Tips søkes

Medlem
8. juli 2011
Innlegg
666
Sted
Norge
Hei folkens,

Starter med en liten historie fra barndommen: Jeg må ha vært 4-5 år da jeg la merke til min bestefars armbåndsur første gang, og kan huske at jeg tenkte at dette var noe av det fineste jeg noen gang hadde sett. Har i ettertid fått bekreftet at dette var en gulldouble Universal månefase fra sent 50- eller tidlig 60-tall. Denne er dessverre gått bort av ukjent grunn (tror den ble ufrivillig badet med og kassert, og det er mulig jeg finner den i bunn av en pappkasse en gang i fremtiden.).

I mange år har jeg siklet på en tidlig IWC 666AD, men endte nylig opp med en nyvintage Ingenieur (IWC 323301), som ventepølse. Jeg sparer til og sikler fortsatt på 666AD'en, men har lyst til å gå til anskaffelse av en noe rimeligere ventepølse til. Og denne gangen en ordentlig vintage klokke.

Jeg har sett Spacecowboy's lange liste over vintage nettbutikker, men synes det gjennomgående er stivt prisede objekter. Har kontaktet enkelte for å forhøre meg om objektene, men føler meg ikke helt trygg likevel.
Ebay er for meg utelukket, selvom det er gøy og enkelt å windowshoppe der.

Jeg ønsker meg primært en 40-60 talls månefase i en prisklasse opp til 15', men helst under 10'. En Universal hadde jo vært morro å vise gamlingen da.

Ok, her kommer det jeg egentlig trenger hjelp med:
Finnes det noen norske vintageforhandlere?
Hvordan bør jeg går frem for å sikre at det ikke er snakk om frankens eller andre modifikasjoner? Endel produsenter mangler jo fullstendig oversikt over serie numre osv.
Er det noen spesielt kjente goodguys i bransjen?
Tips til spesifikk klokke å kikke etter?

Takker for alle tilbakemeldinger.
 
Jeg kan veldig lite om vintage ur, MEN på NURK er det en del eldre herrer som samler på vintage. Herrer som jeg vil gjette på ikke har epost adresse :p

Om du sender en mail til Dag Braanaas er jeg sikker på at han kan høre litt rundt hos sine kontakter. Om det finnes ET eksemplar til salgs i Norge så vet nok han det.

Eventulet kan du stikke innom på neste NURK møte og høre med gamlegutta der.

Lykke til, last gjerne opp bilder av uret om du har det.
 
Tusen takk for tilbakemeldingen Mathfjeld!
Branaas har opprettet kontakt, så nå blir det sannsynligvis raskere skikk på dette enn jeg hadde regnet med.

Et spørsmål til: Hadde vært morsomt å møte gamlegutta i bransjen, og disse NURK møtene har jeg lest om tidligere også, er det noe sted jeg kan finne info om hvor/når? Her inne?
 
Tusen takk for tilbakemeldingen Mathfjeld!
Branaas har opprettet kontakt, så nå blir det sannsynligvis raskere skikk på dette enn jeg hadde regnet med.

Et spørsmål til: Hadde vært morsomt å møte gamlegutta i bransjen, og disse NURK møtene har jeg lest om tidligere også, er det noe sted jeg kan finne info om hvor/når? Her inne?

NURK
 
Hei folkens,
Finnes det noen norske vintageforhandlere?

Ikke dedikerte. Du kan finne noe vintage hos Briljant Ur på Frogner, eventuelt Solberg på Kirkeristen. Min inntrykk er at det norske markedet er relativt fattig på vintage-ur, men når de dukker opp kan du få dem til en hyggelig pris.

Hvordan bør jeg går frem for å sikre at det ikke er snakk om frankens eller andre modifikasjoner? Endel produsenter mangler jo fullstendig oversikt over serie numre osv.

Mitt generelle inntrykk er at dette blir vanskeligere, jo tidligere du går (40 og 50-tall) og jo mer ukjent merket og modellen er. Igjen er det å finne ut så mye som mulig om den modellen man ønsker å gå for. Helt åpenbare franken-klokker skys av samlere mens redials og NOS-deler godtas i varierende grad og dette reflekteres i pris.

Er det noen spesielt kjente goodguys i bransjen?

Jeg kan kun vise til egne erfaringer. Har bl.a. handlet hos Moonwatch Timepieces og Amsterdam Vintage Watches, begge gode opplevelser. Men man må alltid se an klokka som med alle forhandlere. Det er jo en forhandling- og vurderingsak. At de har vintage-klokker med nye visere f.eks. betyr ikke at de er bad guys. Det reflekteres som regel i prisen. :)

Tips til spesifikk klokke å kikke etter?

Så vidt jeg vet er det noen månefaseklokkeentusiaster i NURK. Hør med dem. :)

Lykke til!
 
Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding SpaceCowboy, og en herlig informativ blogg du har forresten!
 
Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding SpaceCowboy, og en herlig informativ blogg du har forresten!

Bare hyggelig!

Ble litt nysgjerrig på disse Universal-klokkene med månefase, så jeg gjorde en liten sjekk... Disse er visst ganske så ettertraktet blant samlere. Fikk lyst på en selvfølgelig, men så for meg en del research-jobbing før jeg eventuelt hadde slått til på en slik en. :)

Dette er det jeg ville ha gjort:

-Bestemt meg for utførelse, gull eller stål
-Bestemt hvilken komplikasjon, dvs. månefase, dato og/eller stoppeklokke
-Bestemt meg for periode (40, 50 eller 60-tall)
-Bestemt meg for hva jeg ville ha tolerert av nye deler, polering, restaurering osv.

Spesielt dette med periodevalg vil gi deg bedre kontroll på eventuelle franken, bruk av nye deler, deler fra andre modeller osv. da du kan sammenligne med andre UG-klokker med månefase fra samme periode.

Ser at prisene avhengig av punktene ovenfor ligger på en ca. USD 1850 og helt opp til USD 7000. Så bl.a. Moonwatchtimepieces to stk til salgs.

Til slutt: Tenk også på service. Månefaseklokker er temmelig kompliserte greier. Du lar ikke hvem som helst skru i disse, så her gjelder det å forhøre seg om hvem som er komfortable med å foreta en service. Vil tro også at en service fort kan bli dyrt pga komplikasjonen samt at deler (i alle fall til UG-klokkene) kan være vanskelig å få tak i. Så dette må med i regnestykket.

Gleder meg til bilder på sonen! ;)
 
Bare hyggelig!

Ble litt nysgjerrig på disse Universal-klokkene med månefase, så jeg gjorde en liten sjekk... Disse er visst ganske så ettertraktet blant samlere. Fikk lyst på en selvfølgelig, men så for meg en del research-jobbing før jeg eventuelt hadde slått til på en slik en. :)

Dette er det jeg ville ha gjort:

-Bestemt meg for utførelse, gull eller stål
-Bestemt hvilken komplikasjon, dvs. månefase, dato og/eller stoppeklokke
-Bestemt meg for periode (40, 50 eller 60-tall)
-Bestemt meg for hva jeg ville ha tolerert av nye deler, polering, restaurering osv.

Spesielt dette med periodevalg vil gi deg bedre kontroll på eventuelle franken, bruk av nye deler, deler fra andre modeller osv. da du kan sammenligne med andre UG-klokker med månefase fra samme periode.


Ja, Tri-Compax til Universal fra sen 40, tidlig 50, og helst i gull hadde vært noe. Men dette er vel også blant de mest ettertraktede modellene. Et TS medlem har kontaktet meg, og har både en Tri-Compax og en Omega Cosmic liggende som skal sjekkes ut etter ferien. Dersom disse er i fin form og prisen er fornuftig, så slår jeg til, og da stikker nok Universalen av med seieren for min del.

Jeg ser at jeg må gjøre litt research først på modellene fra "min" periode.

Takker for nok et flott innslag SpaceCowboy!