Tesla Model X

Medlem
30. mai 2009
Innlegg
1.275
Sted
Stavanger
Nå kommer SUV'n til Tesla Motors. Var lenge i tenkeboksen på Model S, men fruen har foreløpig satt foten ned mtp. bagasjeromsplassen. Hun skal ha plass til vogn og bikkjebur. Selv om far mener dette ikke er noe problem så har Model S planene blitt skrinlagt.
Nå kommer Model X med større plass, 4x4 og måkevinger. Fruen er ikke fremmed for tanken men heller ikke i "buy it now" modus. Selv er jeg positivt overrasket over det jeg har sett av bilen.

Hva mener folket?

Noen bilder:

Tesla-Model-X-front-1024x640.jpg


Tesla-Model-X-falcon-doors-1024x640.jpg


Tesla-Model-X-interior-1024x640.jpg


Tesla-Model-X-interior-2-1024x640.jpg


Tesla-Model-X-trunk-1024x640.jpg
 
Måkevingedører på en moderne bil i 2013? Syns denne bilen så ganske kjip ut... Batterisuv, nei her er det noe som skurrer helt fra starten av i mine ører.
 
De dørene er sikkert praktisk på fjellet med 40cm snø på taket :p
 
Liker biler som ikkje er heilt a4. Men trur eg hadde tatt kampen for s varianten her. Er meir rett i min verden. Sport som er tanken og suv blir feil der.
Stilig bil ellers.
 
Ser for meg at måkevingedører er særs upraktisk når du skal parkere utenfor et kjøpesenter en lørdag formiddag. Bare å finne en parkeringsplass er vanskelig nok, men med denne løsningen ser jeg for meg at du må ha minimum tre sammenhengende parkeringsplasser for å kunne komme seg ut på begge sider. Hadde ikke hatt noe i mot å ha måkevingedører dersom jeg hadde hatt en SLS, men på en SUV syns jeg det er litt fjasete.
 
Foruten innsigelser ovenfor her synes jeg bilen ser for lite SUV ut, og at den oppfattes minst 30 cm for kort. Dette gir spesielt utslag på bakdelen av bilen.
 
Foruten innsigelser ovenfor her synes jeg bilen ser for lite SUV ut, og at den oppfattes minst 30 cm for kort. Dette gir spesielt utslag på bakdelen av bilen.

For kort? Den har 3 seterader + bagasjeplass:)

Forøvrig er jeg enig i at Tesla ikke har truffet på langt nær like godt med designet som på S (ut fra bildene). Måkevingene er helt bortinatta. Men det ser ut til å være imponerende greier Tesla har på gang. Det blir spennende å se om "prøvekaninene" kommer greit ut av det - på alle måter.
 
Ser for meg at måkevingedører er særs upraktisk når du skal parkere utenfor et kjøpesenter en lørdag formiddag. Bare å finne en parkeringsplass er vanskelig nok, men med denne løsningen ser jeg for meg at du må ha minimum tre sammenhengende parkeringsplasser for å kunne komme seg ut på begge sider. Hadde ikke hatt noe i mot å ha måkevingedører dersom jeg hadde hatt en SLS, men på en SUV syns jeg det er litt fjasete.

Tror ikke måkevingene utgjør noe særlig problem utenfor kjøpesenteret Lien.... ;)

[video=youtube;QUHR4_satOA]http://www.youtube.com/watch?v=QUHR4_satOA[/video]
 
For kort? Den har 3 seterader + bagasjeplass:)

Forøvrig er jeg enig i at Tesla ikke har truffet på langt nær like godt med designet som på S (ut fra bildene). Måkevingene er helt bortinatta. Men det ser ut til å være imponerende greier Tesla har på gang. Det blir spennende å se om "prøvekaninene" kommer greit ut av det - på alle måter.


Syns og den ser kort ut. Mulig eg ser feil, men det kan sjå ut som at den siste seterekka blir justert etter kor bilda blir tatt i frå. Kan sjå ut som siste rekka skal lang bak for å kunne brukes på det bagasjeromsbildet.

Men alikevel ein stilig bil med mykje plass om den brukes for 5 ivertfall.
 
Synes hele begrepet SUV har blitt vannet ut med årene.
Alt med drift på fire og bakkeklaring på over 15cm blir i dag kalt SUV, trenger ikke ha drift på alle fire engang (Nissan Qashqai, VW Tiguan) så denne sår ingen kjøpelyst hos meg. Liker Tesla Model S veldig godt, men...

SUV det er Range Rover, Land Cruiser og MB G-klasse!

Det er hvertfall det jeg mener...
 
Jeg er blitt helfrelst på Tesla, men jeg synes Model S er milevis foran Model X i design. Jeg tipper at bagasjeplassen i Model S er vel så stor som i Model X. (nesten 1000 liter) Når det er sagt ville jeg seriøst vurdert denne bilen hvis du mener at du absolutt trenger 4WD. Imidlertid tyder erfaringen på vinterføre fra Canada på at Model S klarer seg utmerket med 2WD, så lenge man har gode vinterdekk.
Husk også at med denne bilen får du ytelser som du ikke er i nærheten av med noen annen SUV. 0-100 på 4,6 sekunder.
 
Ser for meg at måkevingedører er særs upraktisk når du skal parkere utenfor et kjøpesenter en lørdag formiddag. Bare å finne en parkeringsplass er vanskelig nok, men med denne løsningen ser jeg for meg at du må ha minimum tre sammenhengende parkeringsplasser for å kunne komme seg ut på begge sider. Hadde ikke hatt noe i mot å ha måkevingedører dersom jeg hadde hatt en SLS, men på en SUV syns jeg det er litt fjasete.

+1, i tillegg til de øvrige kommentarene med sne på taket, skiboks etc tror jeg måkevingene vil slå opp i taket i mange garasjeanlegg/i kjøpesentre med indikatorer på om plassen er ledig. I garasjeanlegget på jobben hadde jeg definitivt ikke fått opp dørene. Men Tesla skal ha for sine innovative tanker....
 
Likte den bedre etter å ha sett videoen på forrige side kjenner jeg. Dørene virket smartere enn antatt, men samtidig kanskje ikke umiddelbart designet for norske forhold hvor du står på fjellet en helg som nevnt her før...