Tips til kaffebønner

Medlem
3. aug. 2014
Innlegg
192
Sted
Bergen
Hallois


Har investert i en sånn fancy integrert kaffemaskin som maler bønner.
Oppgraderte fra Miele Nespressomaskinen jeg hadde fra før.
Kjøpte den på Elkjøp og tok samtidig med to store poser med bønner.
Glad og fornøyd tuslet jeg hjem og gledet meg til deilig kaffe. Monterte maskin, helte på kaffebønner og fylte melkebeholderen.
Trykket på knappen for "latte macchiato" og ut kom den mest fantastiske drikk. Stilig ble det også, med tre farger i glasset.
Det som derimot ikke var like greit, var kaffen som kom ut når jeg trykket på vanlig kaffe. Den var rett og slett ikke god.
Tømte hele beholderen i bosset og fylte på innholdet fra den andre posen jeg hadde kjøpt. MYE BEDRE!

Spørsmålet mitt blir som følger; Har noen av dere tips til gode kaffesorter jeg burde prøve?
Tror jeg liker kaffen mild men fyldig, uten for mye smakstilsetninger eller for mye brent-smak.

Regner med jeg ikke blir trodd når jeg sier jeg er lidenskapelig kaffe-elsker (tenker da på nespresso-eierskapet), men det er jeg faktisk.

PS! Maskinen jeg gikk for heter Miele CVA6805
 
Personlig er jeg ikke noe særlig glad i mørkbrent kaffe. Så følgende tips gjelder lysbrent kaffe:
Når jeg virkelig skal kose meg: Bønner fra Supreme Roast works. (srw.no) Her er det meste godt. Jeg er spesielt glad i kaffe fra Kenya.
Kaffa.no og timwendelboe.no tilbyr også veldig bra bønner. Men det koster.
Jeg bruker også en del bønner fra Kaffebrenneriet. Her varierer det hvor godt jeg synes det er, fra helt ok, til skikkelig bra. Det er også noe billigere enn de overnevnte.
Sånn til hverdags går det mest i Evergoods hele bønner og "Hawaiian Blend" fra Coffee of the world, som begge fås på f.eks KIWI. Her må man bare passe på å velge poser som er forholdsvis nybrent. (Helst ikke lenger enn et par måneder siden)
 
Kan også anbefale et kaffeabonnement. Her får man kvalitetskaffe fra flere forskjellige mikrobrennerier, slik at man får prøvd mye forskjellig, rett hjem i postkassa. Spesielt fint hvis man er litt usikker på hvilke regioner man liker kaffe fra!
 
Bønner som er ment for espresso gir ikke noe god "vanlig" kaffe og omvendt - bønner som er ment for vanlig kaffe gir ikke noe god espresso.
Du må nok bestemme deg for hva du vil ha og så kjøpe gode bønner enten for det ene eller det andre.

Nettopp derfor er vel din maskin utstyrt med mulighet for bruk av to ulike bønner, avhengig av valgt brygge metode?
 
Bønner som er ment for espresso gir ikke noe god "vanlig" kaffe og omvendt - bønner som er ment for vanlig kaffe gir ikke noe god espresso.
Du må nok bestemme deg for hva du vil ha og så kjøpe gode bønner enten for det ene eller det andre.

Nettopp derfor er vel din maskin utstyrt med mulighet for bruk av to ulike bønner, avhengig av valgt brygge metode?

Hei
Den er faktisk IKKE forberedt for to forskjellige bønnetyper.
Pussig, siden den forrige modellen gjorde nettopp dette.
Ikke bra, MIELE.

Drikke uansett helst vanlig kaffe hjemme, men velger ofte espressobaserte drikker ute.
 
Har drukket denne på jobben i flere år (på 2 forskjellige maskiner, samt hjemme), og jeg og alle andre er veldig fornøyd. Kraftig/fyldig, men likevel rund og god og kaffe man har lyst å drikke mye av, og funker både til kaffe og espresso: Brasil BSCA Espresso fra den Gyldne Bønne.
 
Kjøp ulike varianter å prøv deg frem.

Her i huset kjører vi til hverdags Blå Java fra Jacobs. I helgen er Mocca Java fra både Kaffebrenneriet og Stavanger Kaffebrenneri klare favoritter. Har forøvrig vært veldig fornøyd med de fleste av variantene fra Kaffebrenneriet.

Drikker mye espresso, men ingenting er bedre enn en kopp fra moccamasteren eller presskannen.
 
Bor du i Oslo eller omegn burde du snarest ta deg en tur til Røa og Red Goat Coffee. bedre kaffe finner jeg ikke. Du kan lese mer her: https://lothiane.wordpress.com/tag/red-goat-coffee/
God kaffe, men jeg liker den best der på Røa. Har kjøpt med meg bønner et par ganger, men de er veldig "klissete", så kverna ser ikke så delikat ut etter å ha fylt den opp med Red Goat. Vet ikke hvorfor bønnene er dekt av denne oljen?
 
God kaffe, men jeg liker den best der på Røa. Har kjøpt med meg bønner et par ganger, men de er veldig "klissete", så kverna ser ikke så delikat ut etter å ha fylt den opp med Red Goat. Vet ikke hvorfor bønnene er dekt av denne oljen?

Pleier å få den kvernet på stedet, deretter bærer det hjem i fryseboksen. Har vel en pose en ukes tid. De importerer også kaffe på bestilling. Kona-kaffen produsert av lokale småbruk på Hawaii er en favoritt, dyr med verdt hver krone. Ble anbefalt å drikke den ute når det er kuldegrader, skal visstnok heve smaksopplevelsen.
 
(Når du skal ha espresso er det mulig og bruke ferdig malt kaffe)

Godt valg av maskin foresten.

Er ingen innebygget maskin som har to bønnebeholdere dessverre, da må du over på maskiner beregnet for storhusholdning.

Om du ønsker en mer fyldig smak kan der være lurt og aktivere lang forbrygging.
 
Jeg begynte å abonnere på Kaffebox.no for et par måneder siden.

Meget fornøyd med nybrente bønner i postkassa hver måned.
Får også prøvd litt forskjellig kaffe, og det er jo også spennende.

Har egen kvern og brygger presskanner.
 
Støtter forslaget om å teste supreme roastworks. Jeg har imidlertid ikke så tro på at kaffemaskinen jobber med deg når det gjelder smak på kaffen. Kaffe av god kvalitet er det viktigste.

Mitt råd er å investere i en kaffekvern og supplere den med en presskanne, moccamaster (moccamaster er faktisk er high-end produkt, som gjevnlig omtales i magasiner som monocle etc.) Aeropress og/eller et håndholdt filter.

Og tro at en dyr, automatisk maskin automatisk lager god kaffe, tenker jeg blir litt som å kjøpe en dyr stekepanne og forvente at kjøtt blir automatisk blir godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Oppdatering: Har slått meg til ro med Jacobs Blå Java. Den er knallgod.
Har ogs funnet ut at maskinen tillater to typer kaffe på en gang, men den andre må males først.
Det er nemlig en hemmelig sjakt inni maskinen, bak en dings. Skal bli spennende å forsøke, en vakker dag
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh