Tid for Patek?

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Har nettopp sjekket ut mesteparten av kolleksjonen til Patek under utstillingen til Bjerke og begynner å føle en enorm sterk dragning mot Calatrava. Har hele tiden tenkt at 5711 var veien å gå, men føler veldig på at Patek er Calatrava og at Audemars er "Nautilus". Hadde lenge drømmer om en 5227 men følte ikke skiven på denne gjorde seg helt når jeg fikk prøvd den på. Nå er jeg fullstendig solgt på 5296 etter å faktisk fått prøvd i stedet for å titte på bilder. Da 5296 med blå visere og den litt mer "busy" skiven.

Uansett, det jeg vil fram til. Jeg kan realisere å kjøpe en 5296 om jeg selger det meste i samlingen og vil da bli en "1 watch man" med en klokke noen kanskje føler bare er en dressklokke. Jeg føler dog dette er en klokke som fungerer til det meste fordi den er såpass klassisk som den er. Når farfar gikk med en slik type klokke til alt, hvorfor kan ikke jeg gjøre det? ;)

Det jeg vil fram til er at jeg på mange måter starter helt på nytt. 5296 vil aldri bli min siste klokke, men det vil bli en helt ny begynnelse og det vil være ganske lenge til jeg eventuelt kan spe på med noe nytt.

Hva tenker dere? Er dette temporær galskap eller en genistrek?

5296all_1024x1024.jpg
 
Den i WG med "sektor-skive" var jo helt nydelig (og den jeg ser for meg vil passe best til "alt"). Kjør på! ;)
 
Kjør på!

Jeg digger Calatrava og det er det som er PP for min del. Var innom og prøvde hos Bjerke tidligere i uken og jeg digger 5116R. Og 5196R selvsagt;)

5296 er en utrolig flott klokke.
 
Uten å ha sett denne klokka live tror jeg at den vil fungere aldeles utmerket som dagligklokke. 38mm må da være en ideell størrelse. Suppler med (behold) en badeklokke så er du i mål :)

Spørsmålet er jo om du kommer til å justere dagligantrekket når denne er fast på armen. (Uten at jeg vet hva du pleier å gå i utover skjelett-dress og fuglebur :) )
 
Klokkeinteresse på det nivået mange her inne befinner seg på, tror jeg vanskelig lar seg forene med å slå seg til ro med kun en (fryktelig) dyr klokke. I alle fall i mer enn noen uker eller måneder. Raskt vil tankene om hva og hvor mange andre flotte klokker du kan få for samme pris melde seg. Å ha kun en klokke i form av en Patek Calatrava (eller 5711 for den del) tror jeg kanskje ikke du blir fornøyd med på litt lengre sikt. På den annen side, blir man noengang fornøyd?;)
 
Kjør på, kan ikke se ar du skule angre på en PP. Dersom du trenger et spark i riktig retning så kikk litt på "archieluxury" videoene på YouTube :cool::cool:
 
Temporært galskap!
Men nå hører jeg til de blasfemiske som ikke helt skjønner poenget med Patek. For meg er det kjedelig design til helt vanvittig kunstig høye priser.
Mye annet fint fra JLC, Breguet eller Parmigiani Fleurier jeg heller hadde kjøpt - og da kanskje hatt litt penger igjen til å beholde noe av samlingen.
 
For meg ville det blitt 5227 om jeg var i lignende tankebane.
y5epajag.jpg


Jeg synes det er umåtelig lekkert at de har klart å integrere litt av nautilusformen i denne kassen, og baklokket er en fryd. Både i bruk, men også ved fotografering osv, og reflekterer verket på en snedig måte.

Men, som to-klokkemann som jeg nå er, så synes jeg det å downsize samlingen virker fint. I min bok er det mye bedre å ha klokker man elsker å bruke, enn klokker man har dårlig samvittigehet for at ikke blir brukt. Så får det heller ta litt tid mellom hver gang det kommer inn noe nytt man virkelig vil bruke.

[video=vimeo;64786891]http://vimeo.com/64786891#[/video]
 
Jeg sier gjør det kun dersom du er 100% sikker på at det er en keeper. Og dét er jo som vi vet, vanskelig for de fleste av oss ;)
Dette fordi jeg tror at verditapet ved et evt salg vil være smertelig. Men selvsagt, om du blåser i dét er det bare å kjøre på med det DU liker.
 
Den utstillingen til Bjerke var ikke bra for meg, klarer ikke å få 5205G ut av hodet etter å ha studert den og prøvd den selv. Noe heeeelt annet enn å se på bilder.

Jeg liker veien du tenker om Patek, Nautilus er selvsagt vakre klokker men det finnes definitivt andre modeller man kan vurdere. Det skal bli spennende å se hva du lander på :)

For min egen del kan det faktisk hende at jeg tar turen fra Lillehammer til Oslo på lørdag, for å se igjen 5205G før utstillingen pakkes ned...
 
Om du mener den dekker dine (klokke)behov og bruksområder det meste av tiden er det bare å kjøre på. En PP er ikke det verste du kan bruke mens du sparer til noe nytt :)

@Bluebear Ta turen en gang til. Det er en fantastisk klokke. Uklart bilde, men :)

C00CEECD-FD35-48A7-A34B-47715692E7B4_zpscdjwt85v.jpg
 
Redigert av en moderator:
Min PP reise(uten å ha reist med PP)

Jeg tittet først på 5227, og var ganske sikker på at dette var riktig vei for meg. Jeg endte opp med en 116519(Daytona) i stede, da denne var rimeligere å lettere å finne.


Nå er det riktignok slik at 5227 alltid var veien jeg skulle gå, mens jeg var i eie av daytonaen. Jeg fikk en dragning mot 5890 R, men grunnet skyhøy pris, og få til salgs begynte jeg å tenke i mer realistiske baner. Mitt mål nå er en 5711. Den skal jeg bruke til det meste, helt til jeg får spart opp til en 5227. Når begge disse er i boks, DA skal jeg være fornøyd med samlingen.


Dersom noen lurer, så er det selvsagt en liten tidshorisont før dette blir realisert.
 
Etter alt dette Patek-snakket skulle jeg sjekke prisen på Patek 5074P i går (just for laughs, etter å ha sett en "Talking watches"-episode med en kar som har en slik). Og da lå det 5074 Patek'er på Chrono24.

Jeg håper ikke dette er skjebnen som forteller meg at jeg skal kjøpe en 5074 (da går leiligheten...)
 
Etter alt dette Patek-snakket skulle jeg sjekke prisen på Patek 5074P i går (just for laughs, etter å ha sett en "Talking watches"-episode med en kar som har en slik). Og da lå det 5074 Patek'er på Chrono24.

Jeg håper ikke dette er skjebnen som forteller meg at jeg skal kjøpe en 5074 (da går leiligheten...)

Time to step up your geim, maybe your home won't be the seim, but atleast yor watch won't be leim :)