Terskel for flipping

Medlem
24. aug. 2009
Innlegg
420
Sted
Oslo
Jeg tok meg selv i å tenke på hvor mye jeg faktisk bruker de ulike klokkene mine i dag. Av 4 ur per dags dato er det bare 2 som får noe særlig WT. Det hender de andre kommer på, men det er ofte fordi jeg har dårlig samvittighet ovenfor meg selv og urene:p

Så kom flippingtankene snikende...:mrgreen:
Men etter mye selvransakelse fant jeg ut at det hender jo at jeg faktisk har lyst å bruke disse urene. Samt at preferansene ofte går i bølger.... Meeeeen, det hadde jo vært morro med noe nytt:mrgreen:

Så det jeg lurer på er; Hva skal til for at dere flipper ett ur?
 
Her er det nok like mange svar som medlemmer...

For min del vil jeg si at terskelen er ment å være ganske høy, langt høyere enn den egentlig er. Jeg opplever vel at "lojaliteten" til mine klokker synker proporsjonalt med antall klokker i hus. Sånn sett burde man kanskje klare seg med et par-tre stykker:confused::confused: Det blir jo gjerne også sånn at når man skal kjøpe klokke nummer 3-10 (eller 20 for noen) velger man jo ikke bare ur som skal brukes til samme formål, og da vil jo noen nødvendigvis bli brukt mindre til hverdags...
 
Jeg har i min relativt korte tid som WIS ikke flippet en klokke ennå. Eternaen min vil jeg nok aldri verken flippe eller selge, men jeg har vært inne på tanken med Doxaen. Men har latt det være med tanken foreløpig. Jeg liker den så godt at jeg hadde nok savnet den ganske kjapt og heller vært fristet til å spare opp til klokken jeg hadde lyst på. Men det er jo en taktikk som blir vanskelig i lengden, både fordi det vil bli mange klokker etterhvert og fordi det hadde kostet for mye i lengden.
For min del vil nok terskelen for å flippe en klokke være at klokken ikke er så interessant for meg lenger, eller at jeg får veldig lyst på en annen klokke og av økonomiske grunner blir nødt til å la en i samlingen gå:)
 
For min del er det feelingen med klokken som er avgjørende.

Etter en stund med "ny" klokke får jeg tanker som liker/liker ikke, ofte kan det gå litt tid men man får altså en viss feeling med klokken.
F.eks er Rolex med lenker uten SEL en ting jeg erfaringvis ikke får noe godt forhold til, andre igjen kan se sjarmen med disse etter hvert slitne lenkene.

Er sikkert/heldigvis helt personlige preferanser som avgjør dette slik at vi i overskuelig fremtid har muligheter til å handle klokker av hverandre.
Måtte vi alle ha hell og lykke til i jakten på vår helt personlige "holly grail".:p
 
For min del var terskelen egentlig høy. Jeg lider sterkt av samlermani, og er generelt mer glad i å kjøpe enn å selge.

MEN; så fikk jeg lyst på noe nytt. Etter litt selvransakelse fant jeg ut at jeg på det tidspunktet ikke kunne forsvare å dra kortet enda en gang. Klokker er tross alt ikke den eneste dyre hobbyen min, og med kone, barn, hus etc er det begrenset med min inntekt hvor mange hundre tusener man kan ha låst i hobby. Vurderte en stund om jeg skulle selge Maseratien for å funde noen vintage Rolex grails, og i neste øyeblikk om jeg skulle selge noen klokker for å gjøre oppgraderinger på bilen.

Dermed flippet jeg noen klokker for å få plass til en vintage. På det viset har jeg opprettholdt valutaen i klokker og bilen er der fortsatt. Det skal dog sies at jeg mer enn ofte savner de fire som røk. Det har vært mye fokus på Explorer I her inne i det siste, og det svir litt. No-date Submariner mangler jeg nå, så der må jeg jo ut å jakte på nytt over jul en gang. Ingen samling er komplett uten en vintage Speedmaster.

Det verste av alt er at jeg ikke er helt sikker på hvor lenge redsuben jeg flippet til blir. Den er rå, men er ikke helt fortrolig med at det er så mange av dem nå. Meget mulig denne flippes en gang de neste ukene...
 
Jeg merker ganske tidlig om en klokke blir flippet. Hvis den etter "hvetebrødsdagene" blir liggende mer og mer i skuffen er den klar for å ryke ut.
Hvis den etter en stund i skuffen gir en skikkelig god-følelse når den igjen kommer på håndleddet, da er det en keeper.:mrgreen: Det blir den endelige testen på at valget var riktig.
Føler at jeg er på et nivå hvor de klokkene jeg har nå "aldri":)roll:) kommer til å ryke ut...