TH Monaco vs B&M vs JLC Reverso

Medlem
23. nov. 2010
Innlegg
204
Sted
Trondheim
Nå er det på tide å bevege seg bort fra runde klokker, og inn i en helt ny verden.
Her er det mye pent å ta, men alikevel mye som virker lite gjennomført.

Har alikevel klart å gjøre opp en liten mening, men erfaringene til mange er det som trekker meg unna. Nemlig Monaco, det virker som alle vil ha en- men de blir solgt bort etter noen måneder, kanskje uker. Den er spesiell, men alikevel burde den passe til mye forskjellige klær. Den har en arv, brummingen fra Le Mans følger med på kjøpet.

movadobaby_2132_364422818


Baume & Mercier Hampton:

Det er noe forførende med blå visere, det får meg til å tenke på Glashutte, en liten "bygd" i Tyskland hvis eneste oppgave er å produsere enestående klokker.
Jeg kommer selv fra en liten bygd, så dette vekker gode følelser.
B&M er kanskje ikke like utbredt som de andre merkene, men jeg finner klokkene som spennende, selvom de har tatt mye inspirasjon.

baume-mercier-hampton-MOA8822_MED.jpg


JLC Reverso:

DIDIDIDIDI-Batman osv osv.
JLC sin arv er stor, det vet jeg. Jeg har aldri hatt store interessen for JLC, jeg har rett og slett ikke kommet så langt enda. Klokken er fin, og den byr på noe jeg aldri har sett før, snakker da om måten en kan vri på uret.

jlc-reverso-270.84.10_MED.jpg


Så da sitter jeg her, tenker hardt, men dette er morsomt!
Hvis noen vil komme med tankene sine vil jeg utvilsomt sette pris på dette, hvis det finnes flere kandidater som er verdt å nevnes, post dem gjerne!
Pris; Maks 50 K i første øyeblikk.
 
Av disse tre: Definitivt JLC. De to andre mangler det lille "ekstra" som den har. Med mindre man får tak i en Heuer Monaco da ;)
 
Reversoen er jo flott.
Denne har jeg vært nær ved å sende en PM om...
DSCN3763.jpg

PIAGET altiplano WG, Enkel, lekker og kun 4,2 mm tykk..
 
Hva med en litt større (men fortsatt elegant) JLC Grande Reverso 976?

Denne har hentet inspirasjon fra Reverso Grande Taille (klokken på bildet ditt), men har rafinnert designet i tillegg til å øke størrelsen for å være litt mer i tiden.

I tillegg har urverket en 3/4 plate, noe som kanskje appellere til din sans for tyske ur :)

Grande-Reverso-976.jpg
 
Nydelig Juice, jeg skal helt klart titte på den!
Har alle Reverso-klokkene exibition-back?

Kjenner jeg meg selv riktig må jeg ha både en Reverso og en Monaco nå, får se om det blir en litt rimelig sort Monaco først, må smake litt på den.
 
Jeg har Monaco selv og har vært nær ved å selge den. Det er jeg glad jeg ikke har gjort. Den er nydelig. Den er delikat og har karisma. Urverket er en strålende utgave av et ellers anerkjent ETA verk med 37 stener.
I tilleg er den et historisk og ikonisk ur.

Når det er sagt; jlc stiller i en klasse for seg selv. Jeg har to. Jeg elsker dem.
 
Jeg stemmer i for Reversoen...

Men må påpeke at jeg har et nærmest religiøst forhold til den klokken... Det er vel det eneste uret jeg VET jeg må eie på et tidspunkt...
 
Jeg er selv en meget lykkelig eier av en Heuer Monaco ref. cs 2110, dog Heuer sin egenproduserte "replika eller fortsettelse" som kom i 1998/99 (tror jeg).
Klokken oser av sportsbil, og er etter min subjektive oppfatning helt sjef.
MEN, jeg digger også JLC, og skulle gjerne hatt en sånn. Baume & Mercier har jeg ikke noe personlig forhold til, de har mange flotte ut, dog litt "frisørstil" etter min høyst subjektive mening.

Hvorfor ikke skaffe seg en Monaco med to registre, og spare noen år til en JLC reverso??

Tommy
 
Soleklart JLC!
Den du har i førsteposten er vel kanskje bortimot det ultimate dressuret. Grande er for stor for mange, spør du meg.
Har du håndledd til det er det ok, men man vil ikke se ut som en guttunge som har stjelt fars ur heller (som vist). Ur i denne klassen skal være elegant, ikke vulgært.
wristscan_image.1320461.jpg
 
Du har også et alternativ i Zenith new Vintage. I følge prislistene ligger den på 33 500 kroner. Denne er vesentlig større enn tilsvarende modeller fra 70 tallet. En enkel, men pen klokke.

zenith-new-vintage.jpg
 
Zenith er et godt tips. Jeg solgte for et år siden en lignende klokke med Zeniths fantastiske Elite-verk. Dette er mindre kjent enn El Primero, men har blitt kåret til movement of the year ved flere anledninger. Veldig mye klokke for pengene og ble solgt altfor billig, men fikk for lite armtid. En gang i fremtiden blir det en Reverso. Inntil da holder jeg meg til runde klokker. De firkantede ender for ofte opp i klokkeboksen.
ZenithElite.jpg
 
JLC

Skal du ha et rent dress ur bør du uten tvil gå for JLC! Om du vil ha noe litt mer sportslig, velg Monaco:D
 
JLC Reverso!

...ser for meg at jeg vil kjøpe den i løpet av livet. Fantastisk klokke! Lang historie! Liker spesielt DUO versjonen med to ursider og lenke.
 
Reversoen er et ur som jeg elsker på bilder men som dør det øyeblikket jeg får den på hånden, dessverre. Funker overhodet ikke for meg. Den lange kassen blir for stor for mine små håndledd i de største modellene, og for smal i de små modellen.

Monaco sitter derimot som støpt :D

Det er selvsagt to helt forskjellige ur, dress vs sport. Så for min del blir det runde ur til dress og det firkantede til casual.
 
Mitt råd her er JLC Reverso.
Kvalitetsmessig er JLC de øvrige overlegen.

Du bør vel dog prøve de ulike variantene ift hva som passer deg best.
Gå gjerne for en Grande-variant, om "standard" størrelse blir for puslete.

Her et bilde av min Reverso Grande GMT.

P1010300-1.jpg


P1010298-1.jpg


P1010280-1.jpg
 
Har akkurat vært på tur og fått tuklet med både JLC og Monaco.
La oss si det slik at disse to burde ikke vært satt opp mot hverandre.;)

JLC når som helst, hvor som helst over en Monaco.:)
 
Helt enig, det eneste disse to har til felles er firkanta kasse og automatisk urverk.

Blir kanskje som å sammenligne en Golf GTI mk1 mot en samtidig Aston Martin. Begge er flotte biler, men i helt forskjellige liga???

Tommy