Tips til New York med barn

Medlem
19. nov. 2021
Innlegg
327
Sted
Oslo
Til våren skal jeg ta med datteren til New York i fem dager. Foreløpig er eneste punkt på agendaen å se hockeykamp i MSG.

Ellers har jeg sett for meg at vi sikkert skal traske en del rundt på Manhattan og få med oss de helt åpenbare tingene - Central Park, Top of the Rock, Statue of Liberty, Brooklyn Bridge, Battery Park.

Vi flyr til og fra JFK.

Jeg er ute etter litt inspirasjon eller tips til opplevelser, steder å besøke.

Jeg er også ute etter tips til hotell. Stikkord er da praktisk lokasjon og at det er renslig. Prisklasse helst ikke noe særlig over 5000,-/natt for et dobbeltrom (jaggu har det blitt dyrt generelt og ekstra dyrt når man har lønna si i norske kroner). Noen ganger kan man få en god deal på et hotell som normalt koster mer enn det så det _kan_ være aktuelt med tips over denne prisklassen også.

Jeg reiser med en 11-åring som utover å være kresen i matveien er ganske lett å ha med å gjøre. Med pauser så kan vi nok gå mellom 1-2 mil om dagen.
 
Highline og Little Island er fint og da kommer du ut i Meatpacking District, bra å gå derfra ned mot Soho. Opplevdes som rolige strøk men fremdeles plenty av butikker, restauranter og annet.

Vi tok vanlig pendlerferge fra E 34th St. like ved FN-byggene til Williamsburg (valgfri stopp her), så ned til Dumbo og gikk broen derfra. Anbefales! Da får dere sett mye fint fra sjøen og betydelig mindre folk enn på broen tilbake.
 
Til våren skal jeg ta med datteren til New York i fem dager. Foreløpig er eneste punkt på agendaen å se hockeykamp i MSG.

Ellers har jeg sett for meg at vi sikkert skal traske en del rundt på Manhattan og få med oss de helt åpenbare tingene - Central Park, Top of the Rock, Statue of Liberty, Brooklyn Bridge, Battery Park.

Vi flyr til og fra JFK.

Jeg er ute etter litt inspirasjon eller tips til opplevelser, steder å besøke.

Jeg er også ute etter tips til hotell. Stikkord er da praktisk lokasjon og at det er renslig. Prisklasse helst ikke noe særlig over 5000,-/natt for et dobbeltrom (jaggu har det blitt dyrt generelt og ekstra dyrt når man har lønna si i norske kroner). Noen ganger kan man få en god deal på et hotell som normalt koster mer enn det så det _kan_ være aktuelt med tips over denne prisklassen også.

Jeg reiser med en 11-åring som utover å være kresen i matveien er ganske lett å ha med å gjøre. Med pauser så kan vi nok gå mellom 1-2 mil om dagen.
Som en del av oppdragelsen må du innom Tudor City og ta wrist-shot med Tudor-skiltet i bakgrunnen (rett ved FN-bygningen). Anbefaler rundtur der inne (FN-bygningen altså), fikk en omvisning selv og syns det var såpass spesielt at jeg tror også barn kan like det (iallefall få en knagg resten av livet hver gang FN blir nevnt).

Hvis ikke prisene har skutt i været de siste 10 årene så vil jeg anbefale en helikoptertur, kostet ikke absurd mye da jeg tok en slik tur. Droppet å reise ut til frihetsgudinnen da jeg fikk sett den fra lufta. Da sparer du mye tid.

1699508320172.jpeg
 
Ground Zero er et landemerke å få med seg i NY.
Med barn som har god 'museumskondisjon' er det mange fine museer.
Frihetsgudinnen/ Ellis Island, må bestilles god tid i forveien.

Veldig mye flott.
Mat på Hard Rock er en selvfølge.

Ha en hyggelig tur & pass på å bare gå og nyte byen. Det er mange steder du 'kjenner igjen' fra filmer. Det er alltid et gatehjørne hvor 'noe dramatisk hente' på en film du kanskje husker.

8
 
  • Elsker
Reaksjoner: William Lumbergh
Er et par år siden jeg var i New York, men de siste gangene jeg har vært der har jeg bodd i Finansdistriktet. Veldig rolig og barnevennlig område, samtidig som det ligger sentralt. Gangavstand til flere museum, bla. Ground Zero. De årene jeg bodde der var det også en god del rimeligere for hotell, sammenliknet med f.eks Manhattan. Vet ikke om dette har endret seg i det siste, men prisene har vel generelt økt mye siden den gang.

Ellers kan jeg anbefale en tur med sightseeingbuss. Ja, det er «turist», men samtidig en veldig fin måte å få oversikt og sett mye av byen på kort tid. Bør være interessant for både eldre og yngre.
 
Utsikts-tour i One World Trade Center kan anbefales. Kan oppfattes som klisje, men det funket.
Tok heisen opp og kom da ut i etasjen til et "mørkt rom". Så var der litt fremvisning av diverse lyd og bilde. Så plutselig ble skjermingen foran vinduene løftet opp. Kul opplevelse og over snittet bra view.
 
Hvis hun ikke har vokst helt fra lekebutikker enda er FAO Schwarz verdt et besøk. Den ligger på nedsiden av Central Park (5th avenue). Er du hockey-fan kan det være verdt å dra innom NHL-butikken som ligger i nærheten av FAO. Ellers er en gangtur på "high-line" en morsom opplevelse - en gammel jernbanelinje som snirkler seg frem noen meter over bakken som nå er gjort om til park/natursti.

Selv om NY-pizza ikke kan sammenlignes med napolitansk er det jo en klassisk NY-ting å få med seg. Foreslår Di Fara Pizza som ligger i Brooklyn. Da kan dere få med dere Brooklyn Bridge på vei ut eller tilbake. Chelsea Piers og American Museum of Natural History er to andre stopp jeg kan anbefale :)

 
  • Elsker
Reaksjoner: William Lumbergh
NY er moro, har vært der to ganger igjennom årenes løp. Angående hotell anbefaler jeg ikke å bo i nærheten av Times Square. Det er sentralt, men det blir for masete. Sist gang jeg var der bodde jeg i Tribeca. Det er mye roligere og ikke langt fra SoHo, Greenwich Village eller finansdistriktet. Dessuten er det kjempelett å forflytte seg raskt i byen med Subway'en. Jeg bodde på Four Points by Sheraton i Tribeca i 2019. Helt greit hotell, kom da på 20K for et dobbeltrom i en uke.
 
  • Elsker
Reaksjoner: William Lumbergh
Utsikts-tour i One World Trade Center kan anbefales. Kan oppfattes som klisje, men det funket.
Tok heisen opp og kom da ut i etasjen til et "mørkt rom". Så var der litt fremvisning av diverse lyd og bilde. Så plutselig ble skjermingen foran vinduene løftet opp. Kul opplevelse og over snittet bra view.
One World støttes.

Mat kan gjøres vanlig, eller som en opplevelse.
Hvis hun liker Tacos, så anbefales La Esquina, downtown.
Ser ut som en sjabby kiosk på utsiden. Men en vakt slipper dere inn en dør og du ledes ned til noe som likner på en gammel t-bane-stasjon. Autentisk mexican med DJ og god stemning….
 
  • Elsker
Reaksjoner: William Lumbergh
One World støttes.

Mat kan gjøres vanlig, eller som en opplevelse.
Hvis hun liker Tacos, så anbefales La Esquina, downtown.
Ser ut som en sjabby kiosk på utsiden. Men en vakt slipper dere inn en dør og du ledes ned til noe som likner på en gammel t-bane-stasjon. Autentisk mexican med DJ og god stemning….
La Esquina støttes!
 
Begynner å bli en stund siden jeg svarte på en annen NY-tråd, men denne er fortsatt gjeldende:

https://www.tidssonen.no/forum/threads/new-york-på-en-dag.50386/#post-659710

Ikke så mye som har endret seg siden den gang:)
Jeg søkte, men var ikke flink nok til å finne den tråden, takk!

Ikke mye har endret seg, men now har endret seg ganske mye også: "Dollarkursen er dessverre på over 8 kroner om dagen" :ROFLMAO:

Tusen takk for masse bra tips fra alle dere andre også. Her er det mye å jobbe med!
 
  • Wow
Reaksjoner: SantaMonica
Jeg søkte, men var ikke flink nok til å finne den tråden, takk!

Ikke mye har endret seg, men now har endret seg ganske mye også: "Dollarkursen er dessverre på over 8 kroner om dagen" :ROFLMAO:

Tusen takk for masse bra tips fra alle dere andre også. Her er det mye å jobbe med!
Haha, den detaljen glemte jeg :ROFLMAO: Huff, vi skulle bare visst hvor bra vi hadde det den gang!
 
Jeg søkte, men var ikke flink nok til å finne den tråden, takk!

Ikke mye har endret seg, men now har endret seg ganske mye også: "Dollarkursen er dessverre på over 8 kroner om dagen" :ROFLMAO:

Tusen takk for masse bra tips fra alle dere andre også. Her er det mye å jobbe med!


Dollarkursen, ja der sier du noe. Det.er helt off topic, men jeg har en liste med noen deler jeg må kjøpe fra USA. Det dreier seg om 6/700 dollar.

På den tiden lå dollarkursen å vaket på 5. Den gikk ned mot 4 og jeg bestemte meg for å handle. Kursen kom til 4,98, og jeg besluttet; NÅ. Men før jeg fikk klikket inn ble det 5,0x.

Vel. Jeg bestemte meg for å være gnien og vente til kursen kom til 4-tallet igjen....

(Resten av historien gjetter du...)

8