Nikons proffkameraer.
Slo meg nettopp nå som jeg satt og kikket gjennom noen gamle lysbilder.
Har en F3 (Introdusert 1980, min er bygget i 1986), F4 (Introdusert 1988, min er fra 1988), F5 (1996/1996) og D3 (2007/2008).
F3en har jeg hatt siden 1993 og jeg skal love dere at den var brukt mye og hardt av forrige eier - Romsdals Budstikke - før jeg kjøpte den. F4 kom i hus i 2001 eller 2002, og F5 fulgte året etter. D3 har jeg hatt siden 2009.
Hva har alle til felles? De har kostet meg eksakt null kroner i servicekostnader siden de havnet i mitt eie. Totalt in-de-effing-structible.
Stå ute i regnet til jeg ikke gidder mer? Flere ganger enn jeg liker tenke på. Kameraet er happy.
Sandstorm? Jada, gikk helt fint, men jeg måtte bruke litt tid på å rense F5en etterpå.
Sjøsprøyt dagen lang så hele kamerahuset er fullt av saltrender etterpå? Null stress, skylle godt av det, lat som ingenting.
Få en fotball i trynet med kun D3 og en 200m tele mellom oss? Joda, gikk også helt fint, dog måtte jeg kjøpe nytt ND-filter til objektivet etterpå. Heldigvis gikk det i tusen knas uten å lage nevneverdige - som i, som er synlige på bildene - riper i frontelementet. Jeg var egentlig mest irritert over ikke å ha trykket på utløseren akkurat idet fotballen fylte søkeren og det var åpenbart hva som kom til å skje.
Falle i bakken fra en meters høyde grunnet en fireårings overdrevne (viste det seg!) tro på egne balanseferdigheter? Jada, og siden det landet på ryggen, overlevde 35mm f/1.4-objektivet som satt på D3en da, også. (Ai-s-utgaven, altså, før noen tror jeg er gjort av penger).
Jeg har snakket med folk som hevder at de har brukt F4-huset til å slå inn stifter for å holde oppe backdroppet sitt i et knipetak. Jeg er litt skeptisk, men en liten stemme baki hodet mitt sier at joda, det ville nok gått helt fint...
Alle som er litt interessert i fotografering burde prøve å bruke en F5 i full high speed-modus engang. På ferske batterier klarer den å trekke frem filmen, ta en (uhyre presis!) lysmåling, fokusere, løfte speilet ut av veien, åpne lukkeren, smelle speilet ned igjen - NI ganger i sekundet. Du kan spise deg gjennom et gammeldags, 36 (vel, egentlig 38, om du tenker deg litt om når du trer i filmen) minnekort på knappe 4.5 sekunder. Fremtrekksmotoren er så kraftig at du kjenner kameraet lugge litt mens den gjør greia si, irriterende nok om du har en lang tele og et motiv langt, langt der borte.
Uansett - Nikons ensifrede F/D-kameraer er bygget som ambolter. Nemlig.