Toll + skjema ved utreise fra Norge...hvor fikses det?

Enig med Mogens her. Jeg har alle papirer på klokkene mine om en forespørsel skulle komme og er utenlands hver mnd uten at det har bydd på noe trøbbel. Har nok med å huske passet jeg, så ekstra papirarbeid tror jeg jeg styrer unna.

Jeg reiser en god del og har aldri gjort det tidligere.
Men i forbindelse med Londonturen for et par uker siden, gjorde jeg det.
Jeg ringte først tollvesenet, som anbefalte at jeg tok dette på flyplassen ved avreise.
På Torp ble urene (Jaeger og IWC) besiktiget av tollbetjent og jeg fylte ut skjema.

MEN: dersom dette skal gjøres etter boka, skal urene formelt gjøres som forenklet "utførsel" og deretter "inførsel" som krever mye mer omfattende dokumentasjon, etc.
Skjemaet jeg fylte ut, var egentlig ment for reisegods verdt mindre enn NOK 5 000,-.
De anbefalte likevel dette fordi det uansett er dokumentasjon bevitnet av tollvesenet på at urene var med ved utreise.

Uansett var tollvesenets reaksjon at dette kanskje var unødvendig og at det er lite trolig at det vil by på problemer å ha et dyrt ur på armen. I mitt tilfelle anbefalte de meg å fylle ut dokumentene fordi jeg hadde med to såpass dyre ur.

Konklusjon: ha ett ur på armen og ingen flere med og drit i skjemaene.:D

Kan ikke se at dette er et stort problem. Det er vel ytterst få tollere som er gode på spotting av ekslusive ur slikt som folk på TS! Feks. Frodos milsub på nato er det vel kun WIS' ere som ser på lang avstand. I tillegg til alle andre ur som er mindre kjent for folk flest (IWC, Glasshütte, JLC osv) med mindre man ankommer med hawaiiskjorte og hel gull Breitling og Sub :) Jeg har aldri blitt stoppet i tollen når jeg har brukt Omega, IWC osv.

Kan ikke se at dette er et stort problem. Det er vel ytterst få tollere som er gode på spotting av ekslusive ur slikt som folk på TS! Feks. Frodos milsub på nato er det vel kun WIS' ere som ser på lang avstand. I tillegg til alle andre ur som er mindre kjent for folk flest (IWC, Glasshütte, JLC osv) med mindre man ankommer med hawaiiskjorte og hel gull Breitling og Sub :) Jeg har aldri blitt stoppet i tollen når jeg har brukt Omega, IWC osv.

Tror nok (noen) tollere vet hvordan dyre klokker ser ut, uten nødvendigvis å være WIS.

Når det gjelder å bli stoppet i tollen er det vel litt avhengig av hvor "interessant" du ser ut. Hadde jeg som er i tidlig 20-årene landet på Gardermoen med feks en AP ville det nok vært større sjanse for at jeg blir stoppet, sammenlignet med en kar på 40 med samme klokke

Poenget mitt med å ta meg bryet med dette er at jeg skal reise til Sveits og skal ha med en stk Omega og en stk Rolex på armen/i bagasjen. Møter jeg på en overivrig rekrutt på grønt ved hjemreise så slipper jeg alle diskusjoner (og muligens fortelle noen at Rolex'en aldri ble fortollet inn da den ble kjøpt i utlandet i fjor).

Det er jo fritt frem å droppe dette styret og jeg pleier vanligvis ikke være så nevrotisk, men jeg gidder ikke ta sjansen denne gangen. Better safe than sorry!!

PS: Skal se om jeg ikke får tatt noen hyggelige klokkerelaterte bilder til dere :)

KAB

Er det virkelig noen som pleier å gjøre dette?:confused::confused:

Jeg flyr utenlands flere ganger i måneden (og sikkert mange her som flyr mye mer enn meg...) og har aldri gjort det, og heller aldri blitt spurt.

Og har du papirene på klokken hjemme ser jeg heller ikke hvordan det kan by på problemer å ha på meg min egen klokke når jeg reiser. Pleier dere å deklarere pc´er, jakker, sko og vesker, damas smykker og liknende også? Hva med dresser og mansjettknapper?:confused::confused:

...

Jeg gjør det for sikkerhets skyld. Dersom man blir stoppet ved tilbakekomst, kan tollvesenet ta beslag i klokken din frem til du kan legge frem papirer på at du har kjøpt den i Norge, evt. momset den inn. Hvem vet da hvordan de behandler klokken din i mellomtiden?

Jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke 5 minutter på dette i forbindelse med utreise, for å slippe flere timer med trøbbel når man returnerer og møter en overivrig toller på grønn sone.

Og det er vel ingen tvil om at tolleren vil være mer interessert i klokka du har på armen, enn klærne/skoene som ligger i bagasjen.

MEN: dersom dette skal gjøres etter boka, skal urene formelt gjøres som forenklet "utførsel" og deretter "inførsel" som krever mye mer omfattende dokumentasjon, etc.
Skjemaet jeg fylte ut, var egentlig ment for reisegods verdt mindre enn NOK 5 000,-.

Er du sikker på dette? Jeg tolker skjemaet dithen at 5000-krgrensen angår yrkesutstyr og ikke reiseutstyr.

Blir litt usikker selv, forklaringen i notene er også noe kontraintuitiv.. må kanskje lese forskriften nøye en dag :)

Da er turen gjennomført og jeg sitter med fasiten....
Tollkontoret ligger i ankomsthallen på Gardermoen og ikke avgangshallen. Damen bak skranken vippet frem et skjema, jeg fylte ut akkurat det jeg ville fylle ut (type og verdi), hun stemplet, signerte og returnerte skjemaet til meg. Hun ba ikke om å få se på noen av klokkene. Hele jobben tok 2,5 minutter og jeg kunne skli gjennom en folketom grønnsone på tur inn i landet igjen uten nerver.

Hmmm....Er man frekk nok og har serieneummeret på en klokke man vil kjøpe fra utlandet, så åpner dette for en viss mulighet for innførsel på "grønn sone" med papirene i orden hvis man vil hente den selv et sted i verden. :twisted:

KAB

...

Hmmm....Er man frekk nok og har serieneummeret på en klokke man vil kjøpe fra utlandet, så åpner dette for en viss mulighet for innførsel på "grønn sone" med papirene i orden hvis man vil hente den selv et sted i verden. :twisted:

KAB

Hysj! :p

Dette her har jeg faktisk aldri tenkt på, men greit å bli gjort oppmerksom på hvordan praksisen er :)

Om man, mot formodning, skulle bli stoppet og stilt spørsmål om dette - holder det å vise kjøpskontrakten mellom meg og selger der serienummeret er spesifisert? Det burde jo være god nok dokumentasjon på at den er kjøpt av en selger i Norge? Hvorvidt selgeren har fortollet den eller ikke spiller kanskje ingen rolle da? Eller hvordan fungerer det?