Tesla Model S

Vet du noe mer om når du får din @Celter? Jeg hadde forventet levering nå i september, har i alle fall fått indikasjoner på det før, men i dag sa de at jeg får den i første halvdel av november... :mad:
Hei Tore. Jeg fikk min på torsdag. Gled deg, bilen har så langt oppfyllt alle mine forventninger og litt til.

Redigert av en moderator:
Prøvekjøring er booket den 11. :).
Skal eventuelt ha den på leasing, men har hørt at de setter restverdien vanvittig lavt - er det noen med noe erfaring rundt dette?

Skal eventuelt ha den på leasing, men har hørt at de setter restverdien vanvittig lavt - er det noen med noe erfaring rundt dette?
Lav restverdig genererer jo større mnd avdrag for deg som fakturamottaker. Er vel vanlig med rundt 52-58 % i rest. Men helt klart umulig og spå restverdig på disse bilene tre år frem i tid. Tesla et også restverdiggarantist og således tar all risiko,men kan fint også tjene 50-70K pr bil om markedet er der fremdeles.

Restverdi blir også generert av tilbud og etterspørsel. I dag og et par år fremover er det nok mange som kan tenke seg en ny-brukt ELbil. Model S er alene i sin klasse, så den bør vel stille godt for ikke å synke så mye. Derimot går utviklingen veldig fort.... Blir den derfor fort gammel? da spesielt gamme led tanke på teknologi? Sammenliknet med PCer så var på 90-tallet en tre år gammel maskin ubrukelig. I dag kan de godt brukes. Det er ikke akkurat det samme, men det er snakk om høyteknologi.

Noen som husker Prius 1? Det er fryktelig lenge siden jeg så en slik på veien. Prius 2 er heller ikke så vanlig....

Tesla oh ELbil (og Hybrid) er kanskje (i dag) bilen du kjøper ny og selger når den er 2-3 år?

Uansett, jeg må få somlet meg bort og prøvd en S

:cool:

Prøvekjørte Tesla sist fredag. Farlig rask akslerasjon, selv med 5 personer i bilen. Behagelig å kjøre (luftfjæring). Romslig innvendig og stort bagasjerom bak pluss et mindre foran under panseret. Når du betaler 500.000++ så koster hattehylla kr. 1.600 ekstra! En liten plate med teppe på. Someone is getting screwed. Men datteren min likte "Ipad-bilen". Litt usikker på om disse dørhåndtakene tåler underkjølt regn som fryser på karroseriet? Tror jeg venter med å bestille til jeg hører hvilke erfaringer folk har gjort seg i januar og februar med 25 kalde.

Prøvekjørte Tesla sist fredag. Farlig rask akslerasjon, selv med 5 personer i bilen. Behagelig å kjøre (luftfjæring). Romslig innvendig og stort bagasjerom bak pluss et mindre foran under panseret. Når du betaler 500.000++ så koster hattehylla kr. 1.600 ekstra! En liten plate med teppe på. Someone is getting screwed. Men datteren min likte "Ipad-bilen". Litt usikker på om disse dørhåndtakene tåler underkjølt regn som fryser på karroseriet? Tror jeg venter med å bestille til jeg hører hvilke erfaringer folk har gjort seg i januar og februar med 25 kalde.

Det er sikkert lurt å vente litt hvis man har tålmodighet til det. Det hadde ikke jeg:)
Når det gjelder dørhåndtakene er jeg ikke spesielt bekymret. De har vært gjennom en hard vinter i Canada uten at jeg har lest om noen problemer. De er oppvarmet og det skal nok litt til før de fryser til.

For noen år siden var det Cayenne-kolonner som kom til fjells i høstferien.

Da jeg kjørte innover til Oslo fredag ettermiddag kom de sedvanlige Cayenne-, BMW- og Audi-kolonnene, men jaggu kom det ikke en bunke med Tesla også. Tøffe biler, som jeg regner med å se mange av her oppe fremover. Og som ivrig motstander av el-biler må jeg bare bite i gresset, krype til korset etc. En slik en har jeg fankern meg lyst på.

Det blir spennende å lese om erfaringene til vinteren.

Klart at norskt underkjølt regn kan bli en utfordring. Tror jeg... Norsk vinterføre med slik sprek motor... Hvordan blir det opp til Gaustadblikk? kan det være mye elektrisk som kan gå? (Mann har nok lært litt siden "Luckas skapte mørket". (Engelsk humor)).

Det kommer en reportasje om Model S på Brooom nå på torsdag! Den vil jeg prøve å få med meg!

Dette er noe som kommer1).

Det finnes så mye elektronikk i dagens moderne biler, så at dette skulle bli noe større problem for Tesla enn for røkla har jeg liten frykt for.

At det fortsatt finnes elektroniske komponenter som ikke fungerer under 35 minus kompenseres med finurlige varmeløsninger.

@Celter, du kommer deg nok til fjells. Og når du gjør det, så er du velkommen innom på en kaffe mens jeg tester kjerra.

Det kommer en reportasje om Model S på Brooom nå på torsdag! Den vil jeg prøve å få med meg!

Jeg tør å spå at Broom sin reportasje er like nevenyttig som en smeltet pinne-is. Larsen er jo begeistret over alt fra skikkelige drittbiler til gode biler, og helt umulig å vite om dette er meninger som er kjøpt og betalt eller god bil-journalistikk. Gleder meg til å se top gear sin review av den...

For andre gang på et par år er jeg enig med @Entropy.

Jeg "var med" den gangen unge Larsen gikk svanger med idéen om Autofil. Omkvedet (rettet til oss bilfolk) var at han kun skulle ha med - eller promotere - biler han selv likte, og at det ikke skulle være et program basert på kritisk journalistikk (eller journalistikk i det hele tatt?). Larsen skulle lage et underholdningsprogram, og jeg mener bestemt å kunne huske at programmet lå under paraplyen til NRK's Underholdningsavdeling.

Etter kanal- og navnebytte er jeg usikker på om filosofien er endret, men ettersom jeg ikke har sett ett eneste Broom-program er jeg neppe den rette til å uttale meg om dette.

Så jeg gleder meg til Top Gear kommer med sin dom over produktet. Tipper den er positiv, men med visse innsigelser mot manglende motorlyd (er ikke dette løst med elektronisk lyd, mon tro?)

Enig med både @Entropy og @Minuteman. Unge Larsen er ikke kritisk. Men du får en glede i fine bilder og "moro med bil". Både Top Gear og Autofil (var) programmer som både meg, kone og barn syntes er artig å se på. Den faglige nytte er begrenset. MEN du får vite, på en artig måte, hva som er inn, artig og gøy! Det er gleden med bil som er i hovedfokus. Underholding, Riktig! (Broom tror jeg faktisk at heller ikke jeg har sett! Egentlig burde jeg se mye mer på TV så jeg får mest igjen for lisenspengene....).

Selv smeltet is er godt! Bare hold en kopp under, så ikke alt blir borte!

8-D

Journalistikk eller underholdning, uansett hvilke kritererier man vurderer Larsen etter, så er det bånn i bøtta IMHO.

Mannen får orgasme av å se girstangen i en 13-på-dusinet Honda Civic og går i knestående for speilene på en Kia Karens. Mannen har null kred og når det hele toppes med avsporinger til båt og henger (les campGeangvogn) og masse psykotisk latter, er det takk for meg. Det er mange år siden jeg sist led meg gjennom det gnålet.

Takk meg til Top Gear; det er sannelig mye tull der og, men det nesegruse slipper man. Mye god humor er det óg.

:)

?? Top Gear er først og fremst et underholdningsprogram. Selv om de har peiling på bil har programmet aldri hatt fokus på seriøs biljournalistikk. Et program jeg liker å se på (i passelige doser) men som aldri vil påvirke hvilken bil jeg kjøper.

Ingen grunn til å vente. Bilen er allerede gjennomprøvd i Canada og Alaska under samme forhold som du finner hjemme, og utallige førstehåndserfaringer fra Teslaeiere til nå gir et positivt bilde. Selvsagt kan den ha sine quirks som dukker opp etter lengre tid, men det skulle ikke være noe mer enn andre biler som går i Norge. De problemene folk har hatt med bilen til nå har stort sett ikke med kulde å gjøre. Dørhåndtakene er i følge Telsa testet med 8mm islag utenpå.

Er enig i at prisen på hattehyllen virker OTT, men etter å ha spart 8-900 000 i avgifter betaler jeg det med et smil ;)

Forresten sjekket jeg nettopp pris på hattehylle til en Audi A3 hos Møller for en kunde, og den kom på trivelige 4900 kr, så Tesla er kanskje ikke så ille likevel.

Journalistikk eller underholdning, uansett hvilke kritererier man vurderer Larsen etter, så er det bånn i bøtta IMHO.

Mannen får orgasme av å se girstangen i en 13-på-dusinet Honda Civic og går i knestående for speilene på en Kia Karens. Mannen har null kred og når det hele toppes med avsporinger til båt og henger (les campGeangvogn) og masse psykotisk latter, er det takk for meg. Det er mange år siden jeg sist led meg gjennom det gnålet.

Takk meg til Top Gear; det er sannelig mye tull der og, men det nesegruse slipper man. Mye god humor er det óg.

:)

Nemlig, det er det det er, humor. Elsker når de slakter populære bilmodeller og gang på gang lite subtilt antyder at folk flest er idioter :cool: