Tips for research Antima Sport

Medlem
28. des. 2020
Innlegg
8
Sted
Larvik
Skulle lete etter et lommeur i en brukthandel i dag. Et stort og billig urverk jeg kan trene på var planen, men jeg endte med et meget lite armåndsur jeg slett ikke har ambisjoner om å skru på selv. Nå er jeg nysgjerrig på å få vite mer om det, men som nybegynner synes jeg det er vanskelig å google seg fram til noe særlig detaljert. Har funnet ut at Antima ble produsert hos Karl Antmann fram til 1966, men hvor leter man for å søke på modellnummer f.eks? Og hva betyr SAD bak Plaque G20? Tips til kilder tas i mot med stor takk.
DSC02867.JPG
Mitt første forsøk på å kjøpe brukt ur endte altså med et knøttlite gullbelagt "mesterverk". Sekundviseren er 2,7 mm lang fra sentrum til tupp. Etter forsiktig trekking startet det opp og gikk "presist" i fire timer før det stoppet. Tør ikke trekke igjen for det kjennes ut som fjæra er godt spent. Neppe verdt mange kronene, men en raritet som er morsom å ha. Fikk ikke opp baklokket med ball, så jeg drar innom den eneste urmakeren i den lille byen en dag for hjelp, og håper det er hans far eller noe slikt som har risset inn tallene ifb. service en gang i tiden.
DSC02875.JPG DSC02868.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og hen
Hei, jeg vet ikke mer om dette merket enn det du kan google. Ser ut til at du har rett vedrørende produsent. Det var veldig mange mindre produsenter tidligere som baserte seg på såkalte ebauche verk (standard). Disse kunne skaffes i forskjellig ferdighetsgrader, alt fra rå deler til ferdige urverk. Tipper denne er fra 50 tallet. Kassen er i gulldouble med stål baklokk. G20 er tykkelsen på doublen.
Ser det står risset inn et NUF nummer som indikerere urmakeren, @MINUTE_REPEATER ?
 
Redigert:
Takk for svar. Jeg hadde problemer med å tolke risset i baklokket, men etter nærmere kikk med lupe står det faktisk NUF 476 over senter. Under står et 4-tall til venstre og et 5-tall til høyre for senter. Kan det være solgt i 1945? Det er en stilisert versjon av bokstavene som ser omtrent slik ut:
DSC02876.JPG

Søk peker til firmaet Ur&Sånn! i Hamar som holder til i lokalene der O. Johannesen startet forretning i 1911 og ble fulgt av tre generasjoner før urmaker Steinar Lilleaker overtok. Dagens drivere skryter av at de er tradisjonsbærere, så kanskje har de beholdt et arkiv? Jeg kjøpte uret i Brumundal, så det gir mening at det opprinnelig ble solgt i Hamar. Da blir neste skritt å oppsøke butikken der. Spennende!
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og chrgod
Kudos for å gå så dypt. Men det er jo spennende uansett om det er en Rolex
Submariner til 150,000 eller et obskurt dameur i double til 20,- ;) Tviler på at uret er
solgt så tidlig som 1945 Men for å komme videre må du finne urmakers serienummer
som matcher med arkivet deres. Kanskje dette var ur nummer 45?

Her er et typisk arkivkort.

388EA882-E608-460C-80BB-BC3327FC73D1.jpeg
 
Ja, det er artig å grave og levendegjøre en historie bak klokka. Kanskje var dette det dyreste og flotteste kjøperen kunne strekke seg til etter lang tids sparing? Håper min entusiasme smitter og de er villige til å hjelpe meg med info hvis de har arkiv i behold. Takk for hjelp på veien!
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Jeg var innom urmaker i Brumunddal for noen dager siden for å få hjelp til å åpne baklokket. De bør snarest ansette en annen kundebehandler. Hun mente det ikke var bryet verdt å forsøke og presiserte at det var noe gammelt og helt uten verdi jeg kom med, og da jeg spurte om å få snakke med urmakeren sa hun at han ikke hadde tid til sånt. Det er bare å legge det i en skuff og glemme det sa hun.

Noe ganske annet var det da jeg var hos Ur&Sånn i Hamar i dag :) En meget vennlig urmaker tok i mot og synes det var interessant at noen brydde seg om en gammel klokke. Første forsøk på å åpne ved disken var ikke vellykket så hun forsvant ned i verkstedet. Da hun kom opp igjen kunne hun fortelle at lokket var irret fast, men hun hadde fått det til likevel. Det var ingen servicemerking innvendig, men hun kunne bekrefte at klokka opprinnelig ble solgt hos dem. Dessverre hadde arkivet blitt kastet for en del år siden .

Hun mente at urverket var i god stand, men at det var ganske skittent og tørt naturligvis, og hun hadde blåst litt skitt bort så det hadde startet opp igjen. Hennes gjetning var at vi snakker om slutten av 50-tallet og at det dreide seg om FHF 63. Hvis jeg skulle være gal nok antok hun at en service ville komme på 2-3000 siden det kun var behov for vask, smøring og justering så langt hun kunne se.
DSC02913.JPG
 
FHF, Fabrique d'Horlogerie de Fountainemelon, etablert i 1793 er den eldste Ebauches produsenten. De startet industriell produksjon allerede i 1816. I 1926 grunnla FHF, ETA, AS m.fl. Ebauches SA. I 1985 ble aktiviteten til Ebauches SA reorganisert og lagt under ETA.
ETA er i dag en del av Swatch Group og den største produsenten av sveitsiske urverk.

Alle Ebauches produsenten identifiseres med et skjold. Hver produsent har sitt eget symbol i skjoldet.

1619168187861.png


Fountainemelon

FHF 63