Timex – Et lite tilbakeblikk

Medlem
2. juli 2008
Innlegg
97
Mitt første armbåndsur var en Timex som jeg fikk da jeg begynte på barneskolen på midten av 70-tallet. I perioden til jeg ble tenåring, hadde jeg nok hatt 5-6 Timex'er allerede. De fleste Timex'ene har jeg tatt vare på og de fungerer faktisk ennå.

Der jeg vokste opp var det ingen urmakerforretning, så armbåndsur ble ofte kjøpt hos vår lokale kjøpmann som hadde et godt utvalg i Timex'er. I tiden før quarts-urene overtok markedet fullstendig, tror jeg faktisk de fleste brukte Timex på det lille stedet jeg vokste opp.

Under en opprydding hjemme fant jeg noen gamle Timex brosjyrer fra 1979, 1980 og 1981, som jeg har tatt vare på helt fra dette tidsrommet. Jeg har scannet noen sider som jeg legger ut her. Kanskje andre her som har hatt et forhold til dette urmerket som de vil dele?




 
Min første klokke var en Timex. Fikk den på min syvende fødtselsdag og året var 1977. Som jeg husker den hadde den blåsort skive, hvite tall, lume og en reim av noe som kanskje kunne kalles lær?
Mye lik den uten dato som jeg husker den
http://forums.watchuseek.com/attach...y-watches-anyone-know-about-them-sam_0424.jpg

Som trådstarter er inne på ble den innkjøpt på det lokale Samvirkelaget, "S-Laget", der kaffen fortsatt ble malt når den skulle kjøpes. Lukta av nymalt kaffe og displaykassen med Timex-klokker i hver sin gjennomsiktige plastboks er, pussig nok, noen av mine sterkeste barndomsminner.

Timex er jo et litt interessant merke med tanke på at den norske innflydelsen har vært stor opp igjennom historien.
 
Redigert:
Her er et utvalg av barneur fra 1980 brosjyren. Husker flere av mine kamerater hadde disse.



Og det var ikke begrensning for hvor mye de skulle tåle heller.


 
Ja, der er den jeg fikk. Lengst til venstre. Så pussig å se en slik igjen.

Joakim Lemkuhl og Fred Olsen er navn som går igjen i historien til Timex, uten at den maritime klangen i navnene gjenspeiles i større grad mht. klokkedesignen:)
 
Jeg kan huske Timex hos det lokale S-Laget. Spesielt modellen med gjennomsiktig plast kasse!

Jeg hadde ikke Timex selv, men en som het Antima. Sort skive med grønt skinn i sentrum.

Min første Timex fikk jeg av Timex sin markedssjef! Jeg arbeidet som lærer, og Data-ansvarlig og meg ønsket oss disse Data-Link klokkene som hadde kommet. I stedet for å kjøpe hver vår, skrev vi til Timex og ba om å få 35. Et Klassesett, det måtte også være en til hver av deres lærere!

Slik fikk jeg min første Timex. Elevene fikk testet klokkene og de skrev rapporter til Timex. De hadde kort sagt et killerprodukt på den tiden. Det ble ikke fulgt opp.

Og min første Timex nå?
Den gav jeg til Teknisk Museum. De fikk klokke, boks, disketter og kopi av siste rapport som jeg skrev til Timex. Gummiremmen med Microsoft Compatibility logo er selvsagt på!

Jeg håper den blir stilt ut!

:cool:
 
Timex var også min første klokke. Jeg husker godt hvor stolt jeg var når mormor tok meg med inn til urmakeren i gågaten i Drammen, må ha vært 1982-83, og kjøpte nr to fra høyre i brosjyren. Men den hadde blå skive. Jeg husker godt at klokkeboksen var en liten bok som lærte deg klokka.

Timex er nostalgi som rakkern her i gården. Får jeg sjansen på en pen Timex med blå skive, så tar jeg den.