Kan ikke se at dette er et stort problem. Det er vel ytterst få tollere som er gode på spotting av ekslusive ur slikt som folk på TS! Feks. Frodos milsub på nato er det vel kun WIS' ere som ser på lang avstand. I tillegg til alle andre ur som er mindre kjent for folk flest (IWC, Glasshütte, JLC osv) med mindre man ankommer med hawaiiskjorte og hel gull Breitling og SubJeg har aldri blitt stoppet i tollen når jeg har brukt Omega, IWC osv.
Er det virkelig noen som pleier å gjøre dette?
Jeg flyr utenlands flere ganger i måneden (og sikkert mange her som flyr mye mer enn meg...) og har aldri gjort det, og heller aldri blitt spurt.
Og har du papirene på klokken hjemme ser jeg heller ikke hvordan det kan by på problemer å ha på meg min egen klokke når jeg reiser. Pleier dere å deklarere pc´er, jakker, sko og vesker, damas smykker og liknende også? Hva med dresser og mansjettknapper?
...
MEN: dersom dette skal gjøres etter boka, skal urene formelt gjøres som forenklet "utførsel" og deretter "inførsel" som krever mye mer omfattende dokumentasjon, etc.
Skjemaet jeg fylte ut, var egentlig ment for reisegods verdt mindre enn NOK 5 000,-.
Er du sikker på dette? Jeg tolker skjemaet dithen at 5000-krgrensen angår yrkesutstyr og ikke reiseutstyr.
...
Hmmm....Er man frekk nok og har serieneummeret på en klokke man vil kjøpe fra utlandet, så åpner dette for en viss mulighet for innførsel på "grønn sone" med papirene i orden hvis man vil hente den selv et sted i verden. :twisted:
KAB