Tanker om Arnold and Son

Medlem
12. aug. 2015
Innlegg
51
Sted
Oslo
Kan ikke huske å ha sett noe særlig med skriverier om dette merket fra 1764. Noen som har vært borti et ur fra denne urmakeren eller har andre erfaringer så oppfordrer jeg til å dele dem her!

Har helt forelsket meg i HM Perpetual Moon, det er per i dag kanskje en av de fineste klokkene jeg vet om!

hm_perpetual_moon_soldat_cream_300x510.jpg


Selvfølgelig inhouse med 90h gangreserve i en slank kasse på 42mm, har du sett noe så vakkert?
 
  • Liker
Reaksjoner: Mons og Pollux
Kan ikke huske å ha sett noe særlig med skriverier om dette merket fra 1764. Noen som har vært borti et ur fra denne urmakeren eller har andre erfaringer så oppfordrer jeg til å dele dem her!

Har helt forelsket meg i HM Perpetual Moon, det er per i dag kanskje en av de fineste klokkene jeg vet om!

hm_perpetual_moon_soldat_cream_300x510.jpg


Selvfølgelig inhouse med 90h gangreserve i en slank kasse på 42mm, har du sett noe så vakkert?

Merket er fra like før tusenårsskiftet, ikke 1700-tallet :) Og "in-house" er nok en liten stretch, for verkene er der La Joux Perret som står bak.

Når det er sagt: dette bør ikke bety så mye, og det er kule klokker og et friskt pust i segmentet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph
Se her ja, det var derfor jeg startet tråden, for å finne ut mer om merket @Fyrsten! Men den går likevell inn som dressklokken i "Din perfekte samling av 3 armbåndsur"
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Arnold & Son har noen fine klokker. Den med månefase med 3 dimensjonal måne er rå, men jeg synes heller ikke denne er verst:

 
  • Liker
Reaksjoner: JD83
Er det noen som kan opplyse en uopplyst sjel hvilket prisleie vi snakker her? Har fulgt de en stund på insta, og må si jeg liker en del av klokkene.
 
Jeg liker fra Arnold & Son veldig godt. Og de har jo også noen tekniske lekkerbiskner i bakhånd som "pyramide"-tourbillonen.

Time-Pyramid.jpg


Når det gjelder in-housediskusjonen så synes jeg den er litt komplisert i og med at La Joux Perret faktisk også eier Arnold & Son. Jeg har lest et sted at La Joux Perret som utvikler urverk for mange high-end merker, trengte et eget merke å putte inn urverk de hadde utviklet for andre produsenter som de produsentene av ulike grunner ikke ville sette i produksjon.

Både La Joux Perret og Arnold & Son er nå kjøpt opp av en av verdens største urprodusenter: Citizen. Så vidt jeg husker ønsket japanske Citizen veldig et merke og en finger også inn i sveitsisk ur-industri. I utgangspunktet synes jeg det høres ut som et spennende samarbeid.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
De ordentlige lekkerbiskene av noen klokker ligger helt klart i det øvre prisjiktet @Thomas84! Med det sier jo seg selv, når det er snakk om edleste metaller som gull og utrolig kompliserte urverk er det kanskje ikke så rart at prisen er stiv?
 
Arnold & Son kommer til Redbar nå. Jeg har tenkt å holde meg hjemme, da prisleiet på disse ikke er egnet for annet frustrasjon (ikke mye som er mer frustrerende enn å Være forelsket i noen du ikke kan få, som Sandra Bullock - og Arnold)


Edit: Er ifølge de høyere makter forhindret fra å delta i kveld, men hadde som dere ser gode intensjoner:

Hvis dere koker i sammen 10 gode spørsmål om Arnold (som ikke enkelt lar seg google), så skal jeg revurdere min tidligere beslutning.

Det er fri bar denne kvelden, betalt av Arnold selvsagt, så om det blir noe av, vil jeg på det sterkeste advare mot sannhetsgehalten i eventuelle svar som noteres.
 
Redigert:
Dette er flotte dressklokker.
Men, nok en gang, et gjennopplivet merke som har kjøpt seg litt historie?:confused:

Ser at hotness-faktoren er økende også.
Er forsåvidt litt usikker på hvor mange av modellene som vil bli klassikere.
Ellers synes jeg perpetual moon er noe av det flotteste man kan ha til dressen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Simsand
Hvordan er urverkene fra La Joux Perret? Citizen bruker disse urverkene i sine nye automatiske Campanola klokker, og jeg er seff litt skeptisk da de ikke har japansk urverk.
 
Kanskje man rett og slett skal nøye seg med en snillere variant med liknende utseende fra Christopher Ward? Men nå beveger jeg meg ut på ukjent grunn igjen med et merke som for meg er mer ukjent. Idenne sitter et modifisert ETA 2836-2 med 38t gangreserve

PS6v82jGSXsdUUDgp-EbIoXz9xIpcb3jWCYiCg_MyueEPqxamxLO4lIblH3dpZIFqDjOApX-5AmG97gNjZEAe8S94qJgsLvOgtq3yGYfMAa9RAVG1LfgLvA2mx3Rk5yQlILVNE09AiKUBnff-fJvFSQ-FLFpfiq0yYCUZZbSHc1tkHE3R6KrmiwoWoi5T7QGttNyMkzKOJQH0zTLU_suQMkiI1minRYwCIZKCQqfIsMRhjAZz2Nz05mR1efdCwfSEKNRcO9tmwkyIEI1Bv3Rw0a6G2aukgPghePcY49iK312zVgW_Y3JH1FMVgzYIdmGjQT32GXDCWqXgPmiJU_rbYbSnS4up6XiVMwOY5XOvYAkzXhW63odD9tPQ1HWnj2YzjFX_ACm35cY1sSyts-4cTqgXBq-CrCdirJcwN8Ja9Ifim0FoiRImc-VlKFc4NJBQsZpr3uAlXnysOSM6YGEItW_dWtiMCmLFq0maIcgDRK9bVEEVqTcGCYgQzslBmfyufJKJfBs7ex2s_8cHAU4K195NAhZesg7JrL9IXtFnTM=s300-no

w8NADzY7JfD1eh4e4r2e5VeKEL-7i46Go0pa1MIcPPrcrscoWwtHunsqNE76oWAP_1Dg3_B84qnTPKga508Kt4Pg9UMF3ROsE1ZTNv8MZz1cpPD6Tk2kpXAWiJpJMYLoQ9l7KsqB6khoGsUaq1vqMr3PRnpUxTOAsi4ZHwZzR3fjAa11xuFX36gvISFVBjYnnHDgGDlr648me_j67XiemMypI9Jyw3PBfFtTXSVx249QtdfqluEqBfctnxPaTS5dfb4FEE2STr4R1rat-CBhEHH_cf7NlIm5tPkAdePB3IS3Q0_6QGNU7U7a2DyrscD-9892oTztK-M4bPn1qQAZm5RetAQlRmdkg1l_B0Z0glYfo_H7vzhn9DgYyqqHvNMuTglyyul_g07yb9ZKzJnVw6aAcUNK28-qy9uMRoq376TTRj54nr4AtxJ2V_5fC_JQ4hQ6DurN61KX8nywKiuZHIIgaxBlRQAT2EU73gQU4Z0swE0vo59Gm9hQGkPT-yp9vR_AFiCSUBKTDUCS3CPrp1tDmLm14WquccEAV_UDcfM=s300-no

Prisen på denne er lettere å svelge, ca 1200 pund, kontra 28,5k USD for den som er nevnt tidligere..
Med syntes det allikevell blir ganske dyrt med mellom 16-17k for et for meg relativt ukjent klokkemerke når man legger til de 25% man må betale i MVA for å få den over grensa.. Eller har jeg rett og slett gått glipp av noe her?
 
Kanskje man rett og slett skal nøye seg med en snillere variant med liknende utseende fra Christopher Ward? Men nå beveger jeg meg ut på ukjent grunn igjen med et merke som for meg er mer ukjent. Idenne sitter et modifisert ETA 2836-2 med 38t gangreserve

PS6v82jGSXsdUUDgp-EbIoXz9xIpcb3jWCYiCg_MyueEPqxamxLO4lIblH3dpZIFqDjOApX-5AmG97gNjZEAe8S94qJgsLvOgtq3yGYfMAa9RAVG1LfgLvA2mx3Rk5yQlILVNE09AiKUBnff-fJvFSQ-FLFpfiq0yYCUZZbSHc1tkHE3R6KrmiwoWoi5T7QGttNyMkzKOJQH0zTLU_suQMkiI1minRYwCIZKCQqfIsMRhjAZz2Nz05mR1efdCwfSEKNRcO9tmwkyIEI1Bv3Rw0a6G2aukgPghePcY49iK312zVgW_Y3JH1FMVgzYIdmGjQT32GXDCWqXgPmiJU_rbYbSnS4up6XiVMwOY5XOvYAkzXhW63odD9tPQ1HWnj2YzjFX_ACm35cY1sSyts-4cTqgXBq-CrCdirJcwN8Ja9Ifim0FoiRImc-VlKFc4NJBQsZpr3uAlXnysOSM6YGEItW_dWtiMCmLFq0maIcgDRK9bVEEVqTcGCYgQzslBmfyufJKJfBs7ex2s_8cHAU4K195NAhZesg7JrL9IXtFnTM=s300-no

w8NADzY7JfD1eh4e4r2e5VeKEL-7i46Go0pa1MIcPPrcrscoWwtHunsqNE76oWAP_1Dg3_B84qnTPKga508Kt4Pg9UMF3ROsE1ZTNv8MZz1cpPD6Tk2kpXAWiJpJMYLoQ9l7KsqB6khoGsUaq1vqMr3PRnpUxTOAsi4ZHwZzR3fjAa11xuFX36gvISFVBjYnnHDgGDlr648me_j67XiemMypI9Jyw3PBfFtTXSVx249QtdfqluEqBfctnxPaTS5dfb4FEE2STr4R1rat-CBhEHH_cf7NlIm5tPkAdePB3IS3Q0_6QGNU7U7a2DyrscD-9892oTztK-M4bPn1qQAZm5RetAQlRmdkg1l_B0Z0glYfo_H7vzhn9DgYyqqHvNMuTglyyul_g07yb9ZKzJnVw6aAcUNK28-qy9uMRoq376TTRj54nr4AtxJ2V_5fC_JQ4hQ6DurN61KX8nywKiuZHIIgaxBlRQAT2EU73gQU4Z0swE0vo59Gm9hQGkPT-yp9vR_AFiCSUBKTDUCS3CPrp1tDmLm14WquccEAV_UDcfM=s300-no

Prisen på denne er lettere å svelge, ca 1200 pund, kontra 28,5k USD for den som er nevnt tidligere..
Med syntes det allikevell blir ganske dyrt med mellom 16-17k for et for meg relativt ukjent klokkemerke når man legger til de 25% man må betale i MVA for å få den over grensa.. Eller har jeg rett og slett gått glipp av noe her?
Den der var faktisk lekker. Hadde dog vært enda lekrere uten dato.
 
Kanskje man rett og slett skal nøye seg med en snillere variant med liknende utseende fra Christopher Ward? Men nå beveger jeg meg ut på ukjent grunn igjen med et merke som for meg er mer ukjent. Idenne sitter et modifisert ETA 2836-2 med 38t gangreserve

Prisen på denne er lettere å svelge, ca 1200 pund, kontra 28,5k USD for den som er nevnt tidligere..
Med syntes det allikevell blir ganske dyrt med mellom 16-17k for et for meg relativt ukjent klokkemerke når man legger til de 25% man må betale i MVA for å få den over grensa.. Eller har jeg rett og slett gått glipp av noe her?

Den kommer på 1080,- Pund før norsk mva. Har hatt et par CW klokker tidligere (og har faktisk en nå), dog i litt lavere prisklasser. De gir bra bang for the buck, og har visstnok en idiotsikker garanti med fri retur innen 60 dager (muligens litt hassle med mva retur osv), og 60mnder garanti på urverk:)
Har i senere tid kommet en del spennende modeller fra dem, spesielt etter de begynte å utvikle litt urverk inhouse.

De har en bra fanskare internasjonalt, og er mange fornøyde eiere rundt omkring (også flere her på sonen).
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Simsand
CW er knall det. Da det ennå er et lite selskap så får man litt personlig forhold til de. Hadde en Jump Hour inne til fiks her i sommer og urmakeren (Johannes Jahnke) som laget JJ01-verket (modet 2824 med Jump Hour mod) fikset klokken personlig. Litt Grand Seiko-vibber der altså.

Den nye månefasen er ekstremt nice og vurderer anskaffelse etterhvert. Skulle helst sett den under <15k med det er jo ikke CW sin skyld (ræva kronekurs).
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Simsand
Den nye månefasen er ekstremt nice og vurderer anskaffelse etterhvert. Skulle helst sett den under <15k med det er jo ikke CW sin skyld (ræva kronekurs).

Nå blir den jo ikke lansert før i midten av november den modellen her, og da har forhåpentlig hvis kronen klatret litt.. Ellers så får man holde hode kaldt gjennom vinteren og vente på bedre kurs ved en senere anledning