Tesla Model S

Ser ut til at det kommer en sportpakke med forbedringer på understell og et par cm bredere bakhjul. Håper bare den blir tilgjengelig i tide. Brembobremser er det også. Her er en gjennomgang av understellet, og det er tydeligvis ikke noen lekebil.

From what we've just seen it seems that Tesla has some very clever engineers on the payroll. The 2012 Tesla Model S appears to be much more than a sophisticated battery and electric motor encased in a beautiful wrapper. Dig down farther and the bones look very sound indeed, suggesting that Tesla has serious all-around potential to be around for the long haul.

Da er i alle fall fargen bestemt. Fikk ikke sove, så da ble det litt lek med paintbrush i stedet. Fargen må bli grå med mørkegrå hjul. All krom folieres med samme gråfarge som hjulene. Ojojojojojojoj, snasent!

Og sort/sort interiør selvsagt.

Tesla_zps5af041a0.jpg

TeslaII_zps7fc523f8.jpg

Jeg har nettopp reservert en Tesla S. Fikk litt kalde føtter med tanke på barnesete. Er det noen som har informasjon om bilen leveres med Isofix?

Nå har jeg ikke sett så alt for mange bilder av bilen innvendig, men det første som slår meg er at den skjermen ser helt malplassert ut. Øynene på veien bruker å være en grei huskeregel.

Min eneste erfaring med el-bil er en liten tur i en Nissan Leaf, ble absolutt imponert over at vi nå har kommer til punktet hvor el-bil er bil og ikke bare en batteripakke, en el-motor og en støpt karosseri.

Jeg har nettopp reservert en Tesla S. Fikk litt kalde føtter med tanke på barnesete. Er det noen som har informasjon om bilen leveres med Isofix?

Model S is child-seat ready. It features the LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) System that eliminates the use of seat belts to secure child safety seats. There are two LATCH System anchors in the second row seats.

Jeg vet ikke om dette er det samme som Isofix. Hvis ikke må du nok ha deg et amerikansk barnesete :)

Nå har jeg ikke sett så alt for mange bilder av bilen innvendig, men det første som slår meg er at den skjermen ser helt malplassert ut. Øynene på veien bruker å være en grei huskeregel.

Det er ikke akkurat pent med den store skjærefjøla midt i dashen, men det er ikke så mye annet å gjøre med den. Sikkerheten bekymrer meg ikke så lenge du ikke begynner å se på film mens du kjører. Den sitter der mange av knappene ellers sitter på en bil. Det du trenger i fart har du på displayet over rattet og på rattkontrollene.

Ut ifra bilder/filmer så må jeg si at Model S er en nydelig bil. Om det hadde vært litt lengre rekkevidde hadde det vært en strålende bil, men dessverre blir det en for kostbar bil nummer 2.

Sjekk pris....

Tesla S er strengt tatt en meget dyr bil. Det er bare vi her i norge som har et "noe forskrudd" forhold til hva biler skal koste og har derfor gått mann av huse for å handle denne bilen :p.

Dyr i utlandet, men ikke dyrere enn sammenlignbare konkurrenter (hvis den leverer i forhold til vitnemålene så langt), altså sannsynligvis riktig priset.

I Norge er den rett og slett latterlig billig. Her er det bare å handle før det er slutt på festen og avgiftene kommer.

Satt og siklet til en youtubevideo av Aston Martin Virage i går. Herlig snerr fra seksliters tolver på nesten 500 hk. Plutselig gikk det opp for meg at min neste familiebil har både raskere 0-100 og kvartmil :eek: Tror du jeg gleder meg litt? :cool:

Dyr i utlandet, men ikke dyrere enn sammenlignbare konkurrenter (hvis den leverer i forhold til vitnemålene så langt), altså sannsynligvis riktig priset.

I Norge er den rett og slett latterlig billig. Her er det bare å handle før det er slutt på festen og avgiftene kommer.

Satt og siklet til en youtubevideo av Aston Martin Virage i går. Herlig snerr fra seksliters tolver på nesten 500 hk. Plutselig gikk det opp for meg at min neste familiebil har både raskere 0-100 og kvartmil :eek: Tror du jeg gleder meg litt? :cool:

Du misforstod meg litt Tore :).

Tesla S er, for elbiler å være, en meget kostbar bil.

Det blir derfor litt absurd å sammenligne den med en Leaf og lure på hvorfor Leafen ikke har bedre rekkevidde enn den har.

Vi opplever Tesla S som rimelig fordi den har performance vi normalt sett må betale mye, mye mer for om det er snakk om bensin eller dieselbiler.

For å vri på det;

Finnes det overhodet masseproduserte elbiler for forbrukere som koster mer enn en fullspekka Tesla S?

En BMW-kilde spår en pris opp mot $50000 for i3. Da er 160km stusselig, spør du meg

Som fortsatt er $2000 mindre enn rimeligste Model S starter på i USA, da med minste batteripakke som ikke har kommet enda...

Igjen; Model S er en kostbar elbil med ditto bedre spesifikasjoner enn det meste annet som har kommet enda.