Thores samling

Medlem
6. des. 2010
Innlegg
396
Sted
Salten
Etter å ha utsatt dette i snart to år er det nå på tide å få det gjort. Å legge ut samlingen sin eller å kjøre en unboxing er jo det man bør prioritere på dette forumet etter min mening. At dette er blitt utsatt skyldes utelukkende at jeg har hatt visse forhåpninger angående bildekvaliteten på det jeg legger ut. Man blir jo inspirert av mange dyktige fotografer på forumet. Etter å ha spekulert og prøvd vel og lenge har jeg funnet ut at skal jeg få gjort dette må jeg velge en enklere løsning enn tenkt. Man må innse sine begrensninger som fotograf og heller kjøre litt kjedeligere bilder. Ser at det er en stor overgang fra naturbilder, som jeg vanligvis driver med, til studiobilder.

Får heller komme tilbake med bedre bilder siden.

God helg til alle sonens flotte medlemmer.

Så da starter jeg med denne.

Orient Daydate

Denne daydate-hommagen kjøpte jeg sist vinter. Det er jo ikke alle som har sansen for disse hommage-klokkene men Orient sine syns jeg er greie. Vel nok en kopi men Orientnavnet og logoen etterlater ingen tvil om opprinnelsen. Ikke så nøyaktig som mine andre ur og får lite armtid. Men - utrolig mye klokke og gøy for pengene!

Klokkesamling13of16.jpg


Orient sub

Etter å ha kost meg med Seikoen en tid ble jeg obs på Orient. Særlig den blå Sub-hommagen syns jeg var flott. Denne har også fått mye armtid og går + 6-8sek. Imponerende etter min mening. Bang for bucks!
Klokkesamling12of16.jpg


Seiko Glossy Diver

Februar 2011 og jeg var nå hekta. Tidssonen var nå en fast del av dagen og da måtte det kjøpes mer og det mekanisk. Glossy diver falt jeg for straks jeg så den og dette uret ble førstevalget, med på tur innenlands og utenlands sammen med Flagship'en. I vinter begynte det å fuske, sekundviseren kunne stoppe rundt kl.seks. Var innom med uret hos Lian da jeg var i Trondheim en tur(Forøvrig et utrolig hyggelig besøk, skryt til de på Lian). Her ble den erklært omtrent død og begravet, det var ikke vits å gjøre noe med det.
Mulig det har fått en smell uten at jeg har registrert det.
Det ble lagt til side til litt senere på sommeren. Savnet gjorde at jeg på trass tok det på hånden. Og - det skjedde et lite mirakel. Uret går nå stort sett som før.
Kan stoppe når jeg legger det fra meg på kvelden men da starter det opp når jeg tar det på meg. Går bra nøyaktig, under -8 sek pr dag ofte mindre.

Klokkesamling1of1.jpg


Sommer_zps7452624e.jpg


Victorinox

Dette uret kjøpte jeg på januarsalget til Presis Ur og Gull i Bodø for to år siden. Etter et par-tre måneder på sonen var jeg gira på kjøp og slo til. Blame on you! I ettertid viste det seg at kjøp av et quartzur var en smule overilt. Det av mine ur med minst armtid, vurderer salg.

Klokkesamling6of16.jpg


Longines Conquest

Denne kjøpte jeg til fruen til 45årsdagen hennes for to år siden og ble en stor suksess. Flott ur og de arabiske tallene gir litt Explorer-assosiasjoner. Explorer er forøvrig hennes favorittur og jeg må vel vurdere å begynne å spare til 50årsdagen....
Klokkesamling4of16.jpg

Klokkesamling5of16.jpg


Omega lommeur

Ur nummer fem er mitt Omega lommeur. Fra tidlig åttitall og utover var vest tingen. Både dress med vest og skinnvest til dongeribuksa var standard. Da passa dette uret med gullenke perfekt. Det fikk mye brukstid da, nå ligger det mest i skuffen men det går ikke så verst riktig. Serienummeret viser at det er produsert i 1926.

omega14011of1.jpg


Tissot

Presenterer det første uret som virkelig betydde noe for meg. Dette er en Tissot som min far kjøpte rundt 1970-1972. Det som tiltrekker meg med uret er at det er enkelt og stilrent. Mekanisk manuelt urverk
For ti års tid siden tok jeg med uret til gamle urmaker Rydning på Rognan som husket at disse urene kom rundt 1970-1972. Han mente at prisen lå på rundt 1.500 kroner. Det betyr at i dag ville det kostet rundt 9-10.000. Når en korrigerer for at penger da var mer hard to get da vil jeg tro at dette var nesten var i klasse med ur som nå er adskillig dyrere. Mulig jeg tar feil...
Jeg begynte å bruke dette som dressur for 30 år siden og synes lenken passer bra til uret. Selv om den er gulldouble synes jeg ikke det blir bling-bling. Utrolig fornøyd med dette uret og affeksjonsverdien for meg er en million!

Vurderer også en svart skinnrem til dette uret.

Hvis noen av dere vet noe mer om dette uret tar jeg imot informasjon med takk.

Klokkesamling9of16.jpg


Klokkesamling10of16.jpg


tissot1of1.jpg


Longines Flagship

Så til uret som er rosinen i pølsa for meg. Min far døde i 1974 og dette uret hadde ligget siden da til i september i 2010. På dette tidspunktet hadde jeg bestemt meg for å kjøpe et noenlunde brukbart ur og jeg begynte å studere en mengde sider på internett for å finne fram til det rette uret. Da jeg var inne på urverket sin side, Longines, så jeg et ur som jeg dro kjensel på. Dette uret har jeg jo i skuffen! Når jeg så prisen fikk jeg litt hakeslepp og fant sporenstreks fram uret. For å gjøre en lang historie kort så tok jeg med uret til ProTid i Bodø og for kr. 1500 fikk jeg gjort en service på uret.

Uret har serienummer 11 718 537, noe som sier at det produsert i 1961. Uten at jeg vet det sikkert så regner jeg med at det er kjøpt i mitt fødselsår, 1963. Burde jo være en sannsynlig markering av sin første gutt, attpåklatten etter to jenter :)

Det inneholder Longines sitt kaliber 350 verk. Kanskje ikke deres mest raffinerte men det betyr lite for meg i denne sammenhengen.

Disse to dressurene gjør at når jeg i framtida går for nye ur går jeg kun for sportsur. Ikke engang Patek Philippe kan fortrenge disse to dressurene som har enorm attraksjonsverdi for meg.

Klokkesamling11of16.jpg

Klokkesamling8of16.jpg

Klokkesamling7of16.jpg


klokke121of1.jpg




Omega Planet Ocean 2201.50.00

På tide å kjøpe seg sitt første skikkelige ur.

Klokkesamling14of16.jpg


Klokkesamling1of16.jpg


Klokkesamling16of16.jpg


po1of2.jpg


po2of2.jpg
 
Redigert:
Flotte ur og vintage Longine er ekstra flotte, jeg brenner jo for vintage :)

Longines caliber 350 ikke raffinert??? .. Jo!

Fra Lindstrøm (nestor blant norske urmakere) sin i omtale av klokkemerket Nomos, som er en av de få i dager som lager automater med liten sekund.

"Automatikk med liten sekund er forøvrig et lite raffinement, som ikke er så vanlig på dagens mekaniske ur. Jeg kan bare huske Longines cal. 350 fra slutten av sekstiårene"

Så den er også interessant urhistorisk, så ta godt vare på den :)
 
Liker din samling veldig godt. Er virkelig ute etter en lekker klokke, noe slikt som Longinesen din (den eldre) om dagen...