Ting som varer evig.

Denne tråden er helt meningsløs uten:
1736331918542.jpeg

Like gammel som meg og har holdt seg bedre. På norske veier er den også morsommere å kjøre enn alle moderne sportsbiler jeg har prøvd, gitt at man prøver å holde seg innenfor hastigheter som ikke ender rett i kasjotten:)

Redigert:
Synes det er kult å tenke på at disse teppene er laget for å brukes ute. Møtte en veldig god selger og tok naturligvis agnet om at de er unike og vevd frihånd i ren ull uten kjemikalier i fargene.

Og det er så ufattelig deilig å ha et teppe i stua å slappe av på. Har null peil men anbefales på det varmeste!
IMG_4927.jpeg

Redigert:
Synes det er kult å tenke på at disse teppene er laget for å brukes ute. Møtte en veldig god selger og tok naturligvis agnet om at de er unike og vevd frihånd i ren ull uten kjemikalier i fargene.

Og det er så ufattelig deilig å ha et teppe i stua å slappe av på. Har null peil men anbefales på det varmeste!
Vis vedlegg 389995
gøyalt teppe, men forsto ikke hva du mente med at det er laget for å brukes ute..? uteute, året rundt i all slags vær? 🌞❄️☔💨

hvilket land/region er det laget, og hvilken forretning handlet du fra? 🙂

gøyalt teppe, men forsto ikke hva du mente med at det er laget for å brukes ute..? uteute, året rundt i all slags vær? 🌞❄️☔💨

hvilket land/region er det laget, og hvilken forretning handlet du fra? 🙂
Som sagt kan det hende jeg møtte en veldig god selger, men jeg forstod at gabbeh i utgangspunktet ble laget for å brukes på bakken av nomader. Det er veldig tykt og komfortabelt.

Ble kjøpt i en interiørbutikk i Tokyo, og opprinnelsen er nord-iran.

• Liker
Reaksjoner: holmby
...men kommer du litt utenfor Tokyo så er det fremdeles Toyota Crown som gjelder. Med kniplinger over setene og en ekstra spak til sjåføren for å åpne/lukke bakdøren for passasjeren uten å gå fra rattet.

Litt på siden; japanske drosjesjåfører er noen av de herligste folkene jeg har truffet der i landet. Pga en litt odde pensjonsordning må de ofte gå av fra den ordinære jobben ved fylte 60, og da tar gjerne gutta jobb som vaktmann eller drosjekusk og jobber videre, men da uten stresset de har hatt i 40 år - og de er så blide og hyggelige at det har ingen ende.

Redigert:
Hvis det ikke er sagt før, godt barberutstyr. Jeg har barbert meg daglig hele året med en høvel som er omkring 95 år gammel. Jeg har også en som er over 100, og den sjeldneste i samlingen er av ukjent årgang, men addressehistorikken tilsier at denne er senest fra 1953.

mCqwowV.jpg
nydelig! skimter ‘palmolive made in sweden’.
hva slags blad bruker du? blir ikke lei meg hvis du poster noen flere foto av denne; profil/topp/demontert. dine andre høvler også!

forøvrig har jeg en passende samling høvler og det som hører til; var i årevis svært aktiv på en mengde større barberfora inntil de fordampet og gikk i oppløsning den ene etter den andre av ulike grunner. samlet mest på førkrigs engelske nos gillette, men mine favoritter er bestemte varianter tyske og russiske med skråstilt skjærekant :cool:

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
nydelig! skimter ‘palmolive made in sweden’.
hva slags blad bruker du? blir ikke lei meg hvis du poster noen flere foto av denne; profil/topp/demontert. dine andre høvler også!

forøvrig har jeg en passende samling høvler og det som hører til; var i årevis svært aktiv på en mengde større barberfora inntil de fordampet og gikk i oppløsning den ene etter den andre av ulike grunner. samlet mest på førkrigs engelske nos gillette, men mine favoritter er bestemte varianter tyske og russiske med skråstilt skjærekant :cool:

Det stemmer! Designet korresponderer med Swing sine høvler, er nok lisensproduksjon. To deler, hvorav håndtak og kam er pressmontert sammen. Jeg har faktisk ikke prøvd denne "ordentlig" på en trippel barbering enda, da jeg har vært svært fokusert på å forbedre teknikken min med Merkur Futur i det siste. Det står i et Treet Platinum-blad. Disse pleier gi meg en god barbering, og virker som en god mellomting hva det gjelder skarphet og skånsomhet. Egentlig liker jeg aller best Feather, men jeg er gått tom og prøver bruke opp alt av div jeg har liggende før jeg kjøper mer.

Det går mye i engelsk Gillette her i huset også. Jeg har barbert meg oftest med en veldig nett New (med lang kam), men har også hatt noen gode barberinger med en engelsk Rocket som jeg gjerne skulle brukt om jeg barberte meg daglig. Jeg har nesten ikke turd prøve Palmolive-høvelen i frykt for at den er fantastisk, og at det skal bli en barberingskvalitet jeg vil slite med å gjenskape om noe skulle skje med den. Jeg skal terpe litt mer Futur-teknikk før jeg tester Palmoliven skikkelig.

Jeg skal ta bilder i morgen om jeg har tid. I mellomtiden ser jeg gjerne de skråstilte du nevner, dette er noe jeg aldri har prøvd eller forstått hvorfor skal være så bra.

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Det stemmer! Designet korresponderer med Swing sine høvler, er nok lisensproduksjon. To deler, hvorav håndtak og kam er pressmontert sammen. Jeg har faktisk ikke prøvd denne "ordentlig" på en trippel barbering enda, da jeg har vært svært fokusert på å forbedre teknikken min med Merkur Futur i det siste. Det står i et Treet Platinum-blad. Disse pleier gi meg en god barbering, og virker som en god mellomting hva det gjelder skarphet og skånsomhet. Egentlig liker jeg aller best Feather, men jeg er gått tom og prøver bruke opp alt av div jeg har liggende før jeg kjøper mer.

Det går mye i engelsk Gillette her i huset også. Jeg har barbert meg oftest med en veldig nett New (med lang kam), men har også hatt noen gode barberinger med en engelsk Rocket som jeg gjerne skulle brukt om jeg barberte meg daglig. Jeg har nesten ikke turd prøve Palmolive-høvelen i frykt for at den er fantastisk, og at det skal bli en barberingskvalitet jeg vil slite med å gjenskape om noe skulle skje med den. Jeg skal terpe litt mer Futur-teknikk før jeg tester Palmoliven skikkelig.

Jeg skal ta bilder i morgen om jeg har tid. I mellomtiden ser jeg gjerne de skråstilte du nevner, dette er noe jeg aldri har prøvd eller forstått hvorfor skal være så bra.
så flott at du tar din barbering med tradisjonelt utstyr seriøst - det er en fantastisk ting å kunne mestre - og kaninhullet er omfattende. ikke vær redd for å utforske og bruke din smukke høvel fra palmolive!

jeg har mange fine gillette new høvler. legger også ut noen foto i morgen da det er dagslys, samt fortelle hvorfor visse skråstilte høvler rager over de fleste andre.

her er nødfoto fra noen av mine høvler mm. har store mengder av mine favorittblader i tillegg til det lille utvalget du ser her. videre har jeg spesielle barberkniver og det som hører til.
Vis vedlegg 415443
Vis vedlegg 415444
Vis vedlegg 415445
Vis vedlegg 415446
Vis vedlegg 415447
Vis vedlegg 415448
Vis vedlegg 415449
Vis vedlegg 415450
Til tross for «store mengder av mine favorittblader» - har du et SIRAMA?

Sirama burde være et helt nødvendig tilbehør for den bevisste bruker av barberblader, ikke bare under krigen men også i dag. For vi har vel nå beveget oss ut av etterkrigstidens bruk-og-kast mentalitet?;)

Sirama slipeapparat for barberblad
IMG_2597.jpeg

IMG_2605.jpeg

IMG_2604.jpeg

IMG_2600.jpeg

IMG_2606.jpeg

Til tross for «store mengder av mine favorittblader» - har du et SIRAMA?

Sirama burde være et helt nødvendig tilbehør for den bevisste bruker av barberblader, ikke bare under krigen men også i dag. For vi har vel nå beveget oss ut av etterkrigstidens bruk-og-kast mentalitet?;)

Sirama slipeapparat for barberblad
Vis vedlegg 415480
Vis vedlegg 415481
Vis vedlegg 415482
Vis vedlegg 415483
Vis vedlegg 415484
haha, nei har ingen slike gitt - men til opplysning funker det like bra for å øke livslengden på bladet ved å ta noen drag på hver side over et grovt jeans-stoff.

ser du har ‘gillette blue’ i din sirama, det ser ut som det har passert sin levetid. jeg har forøvrig barbert meg med slike, og det kan på ingen måte anbefales.

• Liker
Reaksjoner: westmouth