Tidssoner: Im Land der glücklichen Menschen

Tysken er ikke glemt, og det var en morsom artikkel. Festlig med litt trivelig lesning mens svineinfluensaen river i kroppen, takk for linken! :)
 
Jeg tror en kan få dette bladet hos Tidemann i god, gammeldags papirutgave også. Tror nemlig at jeg har lest de artiklene det er snakk om her etter et besøk hos dem.
 
Hos Tidemann er de jo veldig fornøyd med å være nevnt, så de deler ut bladet til alle som vil ha :D
 
Er det bare meg som får litt klamme assosiasjoner av overskriften på originalartikkelen, forresten? Det høres ut som en reklameplaket fra DDRs turistbyrå, illustrert med bilder av blonde, vakre barn og ditto rettenkende voksne som står på kollektivjordene og vinker blidt til den passerende lastebilen full av Stasi-fanger.
 
Halvveis uti artikkelen satt jeg rakrygget med blanke øyne og følte et intenst ønske om å gå i takt med staute karer i bunad.

Spaß beiseite: Artikkelen beskriver ganske godt tyskeres inntrykk av Norge som en gedigen nasjonalpark. Som nordmann kan man vanskelig forestille seg hvor eksotisk Norge er sett fra f.eks. Ruhrgebiet. De er 20 ganger så mange som oss på omtrent samme areal, hvor de også skal ha plass til industri og en økonomi med et BNP som er større enn Frankrikes og GBs tilsammen. Og likestillingsmessig ligger de så langt bak oss at 40% av kvinner med akademisk bakgrunn velger bort å få barn - det lar seg ikke kombinere. Det er klart de lurer når Støre tar med poden på jobb.

Jeg vil imidlertid tro at store deler av lykkelandets befolkning har vanskelig for å kjenne seg igjen i dette glansbildet, selv om det selvfølgelig ikke gjelder oss som har løst gåten og funnet ut at alle problemer kan løses med en tur til urmakeren :D

Weiter so!