Tour de Trymulf

La familia p.t. Shark Diveren må over på gummi. Med stål, skinn og gummi kan jeg variere litt mellom begivenhetene - noe som har vært et mål.

image_zpsc361fdec.jpg
[/IMG]
 
Det er med vemodighet at både Portuguesen og Hulken er henholdsvis ute og på vei ut. Portuguesen vokste på meg dag for dag, og er en skikkelig feel good-klokke. Hulken har jeg mye sentiment knyttet til. Den ble kjøpt ny, som en gave til meg selv for å feire Cand. jur. Klokker er uansett materialistiske goder - og kan som kjent gjenanskaffes. Salgene var heller ikke forgjeves:

Incoming_zps33e47626.jpg
 
Med salg følger kjøp. Inn kom altså en Audemars Piguet 15300OR. Triste salg, men dette føles riktig.

image_zps81ec4aa1.jpg


Jeg skal summere opp noen tanker når jeg får summet meg.
 
Applaus! Du kvittetdeg med to fine klokker, men det der er ingen dårlig erstatning!
 
Gratulerer med en rå AP!
Tror også jeg hadde kledd denne ;)
 
Tusen takk for alle deres hyggelige kommentarer.

I min tidlige klokkefase, var AP Royal Oak min 'ultimate grail'. Da med lenke og blå skive. Blå skive er jo som kjent en Boutiqué-edition, og dermed svært vanskelig å oppdrive. Jeg slo derfor fra meg tanken. Ikke snakker jeg om grails lenger heller.

Noen måneder tilbake, hadde jeg muligheten til å anskaffe en 15300ST. I forkant var jeg sikker på at det skulle bli handel - men når jeg fikk den på lanken, var det rett og slett ikke fullklaff. I det øyeblikket slo jeg fra meg tanken om Royal Oak. I stedet anskaffet jeg diverse Rolex, Panerai og IWC. Alle flotte klokker, men tanken om en RO har gradvis sneket seg tilbake.

Da 15300OR'en dukket opp, sa magefølelsen 'GO'. Dermed ble det slik. Det var ikke et lett valg å selge det bestående, men akkurat nå føles det riktig. Minus beater og litt annet rask, er jeg nå offisielt én-klokkemann. Det skal gå helt fint - for en periode.

Klokken er altså 39mm. Høres i utgangspunktet lite ut. Men med de lange lugsa og oktagonformede bezelen, så bærer den større. Den er smal med sine 9,4mm, og ligger derfor svært elegant på lanken. Det er likevel ingen manko på følelsen av presence.

Innvendig tikker AP's inhouse-verk kaliber 3120. AP og COSC er jo som kjent ikke sant, slik at jeg er spent på å observere presisjonen - uten at det er av alt for stor betydning. Verket er i hvert fall pent!!

Skiven er et studie i seg selv. Jeg velger å henvise til Hodinkee's in-depth-artikkel om temaet: http://www.hodinkee.com/blog/2012/1...e-dials-of-the-audemars-piguet-royal-oak.html

Rosé gull er rett og slett griselekkert. Det bryter flott mot den sorte skiven og remmen. For ikke å snakke om at det gir en deilig vekt på klokken. Kvalitetsfølelsen er høy - som man selvsagt bør forvente av en klokke i dette prissjiktet.

Jeg føler selv at jeg har hatt en del flotte klokker. Klokker jeg har hatt stor glede av, og noen jeg antagelig vil gjenanskaffe. Basert på førsteinntrykket, går likevel denne langt utapå alt annet jeg har hatt. Denne klokken gir det beste fra flere verdener: rosé gull, sportslig preg, elegant preg, anvendelighet, herlig innsyn og en god historie.

image_zpsa0a2083e.jpg


image_zps4e9d2063.jpg


image_zps72194b22.jpg


image_zpsd18002f8.jpg


image_zpsb6ade8ca.jpg


image_zps0eb232f8.jpg
 
Redigert:
WOW! Var spent på hva det var som var i kikkerten når jeg så at både det ene og det andre ble lagt ut her, og dette skuffet ikke akkurat nei:) Vil si at det er en perfect match det der. Med en G-shock til trening eller noe slikt, er du MEGET godt dekket i alle sammenhenger. Grattis!
 
WOW! Var spent på hva det var som var i kikkerten når jeg så at både det ene og det andre ble lagt ut her, og dette skuffet ikke akkurat nei:) Vil si at det er en perfect match det der. Med en G-shock til trening eller noe slikt, er du MEGET godt dekket i alle sammenhenger. Grattis!

Tusen takk :) Shark Diveren forble i boksen. Så jeg har heldigvis noe å bølle meg med :cool:
 
Gratulerer!
Fikk anledning til både se og ta litt på 15300OR'en, og det er en rålekker klokke! Roségull og sort blir en innertier.

Negativt/positivt, alt etter hvordan man velger å se det, en slik klokke setter noen krav til antrekket :rolleyes:
 
Da har det vært stille i drøye to måneder. Lysten på noe nytt har på ny meldt seg. Denne gangen falt valget på vintage. Jeg har lenge lurt på om vintage er for meg, og gleden er derfor stor over å teste det ut. Etter konsultasjon med den vintage-kyndige fløyen av forumet, ble den utkårede en Breitling Top Time Chronograph ref 2002-33 fra 70-tallet.

Klokken måler 36 mm. Men med 12 mm tykkelse og plexi, er den ikke blottet for presence. Klokken gjennomgikk fullservice i september 2014, men er heldigvis ikke restaurert. Dvs. at skive, visere, krone og verk er originalt. Glass og chrono-pushere er skiftet, uten at det plager meg.

image_zps8cce8054.jpg


image_zpsa6d9092c.jpg