Er ikke helt sikker på at jeg følger din logikk her, mulig jeg er for enkel. I min verden er jeg ikke interessert i om urverket er 100% in-house eller til- og med 100% sveitsisk. Mitt krav til en klokke er en ekte "Toolwatch" som tåler vann,sand, fysisk mishandling og fremdeles leverer kvalitet år-etter år. Jeg registrerer bare at jeg har ødelagt flere dannede ur med in-house urverk i min tidlige karriere og etter å ha byttet til SeaDweller har denne levert i 29 år med mye juling. Det er kanskje en Harry klokke med et simpelt in-house urverk men den har en total byggekvalitet du skal lete lenge etter.
Tom
Jeg tror deg!
Men det fins mange klokker som gikk gjennom krig, f@nskap og som lever fortsatt til dagens dag.
Mann kan ikke nekte det: Til og med, mange av dem fikk aldri jevn service i hele tatt.
Mange krigsveteraner kan vitne om det: Og disse var ikke Rolex.
Det er det jeg mener: Ikke glem de andre, ikke visk bort resten.
En gang jeg snakket med en urmaker i Paris på begynnelse 90 taller: Jeg var i sin butikk og spurte om hvis han hadde noen mekanisk klokke til salg.
Nei, det hadde han ikke: Bare kvarts… Ja, han forklart om nedlaget av mekanisk era…
Han hadde en Rolex datejust og sagt at han hadde den siden 20år, hadde vært i Sahara med den og den funket godt.
Da spurte jeg hvorfor og hvordan…
Sin svar var den meste "down to earth" jeg har aldri hørt om Rolex.
"Rolex har enkelt urverk: Lagt på en enkelt og robust måte. Ikke noe super fancy, ikke noe små pynt der og der….Bare enkelt, lett å rense, lett å reparere siden en god urmaker kan til og med selvreplikere delene for erstatning."
Det var liksom "hemmeligheten…"
Har Rolex monopol på en hemmelig kunnskap? Nei...
Jaja, enkelt funker best.
Men det fins en del urverk som har bevist seg der i det område.
Unitas 6325 "Wehrmarcht werk", Unitas 6497/98, Cortebert 616 for noen eksempler….Etc...
Eterna, Venus, Landeron, Lemania etc…
Mange av disse faktisk ble brukt av Rolex før i tiden.
Mest av dette teknologi ble "absorbert" av ETA og Swatch-Group: Ingen tilfeldighet at ETA basisk verk som 2801-2 og sin automatisk bror 2824-2 er veldig kjent for å holde en livstid med service.
De stemmer fra en lang generasjon av urverk.
Rolex kom i 1905 på en vel etablert virksomhet og kunnskap: Dem oppfant ikke krutten.
Dem tok over en "legacy" av urmaking og gjort det på sin egen måte: Som mange.
Tror meg at du skal slitte mye for å finne en urverk som er så solid og erstatelig for så litte penger som den 2824-2.
Rolex har ingen monopol på pålitelig klokker: Eller ingen vintage ur, som er til og med eldre enn Rolex sin varemerke, hadde vært her i dag, med bankende hjerte

Da du kjøper Rolex for å få noenting som holder tiden, greit nok og forsvarlig valg.
Men andre skal få samme service fra en andre klokke som er sikkert billigere: Og det, må du også godkjenne...