Tiger Moth 1941 - et reisebrev

Medlem
26. jan. 2012
Innlegg
8.309
Sted
Kolbotn
Dette er en lenger tråd på temat - "Hva betyr Tidssonen for meg" - men med fokus på motor, flymotor, sekssylindrig slik.

Vi går tilbake en uke. Jeg er sent ute med å finne på noe sprell til mor til mine to barn på hennes 40årsag.
En kort tur i tenkeboksen og tankene går mot noe luftbåret. Et par korte meldinger til en hyggelig ung mann med snart 900 flyvinger (hvis jeg tolket tallet '895' i loggboken riktig) endte opp med at jeg ble presentert en mulighet for å komme ut på ENKJ (eller Kjeller Flyplass i folkemund).Alternativen var å sitte på begge to i en Cessna eller to turer i en Tiger Moth 1941-modell. Valget var rimelig enkelt og egentlig ikke et valg med en liten ettåring med på tur. Tror ikke han skal bli luftbåren så pass tidlig.

Sagt og gjort og jeg møtte opp Pilot @semmern på ENKJ og bursdagsbarnet gjorde store øyne når hangaren ble åpnet.
Det gjorde jeg med for den saks skyld!

3ulhJUs.jpg

74 knop crusing er kjappt nok for meg
QNt5QSx.jpg

Uret for dagen er quartz-Tuna'n, slike erfaringer er med og gjør den til en veldig god keeperkandidat
VCTxl1o.jpg

vrqhw2x.jpg

lut8ZJb.jpg


Nabohangaren var bland annet populert med denne svenske snadderbiten - SAAB Safir, av siste model med fire seter og brenselatank i vingene - i produkson 1962-1977-ish og denne var vel nærmere -77.
322FIAh.jpg


Når vi først er inne på motor så var det en ufattelig kul tajming at det mellom våre to flyvinger landet en F16, med bremsefallskjerm og allt bare maks 100m fra hvor vi stod. DET er motor det. Lockheed Martin er kanskje ikke så gæle allikevel. (Hilsen Bitter.over.kampflyopphandlingen)
DAwkbbx.jpg


Moro for både store og små dette:
prgrl2u.jpg


... senere i hangaren skjønner jeg at jeg er ordentlig miljøskadd når jeg ser denne og tenker:
"Oi, har de knabbet denne greien fra IWC"
lW7KkCS.jpg
 
Redigert av en moderator:
Blitt mye tid i Lillestrøm området på deg i det siste skjønner jeg :) Dette må jo være en knall bursdagsgave og har sett det flyet sirkle over flere ganger. Er vel ikke så lenge til flyshow på Kjeller, så da er det vel flere som har muligheten til å se på et så flott fly.

Apropo F16 så har jeg gått på ungdomsskolen som ligger rett bak trærne der. Det rista innmari godt hver gang de tok av :)
 
Det ble to fine turer i Tiger Moth det! Alltid hyggelig å treffe TSere :)

(Angående flymotoren: Den har nok "dessverre" bare 4 sylindre, men et volum på 6.1 liter ;) . Angående loggboken, så var det flyets loggbok du så der, men jeg ligger ikke så langt unna, jeg har 800 flytimer!)