Symptomene har meldt seg. Det frister å bli en "OWG", men finnes det en klokke som gjør det mulig?

Jeg er jo og har vært owg siden 91. Hatt mye forskjellig og ikke begrenset bruken. Utfordringen (hvis klokkeinteressen er STOR og bruken ikke skal begrenses) er jo at veldig mye må utelukkes. Jeg veldig glad i komplikasjoner, men lite hensiktsmessig å ha for sarte ur om en tenker at den skal kunne brukes til alt. Samtidig tenker jeg ikke at diver er eneste vei å gå, massse klokker som tåler alt hva livet har å by på, uten at de er bygget som en kloss.

Jeg går i dag i en kronisk smerte mellom lyst på denne
IMG_5316.jpeg

Eller denne
IMG_5317.jpeg

I mellomtiden, og gjennom flere år har EXP & 5 sifret EXP2 vist seg å være noe jeg faller tilbake på. Enkle, praktiske og hardføre. Som svært mange andre klokker og.
IMG_5318.jpeg

Det fine med kun å ha en klokke syntes jeg er tilknytningen man får.

Om man skal sette ting på spissen, og det skal man jo, så blir vel svaret alltid Seiko...
Fra spøk til revolver, så koker det ned til en klokke som du føler deg vel med, er pålitelig og som du ikke vil drite i buksa for om du får en ripe.
Det finnes neppe en klokke som kan alt, så jeg ville nok satset på en til litt snillere bruk og en beater, evt. også en dressklokke.

Selv er jeg i gang med slanking av boksen, men det tar tid, og så dukker det plutselig opp noe..
Har faktisk kommet frem til at quartz ikke er det samme som herpes, og de to siste er litt dyrere quartzklokker.
Ikke så fantastisk rent mekanisk, men ser knallfine ut og vil funke i mange år.
Jeg kommer nok ikke til å gå helt quartz, men kjenner at det er litt herlig å ikke måtte spytte ut 10 lapper hvert 8-10 år på alt i boksen.

Om du virkelig mener alvor med slankingen, koker det ned til 2-3 stk. og ikke nødvendigvis kun mekaniske.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Av alle klokkene jeg har vært innom så er det Explorer 1 , 39 mm som «står seg best». Når jeg drømmer om å downsize er det som alltid Exp 1 og moonwatch speedmasteren det koker ned til. Også en attpåklatt som en Garmin sportsklokke…..

Kan jo lansere en liten joker for trådstarter, en SD ref 16600, bærer mindre en moderne sub, går under radaren, raus dybderating, ingen cyclops.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
Morsomt med siste innlegg her. Leste gjennom tråden og det daghoi foreslår har blitt min fasit de siste årene. Bruker en 16600 99% av tiden. 16600 og pre moon speedy er det siste som forsvinner fra klokkeboksen

Kan jo lansere en liten joker for trådstarter, en SD ref 16600, bærer mindre en moderne sub, går under radaren, raus dybderating, ingen cyclops.

Under radaren går den vel ikkje akkurat . Det er jo den mest ikoniske av alle klokker , en Rolex submariner . Dvs en må etter den antagelsen vurdere om en orker å forklare forskjellen. Men ja . Absolutt alle ser det er en Rolex. Og det er vel største svakheten med dei klokkene sånn sett. Explorer derimot er vel en klokke som går meir under radaren sånn sett , om en marginalt det og .

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Under radaren går den vel ikkje akkurat . Det er jo den mest ikoniske av alle klokker , en Rolex submariner . Dvs en må etter den antagelsen vurdere om en orker å forklare forskjellen. Men ja . Absolutt alle ser det er en Rolex. Og det er vel største svakheten med dei klokkene sånn sett. Explorer derimot er vel en klokke som går meir under radaren sånn sett , om en marginalt det og .
Jeg tør vedde på at 99% av folk jeg møter ikke har noen som helst interesse for eller oppfatning av hva slags klokke jeg går med.

Men de fleste vet hva Rolex er, om de nå skulle legge merke til det, selvsagt.

@Dazed , ja dei fleste bryr seg sjølvsagt ikkje , men der er også uhorvelig mangen som er opptatt av det. Og for dei er en Submariner en ikonisk klokke som er lett gjenkjennelig. Seadweller , yachmaster 1 eller gmt er kun nyanser sånn sett .

Et tema som mange av oss kjenner litt på. I en ideell verden (les; utopisk) er det mange tanker om hvilken klokke dette skulle bli. For min del har jeg jeg klar idé om hvilket ur dette skulle vært, men må vel se meg i speilet og innrømme at jeg er «ødelagt», og vil finne det utfordrande i det praktiske liv…

I teorien: GO seventies chrono
I praksis: diver, chrono, dressur - bytter hele tiden….. :giggle:
IMG_9199.jpeg

Redigert: