Tilbakebetaling av moms på bilferie

Medlem
6. aug. 2019
Innlegg
1
Sted
Norge
Hei!

Er for øyeblikke på bilferie i Berlin og vurderer kjøp av blant annet en G-Shock GMW B5000, men sliter litt med å forstå hvordan jeg kan kreve tilbake momsen og håper kanskje å få litt hjelp her inne. Når man reiser med fly er det enkelt, da er det bare å få stempel på flyplassen, men hvordan er det med bil? Kan jeg dra innom et Global Blue kontor i Berlin og få stempel der? Kan jeg stoppe på flyplassen på vei ut og få stempel der? Eller er det eneste valget å få stempel på grenseovergangen på vei ut av landet, isåfall er det samme om jeg stopper på et tollkontor i Tyskalnd, Danmark eller Sverige på vei hjem til Norge?

Finner nemlig litt blandet informasjon på sidene til global blue, på den ene siden står det at man må få stemplet av tollere på flyplassen, mens på blant annet denne siden (https://www.globalblue.com/tax-free-shopping/germany/berlin-downtown), så står det at man kan "Head to the fifth floor of this world famous store to claim your tax back at customer services" og "Head to the handy refund point inside this department store when you've finished shopping . Da forstår jeg det slik at dem fikser alt av stempel og slikt på selve global blue kontoret og at du slipper å stoppe innom tollen for å få stempel.

Noen med erfaring eller kunskap om dette som kan bistå med litt hjelp?
 
Var innom tollkontoret ved fergehavna i Rostock i samme ærend tidligere i sommer, men de krever at ferga går direkte til et land utenfor EU for å stemple så det gikk ikke.
Et alternativ er å kjøre innom flyplassen Schönefeld utenfor Berlin og stemple der. Sist jeg gjorde det dro jeg riktignok med fly hjem men kontoret ligger før sikkerhetskontrollen og de sjekket ikke reisepapirer eller noen ting, stemplet bare Global Blue papirene som jeg så puttet i posten
 
Er ikke denne klokka uansett innenfor beløpsgrensen mann kan ta med seg ufortollet? Er ikke den grensen 6000? Vet ikke hva en slik klokke koster, men bør da være innenfor dette.