Synspunkter på JLC Master Tourbillon

OEJ

Støttemedlem
Medlem
2. aug. 2009
Innlegg
91
Har lenge gått med tanken om å slå til på et ur i den dyrere enden av skalaen. I den anledning har jeg sett på diverse modeller fra Patek, og jeg var overbevist om at jeg hadde kokt det ned.
Men så idag dukker plutselig denne opp, ønsker i så måte noen tilbakespill. På forhånd takk:)

Jaeger LeCoultre Master Tourbillon - FINN Torget
 
Denne var jo riktig så pen da :)

Tourbillion - sweet!
41,5mm - Perfekt størrelse imo.

Hvilken Patek hadde du bestemt deg for? :)

Edit;

5726, ja. Den er også nydelig. Virkelig et luksusproblemer der bare DU må bestemme. Hvilken klokke gir deg den virkelige godfølelsen. Jeg får ofte en WOW effekt av noen klokker, men så dabber det av litt.

Har du lett lenge etter en Patek, og du har endelig bestemt det for en må du være forsiktig med å impulskjøpe en JLC Tourbillion, hehe.

Lykke til. Du vil uansett komme ut som vinner ;)
 
Redigert:
Pris: kr 195 000,-

Så kommer 25% moms på nesten eller 50 000 hvis du tar med frakt.

Kan like godt kjøpe en Patek fra Bjerke.
 
Prisen var ikke det viktigste. Var mer modellen som ikke dukker opp hver dag...
 
Åh...er så fan av Jaeger, også Tourbillon da. Men PP 5726 er nydelig. Skulle ønske jeg hadde ditt dilemma. Lykke til!
 
Tourbillon – ja det er kult det, men syns denne modellen blir litt kjedelig. Jeg tror nok også du vil oppleve Pateken som hakket mer raffinert enn JLCen.

Av JLC i den prisklassen ville jeg personlig heller ha valgt noe fra Duometre-kolleksjonen.
 
Patek er i en klasse for seg selv, men skal ikke kimse av den nevnte JLC Tourbo'en;)

Sleng den på en frisk NATO så snakker vi badeklokkke :mrgreen:
 
@Moore burde vel kunne gi noen førstehånds brukererfaringer med denne? :) (gult gull iirc)
 
Redigert av en moderator:
Personlig ville jeg valgt Patek.
Er det noen som har peiling på hva en service på tourbillon koster?
Ikke for å ødelegge gleden, @OEJ
 
Redigert av en moderator:
@Callahan @OEJ

Hmmm.....
Jeg svarer gjerne.....:cool:

Men generelt; og med respekt å melde; - å sette en Jaeger-LeCoultre Master Tourbillon (riktignok i stål) "opp mot" en Patek Nautilus (riktignok Annual Calendar), blir urmessig direkte unfair mot..... dem begge.
Helt ulike bruksområder.
Helt ulike komplikasjoner.
Helt ulike urverk.
Helt ulike prisklasser (om vi snakker edelt metall, ihvertfall).

Til den konkrete versjonen som ligger på finn;......
Den er i stål.
Jeg vet intet om urets tilstand - annet enn at det er "brukt".
Det gir jo en tilforlatelig svært så hyggelig pris for det som er et helt eksepsjonelt urverk.
Hvilket også er ca 100k under stålmodellens "nypris" i dag - utenlands.

Jeg erkjenner lett at jeg har et rimelig stort personlig "issue" med eksklusive kompliserte ur som dette i..... stål.
For meg var det ingen tvil i saken når jeg skulle ha min Master Tourbillon; - et dress-ur med komplikasjon på dette nivå - det det skal ha 18K Rose Gold.
Og jeg ville ha et nytt. Uberørt. Ubesudlet. Jomfruelig.
Slik ble det.
Detaljer om uret - og ikke minst dets helt ekstreme urverk - kan leses i galleritråden min. http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/moores-samling-2369/

Å kjøpe en Tourbillon er et stilvalg.
Det er unikt.
Og du kjøper det for de riktige grunner.

Men, Tourbillon i stål.....
Ikke "my cup of tea".
Vit også at bransjen nesten reagerte med vantro da JLC lanserte et ur og et urverk som dette omsluttet av stål. En Tourbillon er - enten man liker komplikasjonen eller ikke - noe av det mest eksklusive og kompliserte å produsere. Det er en "allmen oppfatning" at en Tourbillon tilhørerer kategorien edelt metall.
JLC ble gjennom sitt friske stunt oppfattet å "utvanne" eksklusiviteten ved å produsere en "billigversjon" i stål. Misforstå meg rett.
Kritikken mot JLC sved. Kraftig.
Det ble med dette ene forsøket.
Den gikk ut av produktlinjen etter kort tid.
Nok om det.

JLC Master Tourbillon er uansett ett av de beste og mest presise Tourbillon i verden.
Under Chronometrie International Timing Competition i 2009 ble Master Tourbillon med JLC Calibre 978 kåret til det mest presise urverk av samtlige. JLC Master Tourbillon oppnådde 909 av 1000 mulige poeng.
Her gjorde man 45 dagers intens testing, med 3 runder a 15 dager i ulike variasjoner av stillinger, temperaturer og belastninger. JLCs Reverso Gyrotourbillon ble nummer to.
Master Tourbillon hadde et avvik i tid på 0.13 sekunder pr dag i snitt, og aldri mer enn 0.28. Pent.

Jeg får ikke sjekket min daglig, da den ligger godt forvaret når den ikke er i bruk. Men, for å si det slik; - det er lite behov for å justere sekundene på den når den kommer på armen.....

Patek Philippe Nautilus - uansett versjon - er for meg et ur for helt annen anledning og bruksområde.
Kult.
Ikonisk.
Sporty.
Godt håndverk.

Et valg mellom en JLC Master Tourbillon (i stål eller ei) og Patek Philippe Nautilus blir stilvalg etter helt ulike personlige preferanser, og lar seg vanskelig sette opp mot hverandre.
Men det sagt; - jeg ville aldri valgt en JLC Master Tourbillon i stål.
Rett og slett fordi jeg mener dette er et ur og et urverk som fortjener edelt metall.
Og, du får særdeles mye annet meget pent i den prisklassen.

Skal du ha Tourbillon, så gå for "the real deal".
Ta deg en tur innom Bjerke og se det - om du er i tvil.
Der står rødgull-versjonen min i monteret.
Prøv det.
Det er kunst.

Kanskje ser du på en Patek Philippe etterpå.

;)
 
Redigert av en moderator:
Takk for alle synspunkter! @Moore kom som alltid med en velbegrunnet utredning. Og ja, jeg er nå overbevist om at en toubillon skal være i edelt metall:) Tar en tur på Bjerke og prøver litt, alternativt fortsetter jakten på en 5726 alt 5980:)
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde virkelig tatt turen innom Tidemann og sett på vacheron og breguet også.
...om ikke den er solgt så har de forresten pp aquanaut gmt på Bjerke nå. Huttetu for et flott ur
 
Klokken må jo tåle litt action ! Ta en Patek 5164 istede

Edit: så att du ser litt på nautilsuen, den er fin. ta den
 
Jeg hadde virkelig tatt turen innom Tidemann og sett på vacheron og breguet også.
...om ikke den er solgt så har de forresten pp aquanaut gmt på Bjerke nå. Huttetu for et flott ur

Jeg er enig med @Entropy
Du burde ta en kjapp tur innom Tidemann og se der også. Masse fint fra Breguet og Vacheron som er i samme prisklasse. Jeg ville gått for PP hvis jeg hadde hatt et valg mellom de to.
 
Redigert av en moderator: