Ting som varer evig.

Medlem
13. jan. 2018
Innlegg
8
Sted
Oslo
Hei, jeg har med glede ramlet ned i det ene kaninhullet etter det andre her inne. Det er imponerende mye kunnskap om alt fra sko til vinterjakker og kjøkkenkniver. her. Mange av trådene/postene går på produkter og merker med overlegen kvalitet innenfor sine områder. Om det er bærekraft eller "kjøper bllig kjøper dyrt" mentaliteten som gjør det vet jeg ikke, men det kunne være gøy å høre hvilke andre produkter dere har der ute som en kjøpt for å vare "evig"? Et par eksempler på strak arm fra mitt eget hjem er Høyang støpejernspanne, Le Creuset gryter, Stanley grønne thermoser og Lundhags uforede støvler.
 
Redigert:
Liker tråden! Kan bidra med Filson duffle og M65-jakke fra Ten C.

85AFEAB6-ABF5-42CF-9B07-9B2873BCB056.jpeg
 
Liker tråden!

Bestefars gamle talje, bestefars gamle donkraft, Zippo-lighter, Dupont-lighter, gode glass, Fällkniven, Strømeng-kniv, Gibson og Martin gitarer, sko fra Tricker’s, Alden og Crockett & Jones, styrkeløftbelte fra SBD (enorm gamechanger) og ikke minst dobbelrifle fra Merkel. Tror den overlever en atomkrig. (For øvrig villig til å selge til rett pris).

Nydelig tråd!
 
Det jeg eier som tåler mest slitasje er nok helt klart gode engelske og spanske sko. Ingen av dem kommer til å bli kastet så lenge jeg lever. Er også overrasket over hvor mye juling Red Wing boots tåler, mine eldste er over 20 år gamle og har vært i bruk i saltlake hver vinter, og er fremdeles på originalsålene.

Av samme kvalitet som gode engelske sko er belter fra Equus.

Skal man arve 1 eneste kniv etter bestefar er det Randall som gjelder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Catch22 og BigT
Parafinprimuser. Petromaxlamper.

Min eldste primus er over 100 år, fortsatt i jevnlig bruk og med god tilgang på de få delene den trenger.

Petromaxene, også - den eldste av dem ble opprinnelig kjøpt inn av Wehrmacht og ble senest i går brukt til å fikse lys på låven mens jeg skrudde traktor.
 
Jakt/skog/ fjellstøvler + bekledning fra Lundhags, kjøkkenmaskin fra Ankarsrum, kjøkkenkniver fra Japanske lokale smeder (har selv Takeda og Yu Kurosaki), skikkelig skjærefjøl i eik, sko/ boots fra UK/ US ((Alden, Alfred Sargent (nå Paul). Syntes ikke Loake er gode nok til å få plass her, gitt.)) Zippo lighter, kjeler, panner og kokeutstyr fra DeBuyer, Mauviel og eldre Høyang. Møbler etc fra gode produsenter som Fritz Hansen, Louis Poulsen, Stokke, Vatne Møbler mfl.
 
Petromaxene, også - den eldste av dem ble opprinnelig kjøpt inn av Wehrmacht og ble senest i går brukt til å fikse lys på låven mens jeg skrudde traktor.
Det fine med de store tyske er at de varmer bra, men jeg skulle gjerne hatt et nytt glass til min.

Jeg har en Norrøna Reconpack fra midt på 1990-tallet. Komfortabel pakkrammesekk i tykk nylon og stor nok uten å bli uhåndterlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Catch22 og Paaled
Finfin tråd(y)

6-sylindret Ford diesel i 27xx serien.
Alt av eldre Hondamotorer.
Overraskende nok, kjøttøksen fra Ikea som er snart 20 år, hyppig brukt og like god

Men nå jinxer jeg vel meg selv og kan se frem mot sylinderhavari på båten, MC-motoren skjærer seg og jeg kapper av meg fingern når kjøttøksa svikter:)
 
"Nå finns det et armbåndsur som er så gjennomtestet at du kan legge den under Hurtigruta på vei sørover,

Og på vei nordover er det Hurtigruta som går for seint.

Dessuten varer alt ting så mye lengre enn før.

Kassettspillere og ungdomsskoler, bilbatterier og finerplater

Og de fleste andre ting kan ligge i kokende vann i åtte-og-førti timer uten vedlikehold eller tilføring av veske.

Og de varer evig.

Så lenge varer de.

Evigvarende.

Det er lenge det.

Jeg skulle ønske det var meg."


- Odd Børretzen
 
Ford 300 cid (4.9 liter) sekssylindret rekkemotor. Bensin. Der er ingen motor i historien som er mer pålitelig. Den virker alltid.

Kommer vi unna Toyota Hi-Lux/Hi-ace i denne tråden? De er jo udødelige.

-Og eldre Land Cruisere! Om du bare klarer å holde dem fra å ruste, er det jo ingenting som kan bli ødelagt.

(Enkelte ville jo hevde at Toyotas F (3.9l rekkesekser/bensin) og 1HZ (4.2l rekkesekser/diesel) er omtrent like robuste som en ambolt. Begge utvikler i nabolaget 125-130hk på en god dag, knappe 300Nm dreiemoment - og et meget, meget avslappet forhold til forbruk.)