Tanker om Watch Vault

Medlem
11. nov. 2021
Innlegg
34
Sted
Oslo
Kom over dette firmaet på på folkeinvest som sammen med Klokkeriet ønsker å lage sosial markedsplass for klokker i Norge/Norden

Som investor ser ut som et spennende konsept, men jeg er usikker på om inntektene vil være store nok med modellen de kjører.
Som en klokke-entusiast ser det ganske nice ut å ha et mellomledd med transaksjoner, dog er det mange GG og få dårlige erfaringer å lese om.

Noen tanker her på TS?
 
Jeg er i utgangspunktet svært positiv til gründere og nye forretningskonsept, men jeg klarer ikke å forstå verdsettelsen. Det skal riktignok sies at dette selskapet ikke er alene om høye verdsettelser under offentlige emisjoner, men som et case blir det fort lite aktuelt å gå inn i dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Idva
«Når selskapet innfrir sine mål kan det betales utbytte til aksjonærene i år 5. Dette scenarioet betinger vekst utenfor Norden.»

Overnevnte samt det faktum at de har kontorer på Fornebu - lite å tenke på her! :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Idva
Da videoen nevnte noe om at dette var en sosial plattform jada jada jada, fikk jeg assosiasjoner til WeWork

 
  • Liker
Reaksjoner: Idva
Et optimistisk prosjekt som bærer preg av omfattende mangel på kunnskap om bransjen og mange naive planer.

-Nå synes jeg du er krassere enn det er grunn til; det er jo meget mulig at personene bak har både kunnskap om bransjen og snedige planer - men har som forretningsidé at invistorene de søker lider av omfattende mangel på kunnskap om bransjen og i tillegg kjøper naive planer...
 
«Klokkeriet som er en av verdens største interessegrupper for klokker»

Ok??
 
  • Liker
Reaksjoner: Idva
Ble tipset om at det nærmer seg åpning av denne folkefinansieringskampanjen, og at mange visstnok har forhåndstegnet seg.

Vi kunne sikkert startet en diskusjon rundt de tekniske løsningene, prognosene, budsjettene og valuation. Men dette er generelle problemstillinger hvor mange av dere sikkert skjønner like mye (eller lite) som meg :)

Derimot føler jeg nesten en slags plikt – i alle fall her på TS – til å lufte noen tanker om biten som relaterer seg til klokkeindustrien. Ting jeg skal driste meg til å hevde at jeg har litt peiling på.

Det er veldig mye å ta tak i, men jeg skal gjøre et forsøk: Planene som presenteres – med tette samarbeid mot autoriserte forhandlere, produsenter, deling av informasjon om service, eierskap osv. – fremstår som oppsiktsvekkende naive og fjerne fra den virkeligheten jeg (og flere jeg har diskutert det med i bransjen) kjenner. At dette i tillegg presenteres nærmest som ren plankekjøring får de røde lampene til å blinke hos meg.

Industrien er notorisk lukket, kontrollsøkende og lite samarbeidsvillig med eksterne aktører. Mye handler selvsagt om tillit og å kjenne de riktige menneskene (noe Watch Vault tilsynelatende ikke har/gjør) – men selv med det er det neppe nok for å gjennomføre planene. For å sette dette litt i perspektiv, så er selv noe så trivielt som bruk av bilder, informasjon og logoer (som jeg ser Watch Vault har brukt i mockupene i folkefinans-kampanjen) garantert advokatmat om det oppdages. Og nok et varsel om at noen ikke har forstått tegningen.

Forsøk på storslåtte offisielle samarbeid med bransjen har også blitt gjort før, både her hjemme og i utlandet. Inkludert proffe aktører med inngående kunnskap og nettverk innenfor klokkeindustrien, som 8past10 og Chrono24. Selv om disse var/er backet av større og proffere kapital, har det vist seg å ikke være gjennomførbart. Hvor mange store merker og autoriserte forhandlere ser du på Chrono24? Nettopp.

For meg virker det ikke som om gründerne har pratet med folk i bransjen, eller gjort noe research av industrien og strukturene der. Bortsett fra å håndplukke store tall som gjør seg flott på en slide.

Da kan man spørre seg om hva som er igjen av "plattformen", og hvilke behov eller problemer den egentlig løser. For ikke å snakke om hvorvidt selskapet er verdt de 33 millionene(!) de selv mener allerede fra startblokka.

Ingen fasit, men mine personlige meninger. Og om ikke det allerede er klinkende klart – jeg investerer ikke, og fraråder også alle mine venner og nærmeste å gjøre det.

PS: Når alt er sagt så tror jeg ingen av de involverte partene har noen dårlige intensjoner eller bevisst forsøker å villede noen. Bare har blitt forelsket i en veldig dårlig idé.
 
Klipper og limer fra noe jeg har skrevet om dette tidligere. Forhåpentligvis vil noen tenke seg om to ganger:


I tillegg til store ord og alt det der er det et par ting som blinker ganske rødt for meg.

Det er i min bok null sannsynlighet for at du kan levere og drifte en plattform med over 2bn i transaksjonsvolum med en total kostnadsbase og skatt på 20 millioner. Bare tenk på hosting, vedlikehold av app, verifisering, kundeservice, CAC, kontor, admin, etc. Til sammenligning, det er en grunn til at Chrono24 har hentet over $200m i funding totalt…

La oss leke litt med tall for å illustrere hvor tullete dette er. Fri kontantstrøm før capex er ca 45m. Dette er etter skatt, så før skatt er resultatet ca 57.5m. De har en omsetning på 65m, så det ligger 7.5m i kostnader mellom. Bare tenk på hva alt dette skal dekke. Eksempel, de skal selge ca 50 000 klokker i 2026, som alle skal verifiseres slik jeg forstår det. Si det tar 15 minutter å verifisere en klokke, da har du 12 500 timer med verifisering per år. Med 9 timer om dagen og 230 arbeidsdager trenger du rundt 6 ansatte som gjør dette fulltid. Bare der har du halve kostnaden din på 7.5m.
 
Redigert:
« Ambisjonen er å løfte den suksessfulle modellen til Klokkeriet fra Norge til et globalt publikum»

Hvilken modell..? Det er jo bare vill vest der inne. Eneste de har gående for seg er at det er FB som er plattformen. Tar du den ut av ligningen har du ingenting.
 
"Industrien er notorisk lukket, kontrollsøkende og lite samarbeidsvillig med eksterne aktører."

Oh yes.... Jon Henrik har 200% rett der og faktisk kan jeg si at det er som en liten "mafia" der.
Og alle som krysser "de mektige" på feil måte, blir torpedert.

Disse invistørerer er litt for ambisiøse og skal ende med å fly litt for nær solen.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
image (2).jpg

Forhåndstegnet 167,000 aksjer til nå. 220,000 må tegnes for at kampanjen skal gå igjennom.
 
" Selskapet har strategiske samarbeidspartnere og rådgivere med bred erfaring fra klokkebransjen, startup virksomhet og næringslivet. "
HVEM disse er, er nøkkelen til å forstå om ambisjonene er oppnåelige? Mulig det ligger under "dokumenter"?

" I dag finnes det ikke en standard for klokkeannonser og relevant dokumentasjon om klokken, som service papirer og sertifikater, uteblir ofte. Kjøpere kan villedes av ufullstendige salgsannonser og derfor utsettes for et potensielt dårlig kjøp. I det uoversiktlige markedet utsettes kjøpere for svindel med falske og ulovlige klokker. Dette er problemer alt for mange klokkekjøpere i annenhåndsmarkedet støter på"'

I de 11 år jeg har tusket inne på klokkeriet så har i alle fall jeg lært at dokumentasjon på service ligger KUN i de papirene man har fra urmaker. Får man ikke de sammen med klokken, kan man enten oppsøke urmaker selv for å oppdrive dokumentasjon, eller ta sjansenen sine uten papirer.

Standarden for annonser finner man til stor del i kravene til annonser på kjøp/salg sidene her inne.

Svindel med falske og ulovlige"? klokker har jeg kun sett noen få ganger, og da er gjerningspersonen som oftest outet etter noen få dager.

Problemstillingene som beskrives er i mine øyne kraftig oppkonstruert for å skape seg selv et marked for dette "geniale" konseptet.


PS: Ambisjon er ikke noe substitutt for talent!