Tesla Model S

I sin tid hadde de russebussene aggregat på taket, evt. på henger for de aller kuleste, da tenker jeg det varer hele veien til Dakar :mrgreen:

Det er alt for sjelden at jeg ferdes i Graadalsvegen nå for tiden etter mitt eksil til Vestlandet, men jeg skal gi lyd om det blir noe i løpet av vinteren...

Gamle Opheimsbakken hadde nok ikke trodd sine egne øyne om han hadde sett bil uten bensin :rolleyes:

To-tre knapper, det er alt du trenger, akkurat som på en dame @Minuteman :mrgreen:

Ellers kan jeg kort dele mine erfaringer så langt: Mange myter omkring Tesla i daglig bruk, og en del av de første hadde en del småproblemer. Disse er mer eller mindre luket bort, min er f.eks helt feilfri, og resten av småpjasket tunes inn kontinuerlig via SW-updates, delvis på grunnlag av kundenes ønsker og tilbakemeldinger.

Rekkevidde handler om planlegging, og du tyner lett ut over 400km om vinteren også om du kjører normalt. Om vel et år er rekkeviddeangst på langtur historie pga superladere. De som skal til fjells må selvsagt ha strøm der og planlegge, men da er det heller ikke noe problem. Man må faktisk huske å fylle bensin på en vanlig bil også. Jeg har til nå til gode å oppleve noen som helst begrensning ift min tidligere bil.

Merker at det er lett å bli hjernevasket og småreligiøs ja, men skal jeg være helt nøktern er det likevel ingen tvil om konklusjonen. Det er før og det er etter.

Redigert av en moderator:
6E13DE05-31C0-4216-B502-789A714F9940_zpswkmryxft.jpg

CB44B343-D01B-4B9D-90C2-81F01DF8BD43_zpsmjx7uid7.jpg

Noen med litt kjennskap, både til Tesla og elektro, som kan si hva de vil koste å etablere en hurtiglader-stasjon? Og hva er kostpris for en tilbyder å lade opp fra 0 til 100%?

Er det noen "miljø-fantaster" so har tenkt på at det går atom-kraft over det norske kraftnett om natten? Det betyr at "EL-biler som lades om natten" lades med svensk atom-kraft. I tillegg så er det mye tap av kraft som fraktes over lang avstand. Dette reduserer selvfølgelig "miljø faktoren" som noen flagger høyt for el-biler. (For oss som ikke fokuserer på det, er det mer artig med en vass bil!).

Det er en god del av strømmen som blir borte i forbindelse med transport av strømmen. Prosenten husker jeg ikke, men det kommer klart inn her om strømmen er laget av det ene eller andre, Kull er visst den vanligste ressursen. Hvordan en Hybrid kommer inn her, har jeg ikke funnet ut. Fordelen her er at "en liter til produksjon av strøm" vil være det samme også om x dager. Strømmen fra stikkontakten reduseres.

:cool:

Nå er vel strengt talt atomkraft en relativt ren kraftkilde. KWh/utslipp er nok et myyye penere tall en kritikerne vil innse.

Den største fordelen jeg ser med elbil (bortsett fra de skapt av staten) er at du har null lokalt utslipp. I en storby vil dette ha stor effekt på luft/bo kvaliteten.

Min hovedgrunn for å ønske meg elbil har alltid vært miljøhensyn, men elbil var uegnet til mitt behov som enbilbruker helt til Tesla dukket opp. Da var det som nevnt over så mange andre gode grunner til å ta steget at man fort kan glemme ønsket om å være miljøvennlig, men det er jo egentlig knakende likegyldig. At Tesla har klart å få folk som ikke er interessert i miljøet til å kjøre elbil allerede nå er en bragd vi alle bør sette stor pris på, uansett hva vi kjører selv. Hver dag jeg er ute og sykler eller løper i den elendige byluften er det oppløftende å se en elbil summe forbi. Utviklingen ville uansett komme, men Tesla var en litt uventet kickstart satt i gang av en mann med så høy selvtillit at du må bare le når du tenker på det.

Den lokale effekten er udiskutabel. Mange lever også i troen på at elbilen har samme eller høyere livsløputslipp av CO2 enn forbrenningsbiler. Det er ikke så rart heller når det florerer av feilinformasjon i media. Regnestykket er vanvittig sammensatt, og skal det være sammenlignbart må man tenke totalt livsløpforbruk både på bil og energiproduksjon. Strømmen har utallige små tapsfaktorer på sin vei til bakhjulene på en elbil, men det samme gjelder for bensin og diesel. Du kan jo bare begynne med å forestille deg CO2-fotavtrykket til produksjon og drifting av rigger, skip, videre transport, raffinering osv. Med likt sammenligningsgrunnlag (som f.eks bilstørrelse og energiframføring) og forsiktige tall er elbilen allerede like god eller bedre på livsløp om den går på ren kullkraft. Med en realistisk strømmiks er det ingen tvil. I tillegg kan en elbil gå på 100% ren energi (bortsett fra bygging av infrastruktur til å skape ren energi)

Og skulle vi ha vært så ignorante og regnet så på viddene feil at dette ikke stemmer likevel, så gjelder det uansett bare nåtid. De fleste forstår hvilken vei det bærer med batteriteknologi vs forbrenningsmotorer, og at en elbil skal forurense mer enn en fossilbil kan vi le godt av om noen år når myten ikke har livsgrunnlag lenger. Hvordan kommer vi dit? Ikke ved å kjøre rundt i en oljebrenner i alle fall. En vanskelig erkjennelse å svelge for en motorelsker som meg, men det gjør den ikke mindre sann.

Se f.eks denne:
CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel

Redigert:
Rare greier de ladeproblemene....
Jeg forstår ikke helt hvordan dette kan skje... Årsaken er at strømnettet ikke er jordet...

:cool:

Jeg tror ikke elektriske biler er fremtiden (fremtiden er langt fremme...). Jeg tror og håper hydrogen er teknologien som til slutt ender opp som miljøvennlig massekonsum-bil.

Men frem til den tid, så er det kult at elbiler er pene biler.

Spent på argumentasjonen din her Entropy, en hydrogenbil er strengt talt en elbil hvor energien er lagret i hydrogen og ikke i en batteripakke. Så ser ikke helt hvorfor det skal være så stor forskjell.

Klar over det @Mathfjeld.
Men når hydrogen blir en del av infrastrukturen så er det en lik hverdag som drivstoffbiler har idag.
Tross alt så er det noe herk med lading og variasjoner av rekkevidde avhengig av temperatur osv.

Det er jo også blitt en problematikk rundt stjeling av ladekabler i byene nå.

Redigert av en moderator:
Hydrogen eller batterier, en av de to vil nok være energibærer for transport i framtiden.

Begge har store utfordringer som må løses før den tid.

Batteri sliter med temperaturavhengighet, slitasje og ladetid.

Hydrogen sliter med at det fortsatt krever betydelig mer energi å lage H2 enn hva det bærer med seg. Det krever også en stor utbygging av produksjonsnett såvel som distrubisjonsnett før det kan benyttes.

Jeg vet ikke hvilke som er moden først, jeg håper det blir batteriet. Logikken min er enkel. Verden er bedre tjent med at vi har ett samlet distrubisjonsnett for alle våre energibehov, uavhengig av om det er til industrien, privat bruk eller transport. Strømnettet er alt på plass for de to første.

Redigert: