Tråden for mekaniske klokker med trippelkalender

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Sted
Østfold
I dag har jeg hatt en usedvanlig fin start på dagen med kaffe og nyervervede Patek Philippe-blader. Inspirasjonen kom raskt, spesielt trippelkalendere og evighetskalendere fanget min oppmerksomhet. Dessverre for min del, så ligger prisene for Patek sine kompliserte (og ukompliserte) klokker noen mil utenfor min umiddelbare kostbarhetshorisont.

Jeg begynte å søke etter trippelkalendere av nyere dato. De første som dukket opp var trippelkalendere som baserer seg på ETA 7751, og som dermed også har kronograf. Det er sikkert bra det, men jeg innbiler meg at en uten kronograf er lettere å lese. Dermed begynte jeg å lete etter trippelkalendere med mekanisk urverk som i prissjikt ligger omkring 50 000 kroner eller rimeligere (ny eller brukt) og som ikke har kronograf.

Jeg har funnet noen:

Maurice Lacroix De Lune Masterpiece 37757
Polert stålkasse på 38 mm x 42 mm x 11,2 mm. Hvit skive med romertall og timemarkører. Den har et ETA2824-2 (modifisert vil jeg anta) med sentral datoviser, dag og måned-vinduer, samt månefase. Gått ut av produksjon, men det finnes flere på Chrono24 til moderate priser. Kan fås med lenke, og en versjon med forgylt bezel og krone.
2-maurice-lacroix.jpg

Montblanc Heritage Chronometry Quantieme Complete 112647
Polert stålkasse på 40 mm x 9,7 mm. Sølvfarget skive. Designet er rimelig likt overnevnte, men med arabiske tall. Urverket er angitt som MB 29.16 (Sellita SW200-1 med påmontert kalendermodul fra Dubois-Depraz (9007)) med fravær av sekundviser. Denne ser ikke ut til å produseres lenger, det ligger noen ute på Chrono24. Og en på finn via Catawiki. Kommer med lenke.
1-montblanc-heritage-chronometrie-quantieme-complet.jpg

Ball Engineer II Moon Calendar
Stålkasse på 40 mm x 46,6 mm x 13,4 mm. Fåes i flere skivefarger, men ikke alle er tilgjengelig som nye fra Ball (limitert til 1000 stk av hver skivefarge). Urverket er et RR 1807 (det foreslås ETA 2836-2) med sentral datoviser, månefase og vindu for dag og måned. I tillegg får man Ball sine mikro gasstuber for lesbarhet i mørket. Kommer med lenke.
3-ball.jpg

Junghans Meister Kalender
Polert stålkasse på 40,4 mm x 45 mm x 12,2 mm. Kommer med lys-, blå- eller gråfarget skive, og kan fås med forgylt kasse. Urverket er et J800.3 (et ETA 2824-2 med Dubois Depraz 9310) med månefase kombinert med datoviser, og vindu for dag og måned. Produksjonen er avsluttet, men flere er tilgjengelige på Chrono24.
4-junghans.jpg

Maen Brooklyn 36 triple Calendar
Primært børstet stålkasse på 36 mm x 46 mm x 12,6 mm. Kommer i fem ulike skivefarger, kan fås med to ulike typer lenke. Urverket er et Miyota 9122 med datovindu, og dag- og månedvisere.
5-maen.jpg

Wempe Zeitmeister Classic Moonphase and Full Calendar
Polert stålkasse på 42 mm x 14,1 mm. Finnes med sort eller hvit skive. Den har et kaliber DD5900 (ETA 2892-A2 med en kalendermodul) med månefase, vindu for dag og måned, samt sentral datoviser. Ser ut til å kunne fås med lenke.
6-wempe.jpg

Flere klokker som burde være nevnt her?

Dere er selvfølgelig velkommen til å foreslå trippelkalendere med kronograf eller i et høyere prissjikte også.
Jeg tenker denne tråden kan ha rom for mer enn akkurat det jeg har angitt over.

Og ikke minst: Del gjerne bilder dersom du har en trippelkalender i samlingen!

Redigert:
Interessant tema. Men må innrømme at månefase har jeg aldri vært noen stor fan av («grøss»). Men hvis jeg skal se gjennom fingrene med det, så var den Junghans-klokka ganske så stilig.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Interessant tema. Men må innrømme at månefase har jeg aldri vært noen stor fan av («grøss»). Men hvis jeg skal se gjennom fingrene med det, så var den Junghans-klokka ganske så stilig.
Månekalender er jo helt genialt ettersom den går rundt alt som er viktig i verden.
Og spesielt om man er interessert i fiske eller seiler/kjører båt.

Månekalender er jo helt genialt ettersom den går rundt alt som er viktig i verden.
Og spesielt om man er interessert i fiske eller seiler/kjører båt.
Jeg har for så vidt ikke noe i mot månefase som funksjon, det er den tradisjonelle, visuelle implementasjonen av det, jeg ikke liker.

Har riktignok sett implementasjoner jeg kan leve med, da typisk på mikrobrands. Den som f.eks. @andres viser over her, er spiselig også for meg.

Redigert:
IMG_5476.jpeg
IMG_6256.jpeg

Eterna heritage med 7751. Min absolutte favoritt i samlingen. Synes ikke kronografen ødelegger lesbarheten. Denne klokken føles mer eksklusiv enn prisen tilsier. Den er limitert og nok ikke så lett å få tak i. Den har noen år på nakken også. Hos AD lå den på noen og førti tusen. Jeg kjøpte den på Ashford som er en gråmarkedsforhanler for 20000,- + mva. Eterna har laget andre lignende klokker med samme verk. I andre farger. Usikker på om de hadde samme kasse.

Redigert:
Bra engasjement!

@andres: En artig variant. Nei, den har jo ikke dagangivelse og er vel strengt tatt ikke trippelkalender, men så har den mye annet. Kan jeg spørre hvordan du tolker og leser av månefasen her?

@Tannhjulet: Eternaen din er knallfin, ingen tvil om det. Og tråden bør ha rom for trippelkalendere med kronograf. Jeg kan være enig i at den ikke er vanskelig å lese, men det skjer jo en god del på skiven med to skiver til kronografen (joda, den ene deles med månefase) og løpende sekunder/24-timersviser. Jeg søkte litt, og ser at Eterna har produsert flere "rene" trippelkalendere, også i senere år.

@hgnubel: Den Raymond Weil'en der var ikke dum! Den ser ut til å ha blitt lansert på årets Watches and Wonders. Fine mål på papiret med 40 mm x 48 mm x 10,15 mm og et kaliber RW3281 (basert på Sellita SW300-1 med en kalendermodul). Den kommer også i en gullbelagt versjon uten lenke.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Union Glashütte 1893 johannes durrstein syntes jeg er fin. Manuelt opptrekk og godt integrert dag/natt indikator med off-center small seconds. Får virkelig frem en «tysk vibbe».

Priset til 3100€ er dette ikke en dum deal i mine øyne.

IMG_2847.jpeg

Bra engasjement!

@andres: En artig variant. Nei, den har jo ikke dagangivelse og er vel strengt tatt ikke trippelkalender, men så har den mye annet. Kan jeg spørre hvordan du tolker og leser av månefasen her?

@Tannhjulet: Eternaen din er knallfin, ingen tvil om det. Og tråden bør ha rom for trippelkalendere med kronograf. Jeg kan være enig i at den ikke er vanskelig å lese, men det skjer jo en god del på skiven med to skiver til kronografen (joda, den ene deles med månefase) og løpende sekunder/24-timersviser. Jeg søkte litt, og ser at Eterna har produsert flere "rene" trippelkalendere, også i senere år.

@hgnubel: Den Raymond Weil'en der var ikke dum! Den ser ut til å ha blitt lansert på årets Watches and Wonders. Fine mål på papiret med 40 mm x 48 mm x 10,15 mm og et kaliber RW3281 (basert på Sellita SW300-1 med en kalendermodul). Den kommer også i en gullbelagt versjon uten lenke.
Man må nesten bruke velvilje og litt fantasi...
Screenshot 2025-08-25 at 09.23.33.png

• Liker
Reaksjoner: seiltid
6654-1127-55B_Villeret_Complete.jpg

Tråden er ikke Complet uten Villeret Quantième Complet Phases de Lune ;)

Bildet viser en ny variant, men om du ikke er redd for å gå litt ned i størrelse og opp i alder, er det mulig å sikre seg en Villeret-trippelkalender til gode priser brukt.

Ellers så mener jeg at Fifty Fathoms Bathyscaphe med trippelkalender er en av de desidert kuleste kjøpene man kan gjøre innen verktøy(-ish) klokker rundt 100.000-kronersmerket. Da brukt :)

5054_1110_B52A_Fifty_Fathoms_Bat.jpg