Tips til klokke kjøp

Medlem
2. juni 2009
Sted
Fredrikstad
Hei,
har startet å se meg om etter klokke til hverdagsbruk. Har en Omega fra 62 som jeg har arvet som dressklokke, men har lyst på en jeg kan bruke litt tøffere. De siste årene har jeg brukt mobilen som klokke...

Det jeg er ute etter er en enkel men kraftigere klokke i stål. Pris max 15k. Men kan være like fornøyd med en som er langt billigere, brukt er heller ikke noe problem. Tenkte først å gå for en Omega sett på Aqua Terra, men ser det finnes mange versjoner. Har også sett på klokker som Victorinox og de som finnes på klokksimport.no.

Hvis noen kunne forklare meg forskjellen på de forskjellige type urverk hadde det vært fint. Er svak for klokker med glass/vindu bak...

Alle tips og informasjon mottas med stor takk. Gjerne linker og bilder og tips om noen som evt skal selge brukt.

Mvh Rolf

kan legge til at jeg håper å finne noe til ca 5000, men kan bruke mer hvis det gjør at jeg finner noe veldig mye bedre. Lurer på å ta det i 2 steg, kjøpe en rimligere først for å se om jeg kommer til å bruke klokke( har som sagt ikke gjort det på noen år), og siden gå for en Omega.

Derfor på hvordan det er med de litt mindre kjente merkene som feks Invecta og CX Swiss Militery

rolf s skrev:
Automatikk, er det at viserene går jevnt?

Et mekanisk (automatikk) verk gjør at viserne "går jevnt", som du kaller det. Quartzverkene drives gjerne av et batteri. Kan gi svært nøyaktig tid, men er og blir et quartzverk ! :?

Mekaniskeverk er driverket / motoren / maskineriet til uret.
Du sier du gjerne vil ha glassbakside, - vel, da blir det et ur med mekanisk verk du bør se etter.

Forøvrig finner du de fleste svar om du scroller deg litt opp og ned i forumet vårt.
F.eks la Krille inn en fin link om mekaniske verk her : viewtopic.php?f=2&t=992

Har relativt nylig selv kjøpt en Omega Seamaster Planet Ocean 42mm og er storfornøyd med den.
Ikke uenig med BRIO1368 over her dog, en Seiko med automatisk urverk er absolutt ingen dum klokke og noe jeg faktisk vurderer litt selv for å ha noe å alternere med. Noen av dem er skremmende fine.

Liker Planet Ocean, er litt dyr spesielt siden jeg ikke vet hvor mye jeg kommer til å bruke det. Er den type klokke jeg er ute etter, kraftig men enkel.

Er det noen som har tips til sider på nettet hvor det finnes brukte klokker? Tittet litt på ebay, men finnes sikkert flere.

Bare for å mase litt mer om Seiko:

viewtopic.php?f=2&t=1121

Det uret han har kjøpt seg der ser,i mine øyne, ekstremt stilig ut og er veldig fort noe jeg kan finne på å kjøpe meg selv.
Investeringen er ikke skremmende stor og burde gi deg en grei pekepin på om det å gå rundt med et kvalitetsur på armen er noe for deg :).

Jepp :D Tipp 3 ganger hvem som fikk et steikandes fint ur i posten idag!! :D
Er absolutt å anbefale selv om jeg bare har hatt det noen timer, går som ei klokke. Har lest at flere går god for CreationWatches.com, men det trekker litt ned at jeg fikk med instruksjonsbok til en caliber 5t82, som er en quarts klokke. Ikke vet jeg hva jeg kan bruke den til men instruksjonsbøker er tilgjengelig på pdf-fil på SeikoWatches.com. Ellers er klokken ny og fin......
Synes Seiko treffer meg midt i blinken. Her er et annet ur jeg vurderer å skaffe meg som et "arbeidsur":

http://www.chronograph.com/store/mli_vi ... oduct=2634

Ble ikke Seiko allikevel. Nåventer jeg spent på at det skal komme en klokke i posten, skal prøve å få tatt bilder hvis jeg blir fornøyd...