Topp 10 årgangskronografer

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.819
Sted
Oslo
Da har jeg skrevet en ny artikkel på bloggen min om mine ti personlige kronograf-favoritter. Subjektivt selvsagt, men desto mer riktig... ;)

Er noen uenig? Skrik ut! Vært hyggelig med en debatt!

En av klokkene på lista ble båret av denne skjønnheten:

260323086048-6.jpg


God lesning!
 
Ooohh. Rachel Welch var hot i sin tid.:cool:

Ellers en strålende artikkel.:D
Takk for at du deler.
 
Nok en kjempe artikkel fra deg, tusen takk igjen for at du tar deg tid til å skrive dette.
Du skriver utrolig godt, og sitter ikke minst med kjempe mye kunnskap som vi er så heldig å få en bit av :)
 
Ooohh. Rachel Welch var hot i sin tid.:cool:

Ellers en strålende artikkel.:D
Takk for at du deler.

Takk! Ja, Rachel var en skikkelig lekkerbisken... :)


Nok en kjempe artikkel fra deg, tusen takk igjen for at du tar deg tid til å skrive dette.
Du skriver utrolig godt, og sitter ikke minst med kjempe mye kunnskap som vi er så heldig å få en bit av :)

Bare hyggelig! Jeg liker å drive research på nettet, så hvorfor ikke samle mine funn og dele... ;)
 
takk for fin lesning!

Meget bra innlegg må jeg si!
Er på lang veldig enig i en del av vurderingene dine!

keep it up:p
 
Flott artikkel. Savner Universal Geneve TriCompax. Jeg er ingen klokkehistoriker, men UG begynte med disse klokkene allerede på 40-tallet, så de må vel ha vært blant de første kronografene? Uansett så er de vakre og har harmonisk design.
Så må jeg stikke nakken frem og si at jeg synes skiva på Daytonaen er ubalansert. For mye plass gis til logoen. :cool:
 
Bra artikkel ja!

Så må jeg stikke nakken frem og si at jeg synes skiva på Daytonaen er ubalansert. For mye plass gis til logoen. :cool:

Enig i at det er en viss ubalanse, men på en uforklarlig bra måte. I mine øyne er det en vesentlig del av klokkens sjarm. Reverse Pandaen er bare helt rå!
 
God artikkel men akk så mange "feil" på den lista ;) Jeg har tatt meg tid til å komme med noen forslag til forbedringer:

Plass nr 2 - Speedmaster !!! Selv om den klokka hadde vært på Mars ville den likevel ikke vært særlig kulere enn skaut og hårruller. Det eneste som er verre enn en fake speedmaster er en ekte.

MEN - en annen Omega kan få andreplassen - næmlig Flightmaster -- det er kronografen sin det :)

Plass Nr 7 - den må også ut av lista dessverre. Cosmonauten er rett og slett et stykke dårlig design. Jeg har i alle mine år som WIS prøvd å forstå at dette produktet faktisk kan selges. Jeg er ennå ikke kommet til bunns i dette, men gir ikke opp.

INN - kommer Heuer Autavia

Plass Nr 4 er som ungdommene sier for tiden übercool - bør høyere - friske fine vintage farger. Sender tankene tilbake til solfylte ettermiddager med ny Cola yoyo og hvite hundebæsjer på fortauet - en nostalgipakke i selv selv.

Savner også en dresskronograf - Universal Tri Compax f.eks burde/kunne komme inn på lista, kanskje på niende plass.


Ellers er det notert at en av klokkene du har bilde av faktisk er min ;) - sier ikke hvilken




.
 
Endelig! Da er det på tide å være usakelig... :)

God artikkel men akk så mange "feil" på den lista ;) Jeg har tatt meg tid til å komme med noen forslag til forbedringer:

Plass nr 2 - Speedmaster !!! Selv om den klokka hadde vært på Mars ville den likevel ikke vært særlig kulere enn skaut og hårruller. Det eneste som er verre enn en fake speedmaster er en ekte.

Feil, feil, feil. Det eneste som er kulere enn en Speedmaster er en Daytona Paul Newman. ;)

MEN - en annen Omega kan få andreplassen - næmlig Flightmaster -- det er kronografen sin det :)

Ja, den er ikke så verst! Men hvis du først har et problem med "rotete" skive-design, jf. kommentaren din om Cosmonaute, skjønner jeg ikke hva din argumentasjon for at denne skal inn? Der valgte jeg heller "Big Blue", Begge har den samme type kassa, begge tjukke. Men jeg mener at "Big Blue" er kulere.

Plass Nr 7 - den må også ut av lista dessverre. Cosmonauten er rett og slett et stykke dårlig design. Jeg har i alle mine år som WIS prøvd å forstå at dette produktet faktisk kan selges. Jeg er ennå ikke kommet til bunns i dette, men gir ikke opp.

Ja, den satt litt langt inne for meg også. Som jeg sier i artikkelen er det delte meninger om denne, noe du illustrerer. For meg, etter å ha hatt den på armen og fått et begrep om størrelsen (da snakker jeg førstegenerasjon), har jeg falt pladask for denne. Dessuten har den en kul historie knyttet til seg.

INN - kommer Heuer Autavia

Jeg vurderte litt Autaviaen med GMT bezel-ring, men valgte heller Bundeswehr. Autaviaen, som med Flightmasteren er på plass 10-15 et sted... ;)

Plass Nr 4 er som ungdommene sier for tiden übercool - bør høyere - friske fine vintage farger. Sender tankene tilbake til solfylte ettermiddager med ny Cola yoyo og hvite hundebæsjer på fortauet - en nostalgipakke i selv selv.

Ja, en liten skjult skatt, den Co-pilot Yachting-versjonen. Høyere? Ja, hvorfor ikke... Det var jo vanskelig å rangere disse smykkesteinene av noen kronografer...

Savner også en dresskronograf - Universal Tri Compax f.eks burde/kunne komme inn på lista, kanskje på niende plass.

Vurderte å ta inn Omega Seamaster Chronograph, kaliber 321 som et eksempel på dresskronograf. Det ble tilfeldigheter for at denne ikke ble inkludert.

Universal Tri Compax? ehh....... Nei. Jeg synes disse er kjedelige, og de med fire kronograf-visere (sub dials) er rett og slett overlesset. Men bevares. Smak og behag. Du er ikke den eneste som har kommentert at denne burde være med.

Ellers er det notert at en av klokkene du har bilde av faktisk er min ;) - sier ikke hvilken

Det var stas! Ta det som et kompliment. Kan det være Heuer Luftforsvaret by any chance? :)