Tips til vekkerklokke

politrew

Støttemedlem
Medlem
22. mars 2013
Innlegg
556
Sted
Norge
Ønsker tips til kjøp av ny vekkerklokke. Sikkert noen her inne som har en god anbefaling på hvilken klokke jeg bør velge til nattbordet. Klokka må gå på batteri, være godt lesbar på natta og ha en ikke alt for irriterende og høy alarm..
 
Jeg bruker Braun BC02. Enkel og grei.
Den starter lavt og øker intensitet og volum på tone etterhvert som varselet ikke blir skrudd av.
Lyset, som man kan skru på for å se skiven, er svakt (sterkt nok), varmt og behagelig.
(Jeg har sort og samboer hvit)
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Braun er jo klassikere. Spesielt på Nordiske nattbord.
Selv kjører jeg en BC12, og har alltid med meg en BC02 travel som fast reisefølge når jeg er på farten.
Jeg gjør et poeng av at jeg ikke liker å ha mobilen liggende på nattbordet.
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler og politrew
Trenger ikke å lete videre


43320245-EC64-4AF9-BF65-D526E383A74C.jpeg
F67EA9F0-DB42-4997-8117-64D9AAE71039.jpeg
 
Jeg har to radiostyrte, Braun BC07 og SeikoQHR203J. Braun er lydløs bortsett fra hvert 15. sekund når minuttviseren flytter seg. Seikoen lager en svak tikkelyd, som jeg ikke plages av, men til gjengjeld er sekundviser praktisk dersom du vil bruke den som masterklokke for armbåndsur.
AAE5FCED-C0E0-4826-A54A-197A5615EB93.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Takk for mange gode forslag! Må si jeg falt litt for den klokka fra Arne Jacobsen.. Fordelen med klokkene fra Braun er vel at de er litt mer kompakte og reisevennlige.
 
Punkt. Jeg har en sånn. Lydløs gange, baklys når du trykker på den, og ikke for irriterende ringelyd.
 

Vedlegg

  • AC01_poker.jpg.prod_zoom.jpg
    AC01_poker.jpg.prod_zoom.jpg
    54,5 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Liten avsporing kanskje, men i ungdomstida brukte jeg dette uværet:
CFAA3778-C375-4F16-9CF2-3A99A8267C29.jpeg

Nå i dag synder jeg og bruker iPhone. Kan forøvrig meddele at det er mer enn traumatisk å glemme at den er koblet til høyttaler med kabel og våkne til følelsen av 3. verdenskrig.

Tror jeg tar denne tråden som et hint om å få meg vekkerklokke igjen….
 
  • Haha
Reaksjoner: Kraken og politrew
Har sverget til Marathon Night Owl i flere år. Den er "atomic" og har temperatursensor. Kun en type pipelyd som alarm, men jeg gleder meg nesten til å gå og legge meg hver dag. Gir flashbacks til gamle digitale klokker. Jeg har den med på reise noen ganger. Perfekt fordi den har temperatursensor.
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Da jeg studerte, laget jeg meg en vekkerklokke med nixierør til å vise tiden, DCF77 til å holde tiden og en releutgang til å slå på kaffetrakteren fem minutter før alarmen gikk.

Det var herlig. Wake up and smell the coffee.

Hm. Den ligger i kjelleren et sted, og nixierør er tøffere enn toget. Mon tro om jeg må finne den den frem igjen.
 
Sveits' siste produsent av mekaniske vekkerklokker. Looping, kommer til å legge ned dersom ingen eksterne overtar. Eierne, Helene og Edgar Sutter er nå begge over åtti år, og de har vært på utkikk etter noen til å overta i flere år uten hell.


1659791030989.png