To klokke kjøp med Sellita SW200-1

Medlem
28. april 2012
Innlegg
2
Kjøpte en quartz klokke av tradisjonelt merke fra en urmaker på Finn her i våres. Viserne kom borti hverandre, så jeg sendte den tilbake.
Begynte således å se etter andre klokker jeg kunne like.

Var en stund på utkikk etter en med ETA 7750, men det var mest svære klokker med ukurant utseende som jeg fant innefor budsjett på ca 10000 kr.
Holdt også på å kjøpe en Citizen med GPS, men droppet det da den var montert i Kina selv om innmaten var fra Japan.

Fant et bra sommertilbud på en Baume & Mercier 40mm MA10215 hos en norsk autorisert forhandler. Det er en litt stor dressklokke. Den er laget i Sveits. I tillegg til design og kvalitet, er tradisjon, historie og renomé viktige faktorer som bestemmer hvor atraktiv en klokke er. Klokka har et Sellita SW200-1 urverk.
161206


Liker klokka godt, var litt usikker på hvordan jeg vil like romer tall, men det passer bra på denne. Klokka har tydelige men slanke visere som gjør at det er lett å lese av tiden. Den er er også relativt lett. Lenka er også slank og den virker kansje litt løs, men den sitter perfekt på armen. Virker som den er bra justert, går 3-4 s for fort i døgnet.

Tenkte at det hadde vært kjekt med en billigere klokke også som tålte en støyt, som jeg kunne bruke for å spare BM klokka.

Det ble en Invicta Pro Diver 40mm 18508 merket med "Swiss Made" også utstyrt med Sellita SW200-1. Det er "luksus" versjonen av Pro Driver.
Har lest her på nettet at endel mener at Invicta er djevelens verk på grunn av kopiering av design, fiktivt høye rabatter og opulent design. Den er med andre ord strippet for de ikke fysiske verdier som klokken over måtte ha. Andre har imidlertid gode erfaringer med Pro Diver.
Med påstått opprinnelse Sveits og sansynligvis den billigste klokka man kan få med et SW200-1 urverk som er vantett og solid, så tenkte jeg at vi fikk prøve. Fikk da sjangsen til å få første hånds erfaring med merket. Tenkte det ville være spennende å sammeligne to vidt forskjellige klokker med samme urverk.
Den kostet litt mer enn 1/4-del av Baume & Mercier klokka. Når man kjøper på nett, kan man få en DOA klokke eller noe annet kan være feil og det er litt kjedlig når den kommer fra USA. Heldigvis så virket den som den skulle selv etter en tur på terrengsykkel.
Invicta går ca 11 s for fort i døgnet når den ligger i esken, noen som er litt mye for en klokke med dette urverket. Kan tyde på at de har spart inn litt på reguleringen.
Ellers er den bra laget, alle kanter og overganger er nøyaktig tilpasset Har ikke lagt merke til en eneste feil.
I bruk så er eneste ulempe er at den er litt tung så man får litt vondt i hånda hvis man kjører terrengsykkel.

161205



Har lurt på om blå skive og bezel er litt finere og har litt bedre lesbarhet, så jeg har lagt den ut på Finn. Bestiller en blå hvis noen kjøper den.