Tesla Model S

Hva rekkevidde angår så holder 16 mil mer enn nok for de fleste til daglig bruk.
I følge tall fra SSB er daglig gjennomsnittlig kjørelengde under 40km

Med det argumentet, så kunne man jo hatt en drivstofftank på 8 liter. Ergo ER rekkevidde en issue. Jeg kjøper aldri en el-bil med rekkevidde kortere enn hva markedet p.t. tilbyr; Tesla.
 
Med det argumentet, så kunne man jo hatt en drivstofftank på 8 liter. Ergo ER rekkevidde en issue. Jeg kjøper aldri en el-bil med rekkevidde kortere enn hva markedet p.t. tilbyr; Tesla.

Å der avslutter vi den diskusjonen.
 
Prøvde Tesla for første gong i dag. P90D med Ludicrous aktivert. 772hk totalt. 0-100 på 3 sek. Fantastisk oppleving. Var fysisk uvel etter å ha testa akslerasjonen nokre gongar.
Prøvde 70D som ein kollega har bestilt etterpå. Veldig flott bil det også - og ikkje noko å seie på ytelsane. Hakket kvassare enn Kia Soulen som står i oppkjøreselen hos oss. Redd Kiaen får duge ei stund til...
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Lite som slår P90D fra 0-100. Men har du testet å akselerere fra 100 til 150 km/t?
 
Fekk ikkje testa 100-150. Tok 0-100 nokre gongar på motorvegen mellom Fjøsanger og avkjørsel til Hop utanfor Bergen. Stoppa midt i motorvegen. Var lite trafikk. Trur me fekk nokre blikk frå dei andre billistane. Fantastisk moro:D
 
Da er dagen kommet, jeg har bestemt meg. Diseldriteren(520d F10) skal byttes inn i Tesla S. I utgangspunktet har jeg sett for meg å kjøpe brukt, helst av nyere årgang og gått lite.

Så er spørsmålet, hva må jeg ha med av utstyr og hva må sjekkes før kjøp? :)

Håper noen har gode tips å komme med :)
 
Tror det er rimelig sikkert å kjøpe brukt Tesla. Om den er gått lite eller mye betyr mindre enn på vanlige biler. Det finnes nesten ikke slitedeler. Jeg ville gått for en D, med luftfjæring og tech-pakke og helst siste generasjon skinnseter. Det andre er kjekt å ha, men intet "must". Jeg er nå på min andre problemfrie Tesla.
 
Da er dagen kommet, jeg har bestemt meg. Diseldriteren(520d F10) skal byttes inn i Tesla S. I utgangspunktet har jeg sett for meg å kjøpe brukt, helst av nyere årgang og gått lite.

Så er spørsmålet, hva må jeg ha med av utstyr og hva må sjekkes før kjøp? :)

Håper noen har gode tips å komme med :)

Jaija da ble budsjettet blåst og landet på nybestilling. Blir en 70d med alt uten om vinterpakken, satser på at ventetiden blir kort(kan jo drømme..)
 
Det tåpeligste jeg har sett på en stund er Tesla sin prisvisning på hjemmesiden. Én pris for drivstoffbesparelser og en annen pris (hva bilen egentlig koster når du handler).
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
Det tåpeligste jeg har sett på en stund er Tesla sin prisvisning på hjemmesiden. Én pris for drivstoffbesparelser og en annen pris (hva bilen egentlig koster når du handler).

Ja denne har de vell blitt kritisert for i media for en god stund siden så det er rart at de ikke har fjernet det egentlig. Det er uansett billig å handle Tesla:) I Danmark må en vell ut med 2 500 000 neste år for P90D om jeg ikke tar helt feil :)
 
Jaija da ble budsjettet blåst og landet på nybestilling. Blir en 70d med alt uten om vinterpakken, satser på at ventetiden blir kort(kan jo drømme..)
Gratulerer. :) Det var når jeg så dette - jeg sprang over til Tesla for litt "window shopping".
 
Ja denne har de vell blitt kritisert for i media for en god stund siden så det er rart at de ikke har fjernet det egentlig. Det er uansett billig å handle Tesla:) I Danmark må en vell ut med 2 500 000 neste år for P90D om jeg ikke tar helt feil :)

Prisen skal opp fra 900' til 1.500k fra nyttår i DK.
 
Negativ Tesla saker er jo på toppen av vg.no just no. Blant anna denne:
http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155

Har ein kompis som er "nybakt" Tesla eier, han skal aldri ha fossilbil igjen seier han.
Etter årets ferietur der diskusjonen i bilen kun handla om kor neste ladestasjon var er kona hans ikkje einig. Rart med det, men desse konene pleie få viljen sin.... Eg følger spent med frå utsida :)
 
Negativ Tesla saker er jo på toppen av vg.no just no. Blant anna denne:
http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155

Har ein kompis som er "nybakt" Tesla eier, han skal aldri ha fossilbil igjen seier han.
Etter årets ferietur der diskusjonen i bilen kun handla om kor neste ladestasjon var er kona hans ikkje einig. Rart med det, men desse konene pleie få viljen sin.... Eg følger spent med frå utsida :)

Ganske lite å diskutere mao, ettersom Europa er peppra med superchargere.

Ja jeg har Model S og nei, jeg har aldri hatt ladeangst ;)

Og jeg tviler veldig på at jeg noensinne skal ha fossilbil, da har jeg i så fall vunnet i Lotto og kjøpt meg en Ferrari eller noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Negativ Tesla saker er jo på toppen av vg.no just no. Blant anna denne:
http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155

Har ein kompis som er "nybakt" Tesla eier, han skal aldri ha fossilbil igjen seier han.
Etter årets ferietur der diskusjonen i bilen kun handla om kor neste ladestasjon var er kona hans ikkje einig. Rart med det, men desse konene pleie få viljen sin.... Eg følger spent med frå utsida :)

Er jo sjarm over det og da, blir litt som ett opptrekk ur. Krever at en passer på, men det er litt kjekt og ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale og Oddemann
...og der var min Model S nummer to i rekka impulsbestilt. Noen som trenger en pent brukt P85? ;)
 
Oppgraderte min P85D til Ludicrous denne uken. Nå skal den gå 0-100 på 2,9 sec. Om det var verdt det, tja. Jeg ble allerede litt uvel med Insane mode, men forbikjøringer 80-(sensurert) går nå så fort at jeg risikerer å bli syklist om ikke så lenge.
 
Min datter skal nå ut og studere. Planen har vært at hun blir utstyrt med moped.

Inn fra sidelinjen kommer et alternativ om at hun får med seg den en (store) bilen. Denne flotte bilen (2002-modell) bruker til daglig min kone frem og tilbake til jobben. Det er 6 mil hver vei, så det har spist jafs på kilometrene og når det gjelder bompenger og andre avgifter har jeg savnet julekortet fra Finansministeren; "Vi takker for et hyggelig samarbeid i året som har gått" etc....

Hvis min datter får denne bilen med seg til studiestedet så er det behov for en milsluker til min kone. Det er fortsatt noen fordeler med el-bil, men hvor trygt er det å kjøpe en brukt bil? Valget må bli en Tesla Model S, som følge av batterikapasiteten og behovet for kjørelengden.

Min største bekymring er at det kan være "tekniske og elektriske duppedingser og batteri/batterideler som er skadet og/eller misligholdt".

Hvordan er det å kjøpe en Model S brukt?
Et alternativ er selvfølgelig en hybrid-bil.

8
 
Det finnes andre alternativer som dekker 12 mil om dagen (også på de kalde dagene) - Leaf 30kw og nye i3. Regner med at begge kan kjøpes nye for mindre enn brukt TMS. Til ditt spørsmål har jeg ikke et godt svar.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla