Tips til frakk

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Hadde en murphy & Nye frakk med hette som jeg likte godt. Denne gikk desverre i stykker for litt siden, og jeg trenger ny. Så lurte jeg på, om dere har noe tips om dressy/litt casual frakk. Høst/vår sesong. Som dere synes er sassy.

Takker for tips.
 
Jeg prøvde denne fra Tiger of Sweden når jeg var i byen sist, virket som en veldig god frakk til høst og vår sesong.
Eneste grunnen til at jeg droppet å kjøpe den var at jeg har en nesten identisk fra Boss. Dog litt tykkere stoff.
Klarte ikke å forsvare å bruke nesten 4 lapper på en til:p
 
Bumper denne med et lite spørsmål (ok avslører manglende kunnskap om stil/mote..:cool:). Var og kikket etter en vinterjakke (kort frakk), i 3 kvart langi ull.
Synes det var overraskende mange los jakke varianter å se i butikken. Er disse fortsatt aktuelle stilmessig ? Ser neste ingen som går med det ute blant folk ... ..

Ellers fant jeg ikke noe, enten litt mye "detaljer", lommer/hemper etc, eller litt for "fin" til hverdagsbruk. Venninen blir med imorgen, pleier å skjære igjennom og ta en beslutning da. .
 
Losjakke er _alltid_ aktuelt. Helt uavhengig av motebildet :)
 
Losjakke er vel aldri helt inn og derfor aldri helt ut;)
Bruker det selv gjennom hele vinteren i Norge eneste untaket er når gradestokken nærmer seg -20, da trekker jeg inn i en Kanadisk gås.

Men, så er vel ikke akkurat jeg personen til å uttale meg om mote og stil:p
 
Losjakke er vel aldri helt inn og derfor aldri helt ut;) ...

Hmm egentlig ganske bra svart.... Ser jo at det dukker opp en og annnen med losjakker eller duffelcoat's (slenger duffelcoat på i samme kategori), og som regel passer det sånn helt greit.

Blir samme bruk for meg, gikk på et impuls kjøp av en CG i NY for et par år siden. Med de to siste kalde vintrene har den fått overraskende mye brukstid. Siden den er litt tung og stor så ønsker jeg noe mer lettvint når det ikke er beinkaldt.
 
Den JL jakken var tja...

Er virkelig stoffet så glinsete på ordentlig?
 
I starten ja. er jo beat wax. Ligner veldig på oilskin bare ikke like tungt.

Veldig vannavstøtende og får patina som jeg liker. :)
 
Har nå langt på vei slått fra meg los jakke, men kikker fortsatt etter en casual vinterjakke. Forsvaret sin vekket nostalgiske følelser hos en gammel Kystartillerist :cool: Kjøpte meg en kort frakk igår, fant dessverre ikke bilder på nett så ingen bilder enda. Skal ta en titt senere, laster opp hvis jeg finner.

Tror det heter Pea coat på utenlandsk, kanskje det far kaller den.
 
Jeg bruker en slik frakk "Pea coat" som jeg har arvet fra min morfar. Den er helt lik den som er avbildet på wiki, men mer mørkeblå i fargen. Den er laget i Portugal, 90% ull, 10% nylon. Merkelappen er revet av, så jeg aner ikke hvor den kommer fra eller hvilket merke den er. Men, den er mer eller mindre revet i stykker inne i foret. Løse tråder henger og deler er revet vekk.

Så, jeg ønsker å få dette fikset. Kansje levere den inn til noen som kan legge inn nytt for, og sy den skikkelig. Noen som vet om plasser i Bergen? Og hva dette kan koste?

Og hva ligger en slik ny frakk på? Type 90% ull? Blir vel noen tusen? Denne jeg har er av skikkelig god kvalitet..

Leon ;)
 
Har en Boss frakk som er ganske behagelig. Tror Corneliani har veldig gode frakker også.
Det viktigste for meg når det gjelder frakker (utenom stil og kvalitet) er at den er myk og varm. Billig frakker er ofte litt stive og for kalde for norske forhold.
 
Boss frakken min er flink synes jeg. Men for varm for høsten egentlig, tykk ull fungerer dog flott på vinteren.