Tips til 30-års gave til meg selv

Medlem
21. mars 2013
Innlegg
832
Sted
Oslo
God aften, godtfolk!

Nå har det seg slik at jeg blir 30 tidlig i 2018 og er inne på tanken om å spare litt midler allerede nå til den dagen og kjøpe noe ekstra flott til meg selv. Budsjett er la oss si 50-60.000. Det er i alle fall overkommelig. Hva kjøper man i dag til den summen? Jeg har falt litt av klokketoget det siste drøye året, spesielt etter at krona stupte så det holdt. Aner dermed ikke hva jeg kan forvente å få til nevnte sum. Antagelig ikke lenger det man fikk den gangen.

Samlingen per nå består av en Sub og en Omega AT Skyfall av de "seriøse" klokkene. Så er det i tillegg noen i prisklasse <10k. Jeg ønsker noe som kan komplimentere disse to. Sånn umiddelbart så mangler det i alle fall noe med hvit skive. Akkurat det tenker jeg å rette på ila en kort stund. Da blir det en Nomos Orion som en slags ventepølse.

Ønsker helst å kjøpe fra forhandler, men det er ikke et absolutt must. Hvordan er det med GO eller JLC i disse dager? Mulig å få tak i til budsjett? Ellers så kunne jeg tenke meg en Zenith El Primero for eksempel. Speedy Pro bør vel være godt innenfor og under budsjett, men kanskje ikke "spesiell nok" til et rundt tall. Den nye Explorer I fra i år sniker vel seg også innenfor, men må vel regne med 15-25% økning her før 2018 tenker jeg og dermed utenfor.

Forslag?
 
Dersom du regner å kjøpe nytt vil min personlige mening være at Speedy Pro er i overkant dyr med dagens listepris sett i forhold til hva man kan hente fra andre produsenter til nesten pris :)

Jeg stemmer for JLC; de har jo fremdeles veldig god value for money og gode urverk. Hva med en Master Ultra Thin Moon? Dagens listepris er 67.500, men legger til grunn at du er en racer til å forhandle klokkepriser :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky og Gubben11
Tror dessverre ikke listeprisen på JLC Ultra Thin Moon er 67500kr lenger. Mener den nærmer seg 90K i utsalgspris (88K?).
 
Hva med denne?

Jaeger-LeCoultre-Green-Grande-Reverso-Ultra-Thin-1931-Watch-For-London-Wrist.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SimonB
Tilgi meg for en kjempebump, men ser ikke helt poenget med å lage ny. Sparingen har startet og det ser ut til at jeg kan strekke budsjett en del. Fra 50-60k til 70-80k hvis alt går etter planen. Har også fått snekret sammen en liste med aktuelle ur. Jeg må snart begynne å snevre inn valgene og ta en avgjørelse. Mange av urene har lang bestillingstid (vil jeg anta). Listen er som følger:

IWC Portofino IW356517 - Synes denne er helt usannsynlig lekker. Langt under budsjett er den også. Trekker ned at det er Selitta-verk og ingen innsyn. Denne blir det høyst sannsynlig ikke, men kanskje en annen gang.

IWC Portugieser Chronograph (IW371445/IW371446) - En av de første klokkene jeg falt for da jeg begynte med denne hobbyen. Kommer tilbake til den gang på gang. Likevel, 70 lapper for en 7750? Tror jeg står over

IWC Ingenieur IW323906 - Legendarisk design! Dog igjen ETA og har vel utgått av sortimentet som gjør den uaktuell. Får plukke den opp på bruktmarkedet en vakker dag.

Zenith El Primero TriColor (03.2040.400/69.C494) - Legendarisk klokke og legendarisk urverk. En virkelig favoritt. Relativt rimelig er den også for in-house chronograf. Har forsøkt den på armen ved en tidligere anledning uten å få virkelig "YES"-følelsen som bekymrer meg noe. Må få prøvd den flere ganger.

Glashütte Original Panoreserve - En av mine absolutte favoritter. Dessverre et godt stykke over budsjett, og har i utgangspunktet kvaler for å bryte 100k-grensen. Får håpe å plukke denne opp på brukten en dag. Antagelig uaktuell dersom jeg ikke skulle komme over 30k et sted. Men faen for en vakker klokke!

Omega Speedmaster - Enda en legende på listen. Likevel, den er kanskje ikke helt spesiell nok for meg til at jeg får for den i denne omgangen.

Panerai PAM00609 - Panerai vokser på meg og det er flere på listen. Prøvde en annen 45mm ved en anledning og det fungerte overraskende greit. Vet ikke helt om reimen på denne er min kopp med te. Dark horse dette!

Panerai PAM00380 - Har mye av det samme som jeg liker ved 00609. Ikke inhouse, men en god del billigere. En slik + en Speedmaster f.eks er slett ikke uaktuelt.

Panerai PAM00574 - 42mm! Perfekt størrelse og mer moderne Radiomirkasse. Den grønne reima er til å spy av dog.

Panerai PAM01392 - Den (nesten) perfekte Panerai? 42mm og slankere kasse enn før. Bølletøff. Eneste kvaler jeg har med den er sekundviseren. Burde hatt samme farge som øvrige markører.

Grand Seiko SBGA211G - Har en av de mest spesielle skivene jeg vet om. Spring Drive verket er noe helt annet enn de andre alternativene på listen. Dog, tror kanskje det øvrige designet blir litt for kjedelig for meg i denne omgangen. Også skeptisk til titan. Usikker på om dette ville blitt en keeper.

Grand Seiko SBGE205G/211G - Spring Drive GMT. Mye av de samme tankene som på modellen over.

Rolex Datejust 41 - Rolex må med på listen. Den nye kassen, urverket og den blå skiven gjør denne til en het kandidat. Bezel i gull eller stål? Vanskelig valg. Må litt over budsjett for denne hvis man skal gå for fluted bezel.

Rolex Explorer II Polar - Rolex blir jo liksom ikke feil, og dette er en annen favoritt, men mener å huske at jeg synes den ble litt klumpete på armen. Må få prøvd en igjen. Usikker på om jeg ønsker denne eller den gamle modellen.

JLC Master Ultra Thin Small Seconds - Trålet JLC sine hjemmesider i sted og kom over denne med blå skive. Usannsynlig lekker. Har alltid hatt et svakt punkt for JLC. Denne tikker mange bokser, men blir det for kjedelig i lengden? Må innom en forhandler for å se den i virkeligheten.

JLC Master Ultra Thin Reserve De Marche - Finnes i samme blå skive som klokken over, men denne er litt mer spennende i designet. Dog noe over budsjett som antagelig gjør den uaktuell.

Det kan se ut som at det blir Zenith, Rolex eller Panerai jeg går for. JLC også en aktuell kandidat, men det er fare for at jeg ikke tørr å gå for en ren dressklokke. Får gå meg en prøverunde i hovedstaden for å se hvordan disse modellene ligger på hånden. Innspill mottas med glede :)
 
Suben forsvinner aldri!

Du har et poeng, og den blå skiven gjør at det kan fungere til hverdags også.

Det er ikke så lett dette. Sitter litt med følelsen av uansett hva jeg velger så blir jeg fornøyd, men kommer til å tenke 'hva hvis jeg hadde gått for x i stedet'.

Det viktigste blir å velge en jeg vet blir en keeper.
 
Siden du har Sub og AT fra før hadde jeg gått for en Speedmaster + PAM183. Da har du en flott samling med klokker som passer til alt. 183 fremfor 380 grunnet sandwich dial, innsyn er heller ikke minus i min bok. Ikke la deg skremme av størrelsen på Radiomir, de bærer langt mer komfortabelt enn man skulle tro. Har selv små håndledd, men syns at 183 satt behagelig på armen.
2898293D-003D-4162-92B6-5052C5ABB7F5_zpsbfyiqpnv.jpg
IMG_5266.jpg
 
Synes GO panoreserve og senator excellence panoramadatum ser helt rå ut. Blå visere på hvit skive er en heit combo.
 
Redigert:
Blir ikke særlig klokere i grunn! IWC og GS utgår nok. Har prøvd Zenithen siden sist, og uansett hvor mye jeg digger utseendet så blir den ikke helt komfy på håndleddet. Fare for at den utgår.

PAM183 + butikkny Speedy er slett ikke galt forslag, men det blir mange sorte skiver. Kanskje en Polar fra 90/2000 og butikkny Speedmaster?

Tror planen blir å la skjebnen bestemme. Dvs besøke diverse ADer den aktuelle dagen og rett og slett kjøpe modellen som er på lager av de jeg ender opp med på lista.
 
Blir spennende å se hva du velger!
Har Submariner selv også, og brukte veldig lang tid på å bestemme meg for hva neste klokke inn skulle være.. Jakten er mye av gleden, så husk å nyte den :)