galskap)

Det er ikke noe jeg oppfinner selv.

Og det for å finansiere en såkalt "Great Reset" med $trillioner for "Green Deals" styrt av de samme folk som satt oss der vi står nå.

Med alt for mange prosjekter som det:

Noe som lukter desperasjon fra et system som nekter å gi avkall på ambisjonene/planene sine.

Et sånt system kan ikke oppfinner seg selv på nytt: det har aldri skjedd en gang i menneskehets historie. Aldri.
Det er det jeg skrevet om tidligere i tråden.

"Historisk sett, har ingen vel etablert oligarki/makt som styrer et rike, trekket seg / gitt -på en frivillig måte- makten vekk fra seg til "neste man" eller tilbake til "folket" når ting gikk skeiv.
Makten kjemper alltid til siste pust og gjennom denne prosessen skal undertrykke mer og mer samfunnet for å bevare tronen sin.
- De som tjente folket blir nå de som ser på folket som sine tjenere.
På dette tidspunktet har makten misten respekt for folket sitt og behandler det som en dum saueflokk.
En makt som har bygget seg over tiden i slike forholder og på slik måte kan ikke reformere seg selv.
Uansett hva oligarkiet sier eller lover, skal det bare oppsøke mer sentralisering, mer midler og mer makt for å overleve videre."


Man trenger ikke å bli Nostradamus for å oppfatte hva som skal skje i de neste årene.
government-ronald-reagan-.jpg


Som jeg ser på det... .
INGEN som står på IMF, BIS, World Bank, FN eller WEF kan komme med en løsning som skal unngå en crash&burn på Vesten og fraflytting av verdensmarkedet til en annen plass: altså Østen...Ikke Afrika.
Nettopp fordi alle løsninger de kommer og skal komme med er bare basert på at de skal få mer makt gjennom mer sentralisering : noe som frigjører ikke samfunnene men som undertrykker de.
Det blir snart opptøyer som det har aldri skjedd i moderne tider (Krystallballene mine sier det)
Og man kan sikkert forvente en krig i de neste årene: når det kokker seg ned til at hverken Russland eller Kina vil bøye seg til "planen".
Jeg er blitt for gammel til å tro på Julenissen.

Christine Lagarde er en ren akademiker jeg blir ikke imponert av.
"Lagarde ble født i Paris som Christine Madeleine Odette Lallouette av akademikerforeldre.
Hun gikk på skole i Le Havre og på Holton-Arms School i Bethesda (USA) som AFS-utvekslingsstudent.
Hun studerte jus ved Université Paris X : Nanterre. Senere foreleste hun også der etter avlagt eksamen.
Hun har i tillegg en Master of Advanced Studies(MAS) i arbeidsrett og en mastergrad i engelsk."


Som Klaus Schwab fra WEF.
Hvem er disse folk som skal redde verden?
Vi er tydeligvis tilbake til 16-1700 tallene.
Qu´ils mangent de la brioche!
Schwab-Wife.jpeg


wef.jpeg


Yep, that´s the problem...Right:rolleyes:
 
Hva sier krystallballene dine om kryptovaluta? Tror du på fiat i fremtiden?

Selvfølgelig skal nasjonal valutaene ha et problem så snart statsobligasjonene skal ha det.
Som vi har sett i en del land allerede.
Men alt handler om tillit : markedets/verdens tillit i en befolkning og folkets tillit i landet sitt er avgjørende.
Det Japan (BoJ) tillater seg er ikke vanlig og ikke anbefalt for de andre.
sheet.png


Og verdensmarkedet tåler det godt: det er forstått at Japanerne er et veldig patriotiske folk som selv kjøper sine statsobligasjoner og skal gjør alt for å støtte nasjonen sin, uansett hvor ille det blir.
Det er bare å se hvordan Japanerne oppfører seg i de vanskeligste tider (etter 2011 Tsunami under).
Ikke noe "hver mann for skinnet sitt" der.
Tsunami 2011.jpg


Det skal ikke gjør majoriteten av de vestlige populasjonene.
Skulle statene ha store problemer, skal folk kjøpe Bitcoin, gull, sølv, andre valutaer, begrave ned pengene etc...
Patriotismen/nasjonalismen er ikke sterk nok og folk snur ryggen til staten.
Å tvinge internasjonale idealer for å oppnå ET verdens system er en "Make It or Eat Shit" forsøk : det fins ingen middelvei der.
Det har forstått European Central Bank når de var omtrent alene for å kjøpe EU statsobligasjonene i det siste.
ECB eide 40% av Eurosonens gjeld opp til 2019 og nå er de på snart 70%.

Jeg vil si at jeg har aldri sett på de seriøse krypto (for eks Bitcoin) som ekte valuta og grunnen er veldig bra forklart der av en ex Bridgewater analyst.
Han forklarer også hvorfor valutaene har et problem.

"First, let’s not kid ourselves. Bitcoin in its current form is not a viable candidate as a currency replacement.
If we measured the US annual inflation in Bitcoin instead of dollars, you’d have seen 275% inflation in 2018, -50% deflation in 2019, -75% deflation in 2020.
A healthy society cannot function with that kind of price volatility.
The currency must be stable enough that if you get paid on Friday you know what kind of dinner you can buy on Sunday.
While it may mature in the future, Bitcoin as it exists is largely a speculative asset."



Jeg forventer (i de minste ti år som kommer) at det politisk- og finanssystemet vi lever på, skal gjør ALT for å overleve.
Og det betyr mye stygg inkludert False Flag, noe som er en kjent teknikk.
Historisk sett ender det aldri i kjærlighetshistorie mellom folket og institusjonene.
Fortsatt tror jeg at Norge blir et land som skal greie seg ganske bra gjennom stormen.
Selvfølgelig blir det avhengig om valget politikerne våre vil ta: om hvis de følger EU/USA sin politikk eller ikke.
Og der krysser jeg fingrene.

Sentralbankene jobber på å digitalisere valutaene sine: mange vil kaste seg i blockchain bingen, inkludert IMF med en verdensvaluta lignende til den eksisterende SDR (Special Drawing Rights).
Men det som også er kjent, er at statene liker aldri å dele sitt monopol på noen ting og slett ikke på valuta markedet.

Og der kommer vi med Christine Lagarde som sier nå at Bitcoin må "reguleres".

Det var egentlig noe mange forventet.
IMF sitt mål er å ha et internasjonalt skattesystem i en kontantløse verden med negativ renter.
Det er egentlig et nytt skattesystem.
Jeg tror ikke at jeg trenger å forklare hvilken makt dette kunne gi til disse folk...
En bank-run blir umulig og alle konvertering fra valuta til noe annet blir beskattet nok for å skremme de modigste.
De som åpner kjeften sin på gatene kunne bli gjenkjent av software og bankkontoen kunne bli stengt med lite til ingen andre mulighet for å leve enn å liksom "veksle 1 kylling mot 10kg pottet" (barter).
Kontantløse/negative renter agendaen er Larry Summers sin idé men Kenneth Rogoff har også vært med.
Jeg mener at det blir veldig vanskelig å oppnå, spesielt med oppgangen i hackings angrepene som kunne da lamme en hel nasjons økonomisk system.
Og ikke alle er i bevegelsen, heldigvis.
Den Østeriske sentralbanken har nettopp startet en pro-kontant kampanje som går imot ECB sine prosjekter.


Det jeg forventer er at en statsgjeld/valutakrise skal utvikle seg først i "emerging markets"og gnage seg til Eurosonen.
Tiltakene EU kunne innføre for å stoppe kapital flyktet ville fortsette å undergrave folkets tillit i institusjonene.
Det kan utløse en seriøs panikk og revolusjoner.
Derfra skal ekstremt mye kapital prøve å søke ly : i Dollaren og i krypto hvis den kan.
Det er det også Christine Lagarde vil bekjempe med sin "Bitcoin regulering" tenker jeg.
Noe sånn kunne nedlegge Euroen eller Eurosonen som har allerede store vansker.


Min personlig mening er at EU sin føderal ambisjon skal feile og at unionen skal ikke overleve som den er.
Unionen skal oppleve en politisk, sosial og økonomisk krise om noen får år... Jeg ser det starte om 2 til 3 års tid.

US Dollaren skal ikke snart krasje som mange tror eller påstår, spesielt hvis mange synkende valutaer blir konvertert i $.
UD$ skal bli den siste valuta som skal krasje tenker jeg.
Men den skal ikke bli verdensvalutaen om 10-15år fremover, det tviler jeg på.
Sånn har det uansett bestandig vært.
Fra 2015.
currency.png


Også her er det noe å lese som viser en utvikling.
https://wolfstreet.com/2020/12/31/u...ent-deficits-dollar-hegemony-in-slow-decline/

Bitcoin og lignende krypto som ikke er 100% anonym på transaksjonene sine skal komme under en vis kontroll av statene: det de vil ha er inntekt og monopol.
Da skal de bygge nye lover rundt.
Kryptoene som er anonyme skal bli jaget, demonisert og folk som bruker de, straffet.
Målet er INGEN anonymitet på verdensmarkedet. Alt skulle beskattes.
Dagens politikk handler fortsatt om kontroll og sentralisering og det blir det til det krasjer fullstendig.
Hvis det er noe jeg er sikkert om, er at krasjen er uungåelig.
De nasjonal valutaene skal fortsette å eksistere uansett at en del skal miste glansen sin.
For Euroen er jeg litt mer skeptisk.
 
  • Wow
Reaksjoner: Callahan
.US Dollaren skal ikke snart krasje som mange tror eller påstår, spesielt hvis mange synkende valutaer blir konvertert i $.
UD$ skal bli den siste valuta som skal krasje tenker jeg.

Hadde tenkt at det var en rimelig påstand i 2019.

Tatt i betraktning at omtrent 1/3 av eksisterende US$ er trykket opp i 2020 så er jeg ikke like sikker.
 
Kort videointervju med Daniel Lacalle som snakker om det som skjer mellom kryptovalutaene og sentralbankene.
Jeg liker å følge Lacalle fordi han er kompetent og sier det rett ut som det er: han er uavhengig og kan si hva han vil.
Noe ikke alle kan.

"The main central banks of the world are increasing money supply in an uncontrolled and unjustified way in what is so far the largest transfer of wealth from savers to governments ever.
While savers see their deposits disappear with negative real rates and devaluations, while central banks seek at all costs to impoverish their neighbors through devaluations to benefit deficit-ridden states, financial repression continues to generate responses from citizens, who seek to safeguard their savings from the monster confiscator: devaluation and inflation.

The main factor that has led Bitcoin to skyrocket is the global fiat currency debasement."



 
Jeg har alltid følt meg usikker på Trump og hans likhet med Laa-Laa
webANXteletubbiesS2E19a.jpg



Jeg tror det er et skall vi ser på TV av Trump. Bare litt av håret og farven som skinner frem....

8- /
 
Hadde tenkt at det var en rimelig påstand i 2019.

Tatt i betraktning at omtrent 1/3 av eksisterende US$ er trykket opp i 2020 så er jeg ikke like sikker.

Så lenge markedet stoler på det Amerikanske folket og dermed Dollaren, skal kvantiteten bli absorbert: verden over.
Noe som 60% av alle US$ som ble trykket siden starten av, er IKKE i USA og mye av det sover "under madrassene".
Akkurat nå er verden tørst for "liquidity" og Federal Reserve kan trykke noen trillioner til, uten stort problem for hyperinflasjon eller bratt devaluering av valutaen.
Så lenge hele emerging market og EU område har trøbler, vil folk bli tørst for US$.

Euroen faller foran den US$ siden 2008 hovedsakelig fordi det foregår en kapital overføring fra Euroen til US$.
EUR USD (EURUSD=X) - Yahoo Finance.png



Det eneste ting som kan true den US$ akkurat nå er en kraftig politisk destabilisering.
Noe utløst av en ekte revolusjons forsøk (ikke dette Capitol tullet) eller en stat som søker å skille seg ut fra unionen.

Det ligger i luften...Men det kan absolutt ikke skje over natten.

texas,.jpg


Etter søksmålet der.

Forklart der:

Problemet er at den Supreme Court trakk seg fra noen avgjørelse og dette var (etter min mening og mange andre sin) en historisk feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Beklager Hammerfjord men jeg har ikke gjort noe forarbeid før jeg posta denne. Jeg hadde tenkt å poste i humortråden fordi det rett og slett ikke var ment så veldig alvorlig, men jeg trudde kanskje den blei for politisk for humortråden. Men så blei den altså for lite seriøs for politikktråden. Takk for linkene, interessant lesning.

edit: Denne posten handler om postene på fredag og ikke om diskusjonen over.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Beklager Hammerfjord men jeg har ikke gjort noe forarbeid før jeg posta denne. Jeg hadde tenkt å poste i humortråden fordi det rett og slett ikke var ment så veldig alvorlig, men jeg trudde kanskje den blei for politisk for humortråden. Men så blei den altså for lite seriøs for politikktråden. Takk for linkene, interessant lesning.

edit: Denne posten handler om postene på fredag og ikke om diskusjonen over.

Ingen problem, jeg forstår dilemmaet der.
Selv snakket jeg om økonomi tidligere en plass og ble sagt at dette tilhørte den politisk tråden.
OK...

Som jeg ser på det, kommer det ingenting ut av disse UFO dokumenter.
Det var en luftpølse.

Bare hyggelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@twt2

Jeg tror det svarer til alle som er bekymret for at Federal Reserve sin kraftig trykking skal kollapse Dollaren.
Verden er tørst for US$ og det skal holde seg en stund.
Ingen hyper-inflasjon kommer på Dollaren. Men Stagflation skal vi få, alle sammen.

Det Federal Reserve gjør derimot er å undergrave verdens statsobligasjons markedet fordi ingen kan gjør som de.
Nå er det bare å vente for at den første stor Bond domino faller: i Emerging Markedets området....Og deretter, EU skal ha problemer.
Det er derfor sentralbankene snakker om Perpetual Bonds, noe som uansett er ingen løsning.
På lang sikt, markedet skal flytte fra Bonds til Commodities : sentralbankene skal aldri få det til å styre markedet.
Derfra forstår vi hva som skal skje med statene...

"The Federal Reserve has identified the Achilles heel of the world economy: the enormous global shortage of dollars. The global dollar shortage is estimated to be $ 13 trillion now, if we deduct dollar-based liabilities from money supply including reserves.

How did we reach such a dollar shortage? In the past 20 years, dollar-denominated debt in emerging and developed economies, led by China, has exploded. The reason is simple, domestic and international investors do not accept local currency risk in large quantities knowing that, in an event like what we are currently experiencing, many countries will decide to make huge devaluations and destroy their bondholders.

According to the Bank of International Settlements, the outstanding amount of dollar-denominated bonds issued by emerging and European countries in addition to China has doubled from $30 to $60 trillion between 2008 and 2019. Those countries now face more than $2 trillion of dollar-denominated maturities in the next two years and, in addition, the fall in exports, GDP and the price of commodities has generated a massive hole in dollar revenues for most economies.

If we take the US dollar reserves of the most indebted countries and deduct the outstanding liabilities with the estimated foreign exchange revenues in this crisis … The global dollar shortage may rise from 13 trillions of dollars in March 2020 to $ 20 trillion in December … And that is if we do not estimate a lasting global recession."

"The Federal Reserve knows that it has the largest bazooka at its disposal because the rest of the world needs at least $ 20 trillion by the end of the year, so it can increase the balance sheet and support a large deficit increase of $10 trillion and the US dollar shortage would remain."

"The Federal Reserve knows something else: In the current circumstances and with a global crisis on the horizon, global demand for bonds from emerging countries in local currency will likely collapse, far below their financing needs. Dependence on the US dollar will then increase. Why? When hundreds of countries try to copy the Federal Reserve printing and cutting rates without having the legal, investment and financial security of the United States, they fall into the trap that I comment in my book Escape from the Central Bank Trap: ignoring the true demand for their domestic currency."

 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Jeg har aldri tenkt med at Trump skulle tilgi Assange eller Snowden.
Såpass "out of the swamp" er man ikke når man sitter i Washington.
De bare kommer forbi alle sammen.
Federal-Government-Corporation-.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Hadde jeg gjort det samme, hadde jeg fortsatt vært i La Santé fengselet med en stor håndlaget tatovering
"International Mother Fucker" på halen min.

Men Christine Lagarde derimot...Ikke noe problem: hun ble bare promotert.
 
Nå blir det nok altså...
Jeg håper TS medlemmene kan vise litt solidaritet med Biden og gi "likes" for han på Youtube.
Vi trenger ikke en deprimert president som føler seg uvelkommen, da blir hele verden også deprimert.
Dere som er på sosiale mediene vet hvor dypp dette kan stikke ikke sant?
Spesielt for den mest populær presidenten evig i USAs historie (han vant med sterkere margin enn Obama...)
Skjermbildene er tatt av meg i dag på White House sin Youtube kanal (23.01.2020).

Kom igjen kamerater! Trykk på "likes" og bli en del av kampen mot populismen(y)

The Inauguration of the 46th President of the United States - YouTube.png


President Biden Takes Action On COVID-19 - YouTube.png


President Biden Swears In Day One Presidential Appointees in a Virtual Ceremony - YouTube.png


President Biden Reviews the Readiness of Military Troops in a Pass In Review - YouTube.png


President Biden Delivers Remarks and Signs Executive Orders - YouTube(1).png


President Biden Delivers Remarks and Signs Executive Orders - YouTube.png


President Biden and Vice President Harris Participate in a Wreath Laying Ceremony - YouTube.png
 
Status
Stengt for ytterligere svar.