Tema for samling

Medlem
8. jan. 2012
Innlegg
76
Sted
Oslo
Heisann,

jeg sitter og tenker på hvilken vei min fremtidige samling skal gå. Hvilken røde tråd jeg skal følge.
Foreløpig er temaet store tøffe klokker, men det er jo litt vidt og å fullføre det projektet blir for heavy.
Samlingen er foreløpig litt vinglete, men så er jeg jo også fersk i gamet.
Snowflake, SinnU1, Hommage SupComp.
Så inntil videre må jeg fortsette å spare til en en av disse OPO/OSM/GMT/SD/Sub. Rekkefølgen er tilfeldig og vil endre seg i morgen :)

Så til spørsmålet;
Har dere en rød tråd i samlingen bortsett fra at klokken(e) er fine??

Fin kveld
 
Ulempen ved å føre en rød tråd er at du ender opp med en type klokker (doh!).

Mange samlere:samlinger vil nok, i hvert fall først, trygge et dykkerur, et dressur, en kronograf, noe vintage osv.

For egen del er jeg svak for ting på lenke og 40mm+ men fire ur er kanskje ikke å regne som samling
 
Tja. Nå har jeg ikke en særlig omfattende samling (enda ;) ), men jeg ser tydelige fellestrekk som har gjort at jeg har valgt ut de klokkene jeg har, og som får meg til å sikle etter andre liknende klokker.

Jeg har i hovedsak tre faktorer som går igjen:

- Svart skive

- Minimum vanntetthet på 100m. Dette handler om min tillit til klokken. Jeg hverken dykker eller dusjer med klokkene mine, men jeg liker at klokkene skal kunne bli våte uten å bekymre meg. En klokke med vanntetthet til eks 30 meter hadde jeg nok blitt gående å bekymre meg, evt vært påpasselig, for at vann ikke skulle komme i kontakt med klokken. I tillegg er klokker med en viss vanntetthet bygd mer solid og robuste enn typiske dressur. Jeg liker å vite at klokken min kan tåle det meste hverdagslivet har å by på :)

- Størrelse på ca mellom 36-42 mm. (jeg har med 36 mm kun pga at jeg liker Datejust ;) ). Dette har med komfort på hånden, og generell proposjon mellom klokke og håndledd å gjøre. Jeg har ikke store håndledd og en klokke på mer enn 42 mm er hverken behagelig eller ser imo bra ut på hånden min.


Heldigvis åpner kriteriene mine opp for ganske mange alternativer :cool:

Edit: Ikke bruk disse kriteriene mot meg i fremtiden hvis jeg skulle vike fra den gyldne sti, smaken har lov å endre seg, har den ikke? ;)
 
Her er temaer jeg både har forsøkt å følge, og hatt planer om å følge:

Merke, f.eks Rolex

Type ur, f.eks dykkerklokker, vintage, dressur, komplikasjoner

Tema: f.eks james bond, her er det en rekke merker man kan ta for seg, og jeg tenkte i sin tid spesifikke modeller brukt i filmene, både Rolex, Omega, Seiko, Patek ect

Litt av hvert, nevnt over, "en av hver" tanken... beater, dressur, vintage, chronograf...

Historiske ur. Ur som har "betydd" noe i verdenshistorien, f. eks Omega speedmaster i verdensrommet... Eller viktige horologiske horologiske begivenheter, f.eks el primero verk

Det finnes en tråd her et eller annet sted som tar for seg en mann som samlet på alfabetet, altså klokker der merket begynner på a, b, c,

Komplikasjoner, dette kan fort bli dyrt tror jeg

Det er kun fantasien som setter grenser...
 
Nå er ikke jeg i besittelse av en samling, men tror at det eneste som kan karakteriseres som en rød tråd når jeg tenker på fremtiden i klokkeboksen, er at det skal være klokker til litt ulik bruk, og gjerne ett eller to i mer eksklusivt materiale enn stål :)

Samtidig merker jeg at vinglepettertendensene er sterkt fremtredende i denne hobbyen for min del, så hvordan dette ser ut om feks 1mnd, er lite sikkert :D Er mye av moroa det og.
 
Jeg brukte 6mnd på å fokusere samlingen mot ett tema. Det gikk forsåvidt greit en stund, men det er så mange flotte klokker der ute som jeg ekskluderte. Endte opp med en helomvending og idag går alt utelukkende på følelser.

Eneste krav jeg har idag er at jeg ikke skal ha to klokker med samme urverk.