Tissot Couturier eller Certina DS1

Skal følge litt med på Ebay ja. Stemmer at Couturieren har C01.211. Det er et nyere, rimelig urverk. I Norge ligger denne klokka på ca 6100,-. En urmaker jeg snakket med hevdet at ved feil er dette et verk man ikke reparerer, men heller bytter ut i sin helhet. Han var usikkker på kvaliteten på det, og anbefalte meg derfor å heller kjøpe quartzen enn C01.211.

Så "urmakeren" anbefaler quartz og ikke "urverk".
Litt merkelig, eller ?

Litt merkelig, eller ?
Han var urmaker, ja. Og han var så skeptisk til dette nye urverket, levetiden på det og det at han som urmaker ikke får lov til å gjøre reparasjoner på det, at han heller anbefalte et velkjent batteridrevet verk.

Ville så absolutt gått for en Certina, kanskje en brukt ?
Er du heldig får du tak i en brukt DS First til rundt 3k.

Finnes DS First med mekanisk verk? Er det i såfall en eldre utgave? Finner nemlig ikke noe om det på nettsidene deres (bare quartz der). Hvilket urverk er det som sitter i den utgaven du tenker på? Med eller uten kronograf?

Litt merkelig, eller ?
Jeg tror kanskje de fleste urmakere ville anbefalt quartz til de fleste av sine kunder. Det er tross alt det fornuftige valg for flesteparten av dem som ramler innom en klokkebutikk.....
Han var urmaker, ja. Og han var så skeptisk til dette nye urverket, levetiden på det og det at han som urmaker ikke får lov til å gjøre reparasjoner på det, at han heller anbefalte et velkjent batteridrevet verk.
Jeg tviler på at det går på hva han får lov til, mer hva som er økonomisk og lurt å gjøre.

Hvis du ser på bilder av verket, så ser du at det er et nokså simpelt verk, antagelig med mye plastdeler:
ETA_C01-211calibre.jpg

Et Valjoux 7750-verk er noe helt annet:
val_7750.jpg

Jeg tror kanskje de fleste urmakere ville anbefalt quartz til de fleste av sine kunder. Det er tross alt det fornuftige valg for flesteparten av dem som ramler innom en klokkebutikk.....
Vi snakket lenge og vel om diverse mekaniske klokker, også opp i prisklasse. Hans anbefaling var å enten gå for et skikkelig mekanisk verk (7750), eller det rimelige (og sikre) batteridrevne alternativet. Ikke det billige, usikre, mekaniske alternativet (C01.211).

Hvis du ser på bilder av verket, så ser du at det er et nokså simpelt verk, antagelig med mye plastdeler
Det er visstnok plastdeler i 7750 også, uten at det er noe minus i følge det jeg har hørt. Plast skal kunne være vel så bra som metall i enkelte deler av verket. Men C01.211 har kanskje noe mer plast enn 7750.

Her er en plansje over C01.211:
vnifly.jpg