Tag Heuer skal lage smartklokke

Medlem
15. nov. 2014
Tag Heuer sier at de har jobbet med en smartklokke i flere måneder, og skal vise dem frem på Baselworld i mars. Dette rett etter at de har kritisert designet av Apple Watch, og blant annet kalt den alt for feminin. Jeg vet det er mange blandede meninger om smartklokker her på forumet. Og som det nevnes i PC Worlds artikkel: Det er ikke helt bra hvis en dyr luksusklokke blir utdatert etter et år, slik som ofte er tilfellet med denne typen elektronikk. Hva tenker folk om Tag Heuers nye satsing?

http://www.pcworld.com/article/2607289/tag-heuer-says-its-going-to-make-a-smartwatch.html
http://www.tek.no/artikler/sveitsisk-klokkeprodusent-kaster-seg-pa-smartklokke-karusellen/166418

Tag Heuer sier at de har jobbet med en smartklokke i flere måneder, og skal vise dem frem på Baselworld i mars. Dette rett etter at de har kritisert designet av Apple Watch, og blant annet kalt den alt for feminin. Jeg vet det er mange blandede meninger om smartklokker her på forumet. Og som det nevnes i PC Worlds artikkel: Det er ikke helt bra hvis en dyr luksusklokke blir utdatert etter et år, slik som ofte er tilfellet med denne typen elektronikk. Hva tenker folk om Tag Heuers nye satsing?

http://www.pcworld.com/article/2607289/tag-heuer-says-its-going-to-make-a-smartwatch.html
http://www.tek.no/artikler/sveitsisk-klokkeprodusent-kaster-seg-pa-smartklokke-karusellen/166418

Interessant, men jeg spår dem ingen markedsmessig suksess. Det gjorde jeg på den annen side ikke da iPad'en kom heller, men jeg tror du er ved sakens kjerne når du påpeker at digital elektronikk er veldig gammeldags etter, si, 5 år. En 5 år gammel ordentlig klokke har fermdeles mesteparten av sin tilværelse foran seg. En 30 år gammel ordentlig klokke kan være slitt, men neppe utdatert. I tillegg kommer det faktum at de prøver å gjøre noe de ikke har erfaring med.

Det finnes jo allerede eksempler på "piratkopiering" av luksusklokker ved bruk av smartklokker, ved å laste ned "skins" til klokken. I så måte kan det være en utfordring å skille seg ut med hensyn til design på urskive. Nå eier jeg ikke kreativitet, så det kan godt tenkes at de finner en finurlig måte å revolusjonere dette designet.

Et annet interessant aspekt med denne satsingen er prissetting og markedssegmenter. Forventer de å selge smartklokker til samme målgruppe som kjøper deres eksisterende klokker, eller satser de på en helt ny målgruppe? I så tilfelle, vil de prise det som et luksusprodukt, eller mer moderat? Man kan også tenke på det som disrupsjon. Det kan tenkes at smartklokker vil kannibalisere en del av markedet deres, så hvorfor ikke kannibalisere seg selv? Samtidig virker det usannsynlig for meg at det skal ha nevneverdig påvirkning på markedet for klokker over en viss pris, ettersom det er grenser for hvor dyr innmaten kan bli. Til sammenligning koster en flaggskip-modell mobiltelefon rundt 5-6000 kroner, og denne prisen dekker kostnaden av den råeste teknologien å putte inn i en slik formfaktor. Hvis vi da legger til et saftig premium for design og merke, har jeg vanskelig for å tro at en slik klokke kan koste mer enn 6000 kroner. En kjapp titt i den amerikanske nettbutikken deres viser at den billigste klokken de selger per dags dato koster $1,250. Jeg finner det sannsynlig at smartklokkene vil få betydelig lavere pris enn dette. Det kan da tenkes at de ønsker å utvide kundegruppen sin og ta markedsandeler i et lavere prissegment.

"Jobbet i mange måneder..." Ja, det høres jo ut som de har lagt ned mye arbeid... Kanskje helt siden i sommer!

Tag Heuer er nok et av de merkene som passer best til smart-watch konseptet, med sin tekniske edge. Tissot, med sin t-touch serie har også en fot i smart-watch segmentet.

Jeg tror heller ikke dette blir en stor hit blant klokkeinteresserte. På den andre side finnes det jo en del mennesker som bruker avsindig mye penger på en telefon med Tag Heuer merket på. De er nok mer i målgruppen for dette produktet.