Tesla Model 3

Det er antageligvis moderne, nyskapende, miljøvennlig etc. Personlig tror jeg ikke jeg greier å være så "miljøbevisst" at jeg satser på en EL bil. Takke meg til en gammel 911 som lukter bil. Trekker du miljøkortet framfor avgiftsbesparelser er jeg villig til å høre. ;)
Tom

Selv om jeg er gammel - vil jeg ikke på død og liv være dinosaur. ;) Mer død enn liv.

Hvis man blir for gammel og grå til å utforske nye ting; vel.

Det går an å ha "bil" og "elbil" for å få erfaring fra to verdner.

• Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Det er antageligvis moderne, nyskapende, miljøvennlig etc. Personlig tror jeg ikke jeg greier å være så "miljøbevisst" at jeg satser på en EL bil. Takke meg til en gammel 911 som lukter bil. Trekker du miljøkortet framfor avgiftsbesparelser er jeg villig til å høre. ;)
Tom

Men spørsmålet er fremdeles: Har du prøvd en slik bil Tom? ;) Du er nødt til å få deg en test i en P90DL en dag. Jeg har prøvd mye rart, men det er helt latterkick og kan ikke sammenlignes med noe annet. Jeg er overbevist at du vil justere ditt syn noe etter å ha opplevd det.

Uansett, jeg skjønner godt hva du mener. Er du motorinteressert mister du noe på veien selvsagt, selv om den er mye bedre å kjøre i det daglige. For min egen del ser jeg på det som to forskjellige ting, og da blir ikke lyd og lukt noe savn. Nå er jeg uten både MC og en kul bil med motor. Det er et savn, men Dagligbilen ville aldri dekket det behovet uansett. Den bilen finnes ikke. Det kunne vært en Panamera (for å fortsette på Porsche-sporet), men det er heller ingen sportsbil, da er Teslaen like god, og den er for dyr, for dyr i drift og har for lite plass. Det må være en 911 eller Cayman skal det være noe poeng. Derfor blir også sammenligningen din meningsløs. Porschen har plass til 2/5 så mange mennesker og 1/10 så mye bagasje. I tillegg koster den gjerne det doble (i modell 3s tilfelle snakker vi nok minst om det firedobbelte. Det blir som å sammenligne epler med en skiftenøkkel...

Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Model 3 er bare en enkelt bil, og ikke så spennende i seg selv, men den fyrer opp et skikkelig bål under de andre produsentene, med superladenettverket som allerede er godt etablert og skal dobles innen et år eller to. Det kommer til å akselerere utviklingen til de andre merkene radikalt. De var rimelig skeptiske og uinteresserte i utgangspunktet. Nå kommer det til å ta av i stedet. En stor grunn til dette er fotfestet Model S har skaffet Tesla, med en betydelig porsjon drahjelp fra Norsk bilpolitikk. Det er helt genialt!

• Liker
Reaksjoner: aek
Jeg er vel pr.definisjon helt Dinosaur i og med at jeg er antagelig eldre enn dere, mulig også mere konservativ og lite nytenkende, ser vi på bilens historie var den første bilen elektrisk. Jeg har ikke ennå fått diagnosen geriatrisk og skjønner at ungdommen i dag ser verden med grønne øyne, mine er desverre fokusert på å holde kollektivtrafikken gående, hvilket jeg bruker, og på fritiden gi fullstendig F... koser meg med kvalitetsturer med vintage 911, Willys 1944 og veteranmotorsykler. Og ja, jeg har prøvd Tesla, morsomt når det er fulladet og går rett fram, ikke så artig når du skal bytte batteripakken på miljøkortet. :)
Tom

Skal prøve å ikke spore av helt, men må korrigere litt: Det er mye billigere å gjenvinne batterier enn å produsere nye, så det problemet løser seg selv. Hva miljøkort er skjønte jeg ikke helt... For så vidt er den mer miljøvennlig i livsløp enn fossilbil uten gjenvinning også, så det er uansett et non-issue, men når volumet øker må det uansett gjenvinning til for å ha råstoffer.