Til tross for merkelapper som "tullprat" "sprøyt" og tøys - prøver jeg igjen å være tydelig på dette.
Når jeg ønsket å forsikre min GMT, fikk jeg følgende svar fra Gjensidige, etter noen innledende runder:
---------
Hei
Takk for deres henvendelse og for vedlagt kjøpekontrakt.
Ved forsikring av Rolex klokke til 30.000kr så krever vi en takst fra en norsk urmaker, så vi kan dessvvere ikke aktivere forsikringen basert på kjøpekontrakten. Beklager det.
Ta kontakt på nytt når du har skaffet en takst så skal vi aktivere forsikringen for deg.
Ha en fin dag videre.
Med vennlig hilsen
Gjensidige Forsikring
-------------
På Bjerke sin nettside står det (jada - jeg vet noen syntes de er sære), men personlig har jeg en profesjonell forståelse for deres argumentasjon:
--------------
Klokker av merker vi fører men som ikke er kjøpt hos oss må vi å se klokken, kjøpskvittering og garantibevis/kort. Hvis varen er kjøpt i utlandet må vi se kvittering fra moms/toll.
Urmaker Bjerke ønsker ikke å bli involvert i saker hvor ur kan være stjålet eller smuglet inn i Norge. En kvittering med pris vil derfor hjelpe oss til å kvalitetssikre verdibekreftelsen og opphavet til klokken. Finnes ikke dette kan vi dessverre ikke utføre dette oppdrag.
----------------
Ifølge mitt forsikringsselskap, så godtar de heller ikke takst fra "hvilken som helst urmaker".
Skjønner ikke helt hvorfor det blir så ampert i forumet, når dette temaet dukker opp.
Du skal være bra teit om du ikke skjønner hvor lettvint det er å "hvitvaske" penger, ved hjelp av et par transaksjoner med et brukt ur.
Derav må det jo være forståelig at bransjen har et fokus på at brukte ur skal være beviselig legale.
Skriv gjerne at jeg farer med tull og tøys, men en viss moral har aldri skadet noen å være i besittelse av.