Tips til budsjettbeater

Kenneth R

Støttemedlem
Medlem
6. feb. 2015
Innlegg
1.644
Sted
Askøy
Har det siste halve året ca kun hatt min trofaste Speedmaster, trives egentlig godt med det men syntes det er litt råflott å bruke den på byggeplass hver dag da den får endel juling. Ettersom jobbsituasjonen tilsier at det blir mer byggeplass i år vurderer jeg en rimelig beater.
Maks pris 10k. Følgende spesifikasjoner ønskes:
Automatisk opptrekk.
Ikke mindre enn 39mm.
Remfester 20mm.
Ikke tykkere enn 12mm.
Dato.
6EFBE9A8-85E3-469B-822A-774304A83D82.jpeg
 
Helson Shark diver 40mm

Case: Brass, Ø 40 mm - height 12 mm - lug distance 20 mm - lug to lug length 495 mm,
--Weight: 139g with rubber strap
--Screwed crown w. side protection
--Sapphire crystal: 3 mm thick - inside AR coated.
--Case back: Titanium
--Water resistance: 500m/1.640 ft
--Dial, hands and bezel coated with swiss SuperLuminova
--Strap: Comfortable 20 mm rubber strap with 20mm brass buckle
--Movement: NH35

Og beste av alt, jeg kan selge deg min :)
 
Helson Shark diver 40mm

Case: Brass, Ø 40 mm - height 12 mm - lug distance 20 mm - lug to lug length 495 mm,
--Weight: 139g with rubber strap
--Screwed crown w. side protection
--Sapphire crystal: 3 mm thick - inside AR coated.
--Case back: Titanium
--Water resistance: 500m/1.640 ft
--Dial, hands and bezel coated with swiss SuperLuminova
--Strap: Comfortable 20 mm rubber strap with 20mm brass buckle
--Movement: NH35

Og beste av alt, jeg kan selge deg min :)
Messing Shark diver har jeg hatt før, riktignok 42mm. Ikke helt det jeg er ute etter:)
 
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Mange gode forslag så langt. Noen som har erfaring med Seiko Alpinist?
Sinn og Halios falt også i smak. Victorinox vet jeg ikke om jeg likte.
Ørliten funfact, en av de hovedmistenkte i The Zodiac seriemordersaken fra 60-70 tallet bar Zodiac ur.
 
Eg har en kirium qartz klokke som fulgte meg som daglig klokke i mange år fra slutten av 90 tallet og oppover den gang eg virkelig måtte jobbe for pengane. Skulle eg ha anbefalt en klokke som synligvis ser ut til å tåle alt så må det være denne. Eg tviler på den kan ødeleggast so lenge den bæres.
 
Pr nå står det mellom Seiko Alpinist og Hamilton Khaki Field. Seiko er 38mm, Hamilton i 38, 40 og 42mm. Er 38 og 40 som er aktuelle pga 20mm reimfeste, har bare 20mm reimer og tenkte å holde meg til det.

En liten rosin i pølsen er at strapcode har lenke som passer både Alpinist og Hamilton 38mm.
Hvordan er der med justering og service på Hamilton? Leser mye forskjellig om urverket.
6r15 i Alpinisten er velkjent og velprøvd såvidt jeg vet.
 
Jeg har hatt både alpinisten og Khaki Field mechanical 38. Digga begge, og kunne fort blitt værende med begge to om det ikke var for at jeg har to motstridende mål: enklokkemann og ønsket om å prøve mange klokker. Justering av verket i Alpinisten kan vel gjøres overalt. Jeg var heldig med verket i mitt eksemplar, og hadde null problemer.

Tillater meg å foreslå Nezumi Baleine... 40 mm. Men, for høy ref dine specs. Den er imidlertid bygd på en måte som gjør at den ser tynnere ut.

Jøss: Tilfeldigvis en til salgs på forumet...
https://www.tidssonen.no/forum/threads/nezumi-baleine.55793/