Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

:D

Dette blir en digresjon, men den boken ble jeg midlertidig sinnsforvirret av å lese.
En digresjon kan hende @JoLu, men en morsom og informativ en, om en er ute etter råd om bøker som ikke bør oppføres på leselista.

Redigert av en moderator:
Kjekk tråd.

Jeg synes det er høyt rettskrivingsnivå her på Tidssonen i forhold til (bruk bare i forhold til når du mener "sammenlignet med") de fleste andre fora.

Siden du er trådstarter, @aek, tåler du litt flisespikkeri:

Husk komma etter innledende leddsetning:

Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer komma blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Det skal også være komma etter en interjeksjon:

Og/å-feil er gjengangere komma ja, men de verste synes jeg er når infinitivsmerket å settes foran annet enn infinitiv.

Todda

Kjekk tråd.

Jeg synes det er høyt rettskrivingsnivå her på Tidssonen i forhold til (bruk bare i forhold til når du mener "sammenlignet med") de fleste andre fora.

Siden du er trådstarter, @aek, tåler du litt flisespikkeri:

Husk komma etter innledende leddsetning:

Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer komma blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Det skal også være komma etter en interjeksjon:

Og/å-feil er gjengangere komma ja, men de verste synes jeg er når infinitivsmerket å settes foran annet enn infinitiv.

Todda
Ikke bare tåler, men setter sågar pris på, @Todda, det er jo det denne tråden er til for. Det du påpeker viser nok litt hvorfor jeg tidligere har skrevet at jeg ikke er kvalifisert til å være noe orakel. Jeg er ikke noe god på kommaregler, og som du påviser over gjør jeg feil rett som det er. Det verste er nok at jeg ikke synes noe av det du påpeker er feil, så da er det nok en glitch i mitt språkøre, eller i reglene. Det er vel nærliggende å mistenke det første...

La oss få en rettskrivningsmoderator som har autoritet til å slette salgsannonser som ikke oppfyller aktuelle krav.

Ikke bare tåler, men setter sågar pris på, @Todda, det er jo det denne tråden er til for. Det du påpeker viser nok litt hvorfor jeg tidligere har skrevet at jeg ikke er kvalifisert til å være noe orakel. Jeg er ikke noe god på kommaregler, og som du påviser over gjør jeg feil rett som det er. Det verste er nok at jeg ikke synes noe av det du påpeker er feil, så da er det nok en glitch i mitt språkøre, eller i reglene. Det er vel nærliggende å mistenke det første...

Her er en grei oversikt over kommareglene: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Kommaregler/

Som Språkrådet skriver, setter vi komma for at det skal bli lettere å lese, ikke for at det skal bli vanskeligere å skrive, så det er vel ikke de verste feilene.

Todda

En feil jeg ser veldig ofte er bruk av prikk prikk prikk, eller ellipse, som det faktisk heter.
Det skal ikke være to, fire eller flere prikker, men tre prikker.
Dersom de skal brukes som "pause" i en setning skal det være mellomrom mellom ordet og ellipsen.
F.eks "Unnskyld, men ... eh ... tror du at jeg kunne fått ta en titt på den Pateken du har der?"

Mens hvis det er et ord som blir avbrutt, så skal ellipsen henge på ordet.
F.eks: Fy f...

Ad ellipser: en kompis hadde en klassevenninne som under høytlesing i engelsktimen presterte "prick, prick, prick".

Når det kommer en helsetning etter kolon, skal det alltid være stor forbokstav i denne.

Ser at det er flere som slurver med dette, også i denne tråden.

Forøvrig synes jeg dette er en utrolig interessant tråd. Selv leser jeg "hæstkuken" Hegges spalte så ofte som jeg bare kan.

Edit: skrivefeil

Redigert: