Tips Rolex kjøp

Medlem
27. sep. 2021
Innlegg
3
Sted
Kristiansand
Hei, jeg er ny i gruppen og tenkte å kjøpe min første Rolex til rundt 50.000.
jeg har funnet denne:


Virker dette som en ok klokke? Og hva er riktig pris?
Eller har noen her noe lignende til salgs? Må være mest mulig hel og komplett med esker/bevis.
 
Ville uansett først funnet ut om denne størrelsen er riktig for deg. 34 mm er en ganske liten klokke. Prisen har jeg ingen formening om utover at jeg synes at - bortimot alle - Rolexer på bruktmarkedet er altfor høyt priset til at jeg ville kjøpt en selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og Wireline
De er høyt priset men så lenge de holder seg i verdi og stadig øker så er det jo ikke "dyrt" å eie en Rolex, snarere tvert imot. For å kjøpe en av de mer ettertraktede modellene må man for tiden legge i endel mer enn 50k, kanskje fra ca 70k for en Explorer (uten papirer) eller opp mot det dobbelte eller mye mer for en av de mer ettertraktede modellene, iallfall så lenge man ikke har mulighet for å kjøpe fra AD. Så kan man selvsagt vurdere hvor bekymret man skal være over et eventuelt priscrash på Rolex, men etter min mening er sjansen for dette lav. Og så kan man kjøpe en klokke av et annet merke enn Rolex av tilsvarende god kvalitet for en mye lavere pris enn det en Rolex koster, men vil en slik klokke holde seg like godt i verdi?

Når det gjelder denne så er 34mm en relativt liten størrelse, så dersom man skal betale såpass mye for en klokke så vil nok de fleste ønske å gå opp iallfall 36mm selv om 34 kan være greit for en dressklokke, men for de fleste som bruker en klokke daglig vil 34mm føles litt snaut?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz og Wireline
Prisen virker hel grei sammenlignet med tilsvarende klokker.
Men om den faktisk har ligget ubrukt i 17 år bør den også tas service på før den tas i bruk, som også fort koster en del tusenlapper.

Og 34mm er en ganske liten klokke, som nevnt over her. Så jeg ville prøvd klokka før jeg avtalte noe kjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Wireline
Prisen ser OK ut, ettersom det er lite med 34mm. I dag er vel dette mer å se på som 'Boy-size' eller 'litt stor dame-klokke'. Det er jo ikke så galt det, om du har kone/kjæreste så kanskje hun stikker av med den...

Et annet skrekksenario for Rolex er å få en fake. Det ser nå ut til at dette er noe tryggere ettersom det er med papirer og boks. Uansett så ville jeg sjekket at serienummer stemmer med papirene og at serienummer er innenfor produksjonsårene. På klokken er serienummeret mellom luggsene/remfestene/horn på kassen. Lenken må tas av. Bak på ene siden er modellnummer og på andre siden er serienummer. Kontroller begge!

Det kan være mye rart på Finn. Alternativt er å sjekke "Kjøp & Salg" her på TS. Kjøp av noen av medlemmene som har lang fartstid.

Men som sagt av flere også; Undersøk om du vil trives med 34mm. Mål til hvor stort det vil bli og plasser noe på håndleddet. Har du en gammel klokke med samme diameter? Har fruen noe? Har noen venner noe? Det å 'prøve' selger sin kan være vanskelig.... Han vil jo bli kvitt den (av en eller annen årsak).

Viktigste er å huske at verden (faktisk) er full av Rolexer... Du må ikke ha denne, og det finnes flere andre klokketyper også. For 50-laken får du en fin Omega eller IWC også....
La jakten være halve moroa!

Lykke til med handel, uansett!

8
 
Takk for gode og informative svar. Setter stor pris på det som helt fersk.

Jeg vurderer å gå for en ny Air-king som jeg kjøper i Norge, da er jeg ihverfall sikker på at at er på stell.
Jeg tenker å bruke den som «dressklokke» til å starte med (til jeg etterhvert får noe mer spennende..)

Og så synes jeg Mickey mus klokkene er stilige, så jeg får tråle nettet etter noe som er tålig bra der. Kanskje litt sært, men den er stilig.

Takk igjen for fine svar!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mulig prisen er OK for noen, men vær klar over at det finnes mange andre modeller i 34mmg (og kanskje 36) om er vesentlig rimeligere, f.eks. Air King 5500 som koster fra 25-30k+, om enn endel eldre (og ikke NOS). Men vintage er kult. Kan få en stund mellom de dukker opp til salgs i Norge til rett pris. Forskjellen er ikke enorm til "halvgammel". Plexiglass (vs safir) er sjarm. Større forskjell til 6-sifrede modeller med nyere lenke og særlig låsen. Tipper også en ny/6-sifret stål rolex over 36mm vil stige raskere i verdi enn semi,vintage 34mm. Tror jeg.. Og om du har små håndledd og gjerne liker vintage style så kan 34mm funke. Har en 5500 som samboer bruker, jeg synes den er for liten for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Wireline
Jeg har en slik Air-King ( 5500, 1974 modell) og liker den godt. Har normalstore håndledd og synes den passer godt på håndleddet. Med metallenken så føles den større enn vanlige vintage 34mm med skinnrem. Men, det er en smaksak naturligvis. Liker å variere mellom stort og smått.
 
Prisene på disse har steget voldsomt siste tiden, og tydeligvis er folk villige til å betale det… Ikke såå lenge siden disse lå titalls av tusen under dette.
Jeg måler 17,5 cm rundt håndleddet. Til jobb og mere dress-aktige situasjoner bruker jeg 34 mm Rolex med glede. For meg var en 5500 inngangen og inspirasjonen til å anskaffe flere klokker. På lenke synes jeg det funker meget fint. På rem er det noe snaut for meg. Servis er fort en del tusenlapper, som det er nevnt over her…
 
  • Liker
Reaksjoner: Wireline