Tips til nybegynner

Medlem
23. sep. 2020
Innlegg
1
Sted
Krsund
Hei! Fersking i klokkeverden her


Jeg har 17cm i diameter på håndleddet. Hvilken klokkestørrelse tenker dere jeg maks bør ha?

Jeg har tenkt litt å kjøpe klokke i 10-15.000-klassen. Tenker å kjøpe brukt for å få litt mer valuta for pengene.Har sett litt på tudor.

hva mener dere om den tudor grantour date som ligger på Finn nå? Ser den er noe dyr i forholdt til en tilsvarende som lå til salgs her inne tidligere i år. Men all input tas med takk
 
Jeg tenker at kloķkestørrelse handler mer om hva du liker selv mer enn størrelsen på håndleddet. Klokker med lik størrelse kan bære ganske ulikt og kanskje er lug til lug et bedre mål. Prøv deg frem.

Du må kjøpe det du selv liker. Grantour serien er kanskje ikke min personlige favoritt, men generelt synes jeg Tudor gir mye klokke for pengene. Kanskje spesielt i 20-35k klassen (brukt).

For mellom 10-15k ville jeg sett på Longines. Heritage diveren er en favoritt blandt mange, Hydro Conquest er vel en solid diver og for noen lapper til får du en Avigation Big eye. Eller du kan velge en eller annen mer "klassisk" klokke i heritage serien. Mye å velge mellom, så det er bare å Google i vei ;)

Litt bilder for inspirasjon:

L33744500.png

L37814766.png

Longines-Avigation-BigEye-4.jpg

LON_L47954782-1-300x300.jpg

01-13-2020_Longines0305.jpg
 
Hei, og velkommen inn! :)

Det beste er jo alltid å kunne prøve på håndleddet før kjøp. For ulike modeller oppleves som svært forskjellige. En 44mm Panerai kan bære mindre enn en 40mm av annet merke. Høyde(tykkelse), ende til ende-mål, krumming og flere andre faktorer spiller inn. Så hvis mulig; prøv på hånden og kjenn på følelsen. Er ikke det mulig, så må man vurdere om risikoen er innafor.

I det prisleiet du tenker er også Sinn, Oris og Seiko merker som er tilgjengelige, både brukt og nytt.

Lykke til med klokkereisen!
 
Jeg tenker at kloķkestørrelse handler mer om hva du liker selv mer enn størrelsen på håndleddet. Klokker med lik størrelse kan bære ganske ulikt og kanskje er lug til lug et bedre mål. Prøv deg frem.

Du må kjøpe det du selv liker. Grantour serien er kanskje ikke min personlige favoritt, men generelt synes jeg Tudor gir mye klokke for pengene. Kanskje spesielt i 20-35k klassen (brukt).

For mellom 10-15k ville jeg sett på Longines. Heritage diveren er en favoritt blandt mange, Hydro Conquest er vel en solid diver og for noen lapper til får du en Avigation Big eye. Eller du kan velge en eller annen mer "klassisk" klokke i heritage serien. Mye å velge mellom, så det er bare å Google i vei ;)

Litt bilder for inspirasjon:

Vis vedlegg 214152
Vis vedlegg 214153
Vis vedlegg 214154
Vis vedlegg 214155
Vis vedlegg 214156

Longines LD er jo et godt eksempel på at diameter ikke kan brukes som målestokk for hvordan klokken ligger på håndleddet.
Som bildene viser har den ganske god lengde fra remfeste til remfeste.
Dvs, den ligger kanskje ikke så godt på et tynnere håndledd slik diameteren skulle tilsi.
Jeg har selv prøvd den på ved flere anledninger, og den ligger ikke fint på mitt 18cm håndledd.
En Panerai på 44mm ligger bedre til tross for større diameter.
 
Longines er flotte ur i prisklassen, men ofte litt tjukke (diveren) og store LLD).
Slår et slag for Oris, nypris ca 20', brukptris under 15'.
Mange varianter, liker selv spesielt denne:

1600930802710.png

Går du litt opp i pris, som vi alltid anbefaler, ville jeg også sett på Tudor og Oris.

Lykke til og velkommen!
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Stemmer i med flere her: det er ikke lurt å teoretisere kun basert på kassebredden på klokka oppgitt på nett.

Kasseformen, hvordan lugs og kasse ligger på håndleddet, lug-to-lug "høyde" (som nesten aldri oppgis på nett) osv gjør at klokker føles vidt forskjellig, selv om de har samme kassebredde.

F.eks: jeg prøvde Rolex Explorer 39mm. Var sikker på at den var helt innafor, men den føltes av en eller annen grunn DIGER og satt ikke noe godt på håndleddet mitt i det hele tatt. Har også prøvd Seiko Turtle som har 44mm, tenkte i teorien at det var helt dødfødt men kasseformen gjorde at den føltes helt ok på håndleddet.

Kom deg i butikken og prøv klokker til du finner en som gir skikkelig "godfølelse". I prisklassen din så har du f.eks masse flotte klokker fra Sinn, og de kan du prøve hos Urmaker Jacobsen på Lillestrøm. :)

Og velkommen til galehuset!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
En til, som jeg ikke kjenner så godt, men syns designet er flott: Rado Captein Cook.
Kommer i like varianter/farger.
Rado er for meg et sært pyntemerke for gamliser, men akkurat denne er kul!
Pris +20', men brukpris bør nærme seg ditt område.

1600932022103.png



Eller, hva er det vi surrer med? Det vi prøver å si er: øk budsjettet og kjøp Rolex Submariner! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Longines LD er jo et godt eksempel på at diameter ikke kan brukes som målestokk for hvordan klokken ligger på håndleddet.
Som bildene viser har den ganske god lengde fra remfeste til remfeste.
Dvs, den ligger kanskje ikke så godt på et tynnere håndledd slik diameteren skulle tilsi.
Jeg har selv prøvd den på ved flere anledninger, og den ligger ikke fint på mitt 18cm håndledd.
En Panerai på 44mm ligger bedre til tross for større diameter.

Enig i den, det bør prøves. Longines LD er lang fra lug til lug, men denne sitter veldig bra på meg og er en av de mest behagelige klokkene jeg har hatt (riktignok i gull :cool: , men det skulle vel bli det samme). Nå kommer den vel også i 36mm, så da er kanskje det et alternativ?

Støtter forøvrig Certina DS Ph200m. For 6-7k for den nyeste og 3-4k for den forrige er dette et røverkjøp på brukten. (Jeg har inntil videre begge :rolleyes:)
 
Redigert:
Hei! Fersking i klokkeverden her


Jeg har 17cm i diameter på håndleddet. Hvilken klokkestørrelse tenker dere jeg maks bør ha?

Jeg har tenkt litt å kjøpe klokke i 10-15.000-klassen. Tenker å kjøpe brukt for å få litt mer valuta for pengene.Har sett litt på tudor.

hva mener dere om den tudor grantour date som ligger på Finn nå? Ser den er noe dyr i forholdt til en tilsvarende som lå til salgs her inne tidligere i år. Men all input tas med takk

Jeg har tilsvarende håndledd og foretrekker klokker under 40mm i diameter, helst rundt 36mm.
Longines Heritage har noen fine synes jeg, eller gå for vintage som meg :D
 
Redigert:
I 10-15k-klassen burde du kunne meske deg i mye moro, enten det er en, to eller tre klokker. I tillegg til de som allerede er nevnt (Seiko er jo ganske åpenbart her), så slår jeg et slag for Sinn også, og kanskje du klarer å klemme en Nomos innafor budsjett? Uansett, lykke til på ferden... :)
 
Hei

Har tenkt å kjøpe mine første automatiske klokker og har sett på Longines HC i keramikk, priset er 16.000. Fikk beskjed hos Thune at service på de skal koste fra 6.000. Er det normalt at service koster 40% av nypris? :)
 
Prisen på en service er ikke beregnet ut i fra nypris. Det koster det det koster.
Nå høres kanskje 6k litt mye ut for et relativt enkelt urverk uansett.